Geen idee

Started by RighteousMic, Mar 29, 2017, 05:51 PM

Previous topic - Next topic

RighteousMic

Beste,

Zoals je waarschijnlijk al kan raden, ben ik enige tijd geleden in de schulden gekomen. Ik volgde een studie (Ja, ik ben erg jong), mijn moeder had een uitkering door een chronische ziekte, ik werd 18 en daardoor is haar uitkering toentertijd erg omlaag gegaan. Door de studiefinanciering die ik kreeg konden we nog net rondkomen, na wat medische problemen van mijzelf en daardoor veel absentie bij de opleiding, ben ik hiervan afgegooid, lange tijd geen fulltime werk kunnen vinden of via een uitzendbureau maar net genoeg verdiend om de boodschappen te kunnen betalen, sta ik hier dus (ondertussen bijna 21 jaar) met nogal wat schulden.

Ik heb momenteel gelukkig al wel een vaste baan gevonden en kan maandelijks dus redelijk veel aflossen(900 pm) aan mijn schulden (inmiddels ongeveer 9500 euro). Het probleem is alleen dat het zo veel kleine schulden zijn en dus veel verschillende deurwaarders die allemaal een 'minimale regeling' willen hebben waardoor ik dan weer geen geld heb om alle deurwaarders die minimale bedragen te betalen, nu ben ik al bij de wsnp geweest maar die zeggen dat dat niet kan omdat ik eigenlijk nog te jong ben voor budgetbeheer of bewindvoering, waar ik het zelf ook wel mee eens ben, zeker als het zonder ook mogelijk is, wat dus het geval is, ze gaven wel aan dat er ook andere instanties zijn die kunnen helpen bij schulden maar waren niet echt duidelijk over welke dat dan precies zijn.

Ik had dan wel de 'kredietbank nederland' gevonden, en hier een aanvraag gedaan. Deze is ook geweigerd met als reden "De hoogte van de verschillende instanties en het totaalbedrag van de schulden, bijkomend het (nog) niet hebben van een vast contract". Ik heb nog aangegeven dat ik een intentieverklaring kon geven, betreft het vaste contract, toch weigerden zij.

Mijn vraag was nu of jullie dus tips hadden voor waar ik dan wel hulp kon krijgen? Aangezien ik nu zelf ook weer veel te hoge regelingen heb moeten afspreken, en zelf dus niet eens snap waar ik mee bezig ben.

Mvg,
Mike

chapter

hoi mke,
Bij wsnp kun je niet even langs gaan. Je schuld is met 900 per maand binnen jaar weg?
Minnelijk trajext of wsnp is 3 jaar. Dat zou dan ook beetje krom zijn als je binnen jaar alles afgelost kan hebben. Voor budgetbeheer geld geen minimale leeftijd. Vraag is kun je wel goed met je geld omgaan of heb je hier hulp bij nodig. Dan is beschermingsbewind of budgetbeheer een optie en je kan vrijblijvend gesprek bij gemeente vragen om alles goed in kaart te brengen of schuldhulpmaatje

Stil-verdriet

Mike, je bent nog jong, zoek hulp bij de gemeente of zoals chapter zegt bij schuldhulpmaatje, anders kom je er niet uit.

Katniss

Hoi Mike,

Als eerste welkom hier. Dat is al een goed stap, want je laat zien dat je van je schulden af wil komen. Nu is het voor jou nog te overzien. De cijfers die jij hier aangeeft laten zien dat je met een jaar uit de schulden kunt zijn. Wat ik ook uit jouw verhaal lees is dat het voor jou op dit moment te veel is, het groeit je boven je hoofd. Kijk even op de site van Humanitas bij jullie in de gemeente. Daar hebben ze vaak programma's om te helpen met budgetbeheer. Een goede budgetbeheerder die jou begeleid in het zelfstandig leren van het beheren van je eigen budget is waarschijnlijk al genoeg.

Tot die tijd kun je kijken wat je hebt aan de informatie op de site zelfjeschulden regelen. Het scheelt namelijk heel veel als jij alles op een rijtje hebt staan voordat je naar een schuldhulpverlener stapt. Wat je op een rijtje moet hebben zijn je inkomsten en uitgaven. Houdt bij het maken van een budget ook altijd rekening met uitgaves die onverwacht zijn.

Wat je misschien kan helpen is dat deurwaarders verplicht zijn om van een bepaald bedrag aan inkomsten af te blijven. Dit vrij te laten bedrag is afhankelijk van je omstandigheden. Weten de schuldeisers van elkaars bestaan? Wat bedoel je met minimale betalingsregeling? Volgens mij hangt dat namelijk ook af van je situatie.

Wees niet bang om hulp te vragen. Ga beginnen door te zoeken op internet, kijk wat jouw gemeente biedt aan hulp. Is er misschien een wijkteam waarbij je kunt aangegeven wat voor probleem jij hebt en zij jou dan helpen bij het vinden van de voor jou juiste hulp? Mocht je het allemaal niet kunnen vinden, dan zou ik een afspraak maken met je huisarts of maatschappelijk werk.

Je bent nog jong en hebt gelukkig genoeg mogelijkheden om volgend jaar lekker een schuldvrij leven te beginnen met een hoop ervaring en kennis op het gebied van financiën.

Heel veel succes!

Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.

