Waar te beginnen?

Started by robert1969, Mar 25, 2017, 02:16 PM

Previous topic - Next topic

robert1969

Hallo allemaal,

Ik plaats het topic maar even in dit gedeelte, omdat ik vragen heb over verschillende zaken

Uitleg situatie: momenteel nog zzp-er, ben bijna 4 jaar in strijd met de fiscus over naheffingen en krijg telkens 0 op het rekest. Heb de fiscus een afkoopvoorstel gedaan maar die werd telkens afgewezen (zoals te verwachten). Afkoopvoorstel was op basis van het feit dat ik een (goede) vaste baan zou kunnen krijgen indien zij akkoord zouden gaan. Heb over 2 weken trouwens nog een hoorzitting hierover.  Mijn inkomstenbron is echter enige tijd geleden weg gevallen en ondanks diverse pogingen heb ik geen alternatief kunnen vinden. Het schikkingsvoorstel kan mijnerzijds dan ook niet doorgaan (ik laat mijn ouders mij geen groot bedrag schenken, als ik erna nog altijd geen zicht op inkomsten heb). 
In de tussentijd er nog een schuldeiser bijgekregen, rekening courant van de bank is opgelopen en ik ben niet in staat dat af te betalen momenteel.

Gisteren de knoop doorgehakt en besloten mij tot de gemeente te wenden voor schuldhulpverlening in de hoop in de schuldsanering te komen. Komt er dus op neer dat ik mijn 2 schuldeisers ga informeren dat ik niet in staat ben te betalen en via de gemeente ga proberen tot een oplossing te komen.

Als zzp-er zou ik dus sowieso in de bijstand komen. Nu heb ik echter waarschijnlijk heel veel mazzel dat een bekende