Freek en Jolanda

Quote from: chapter on Mar 29, 2017, 06:46 PM
hoi mke,
Bij wsnp kun je niet even langs gaan. Je schuld is met 900 per maand binnen jaar weg?
Minnelijk trajext of wsnp is 3 jaar. Dat zou dan ook beetje krom zijn als je binnen jaar alles afgelost kan hebben. Voor budgetbeheer geld geen minimale leeftijd. Vraag is kun je wel goed met je geld omgaan of heb je hier hulp bij nodig. Dan is beschermingsbewind of budgetbeheer een optie en je kan vrijblijvend gesprek bij gemeente vragen om alles goed in kaart te brengen of schuldhulpmaatje

Hoi RighteousMic, je bent jong en voor jou leeftijd heb je een aardige schuld opgebouwd. Naast het aflossen van schulden, moet je ook nog kunnen leven. Die 900 euro is net het bedrag wat je netto krijgt voor een fulltime baan. Als ik jou was zou ik het advies opvolgen om langs de gemeente te gaan of contact opnemen met schuldhulpmaatjes. Anders kom je nooit van deze schuld af. Op een bepaald moment wil je een relatie gaan opbouwen, misschien samenwonen en/of kinderen. Deze schuld blijft jou in de weg zitten.

Wij zijn hier allemaal ervaringsdeskundige
Freek en Jolanda

RighteousMic

Ik heb mij inmiddels ingeschreven op de site van schuldhulpmaatje, maar hier nog niks van gehoord, zal aanstaande week ergens zijn, inmiddels ook al de contactpersoon bij de sociale dienst gebeld, deze zou een collega van het budgetbeheer contacten, en info inwinnen over tot in hoeverre het mogelijk is om mét budgetbeheer tóch zoveel mogelijk zelf inbreng te blijven houden over eigen geld en rekeningen etc.

Bij volgende afspraak welke eind mei is hoor ik hier meer over en dit wordt eventueel dan ook ingezet.
Nu alleen nog zelf uithouden om tot die tijd geen loonbeslag o.i.d te krijgen en proberen de schuldeisers waar ik momenteel regelingen mee heb, welke ik dus niet kan betalen, zo ver te krijgen om die regelingen momenteel stop te zetten en eind mei, na de afspraak weer op te pakken. Iemand die hier misschien tips bij heeft? Ik had al wat voorbeeldbrieven gevonden en was hier al mee bezig.

Ik heb een regeling bij mijn zorgverzekering, om mijn normale premie weer op te pakken en afgemeld te worden bij het zorginstituut (CAK), de regeling is betaald maar inmiddels hebben zij de eerste maand alweer twee termijnen ge?int, 180 euro totaal, terwijl de Belastingdienst na 4 weken nog steeds mijn zorgtoeslag naar het CAK overmaakt, het CAK moet nu eerst weer mijn rekeningnummer opvragen bij de belastingdienst, en kan mijn zorgtoeslag van maart dan pas naar mij overmaken, duurt dus ook jaren waardoor ik de twee afgeschreven facturen zonder de zorgtoeslag niet kon betalen en deze moest storneren. Hoe kan ik eventueel de belastingdienst of het CAK benaderen zodat dit wat sneller verloopt, zodat dalijk niet mijn afmelding bij het zorginstituut vervalt? De zorgverzekeraar heb ik inmiddels wel al ingelicht en die wachten nog even af met die twee facturen opnieuw te innen.

Mvg,
Mike

gewoon

Jammer dat je dan toch weer een kleine achterstand hebt op die zorg premie, maar volgens mij geld de zelfde regel opnieuw dat je na een achterstand van 6 maanden weer word aan gemeld als wanbetaler.

Dit kun je gewoon na bellen hoe dit zit.

Over het stop zetten aan incassobureaus of hier een verzoek toe doen zal niet veel succes hebben is wel een heel bijzondere uitleg voor nodig, 10 X beter is een verlaging te vragen voor een duidelijke tijd.

Als de rente niet oploopt en je laat zien dat je wel wat wil betalen ( als is maar wat per maand ) dan zal je meer voor elkaar krijgen bijvoorbeeld je moet E 200,-- PM betalen en je vraag of je drie E 50,-- kunt betalen en dan weer gewoon die E 200,--

gewoon

Heb even gekeken naar die pauze en is bedoeld voor die gene,  die langdurig in het buitenland verblijven, en moet een maand van tevoren worden aangevraagd rekenen daar ook geld voor E 20 en nog wat.

Voor een periode van 3 tot 9 maanden, kan mij voor stellen dat in die periode ook geen brieven verstuurd worden je bent immers die periode,  niet in het land.

Zou als ik jou was het geheel nog eens nabellen, vind het wel jammer als het een en ander niet duidelijk is op het aanvraag formulier dat een pauze wegens verblijf buitenland niet bedoeld is, voor een pauze op bij achterstanden.

Zal allemaal wel ergens in de voorwaarden staan, misschien ook als die E 20 en nog wat niet betaalt word binnen 14 dagen of voor vertrek, de pauze ook niet in gaat of geannuleerd word,   bijvoorbeeld.

Lees wel klachten dat het echte geldwolven zijn,  die jongens van Vodafone.

( onder het verkeerde draadje gezet hoort onder ... pauze Vodafone )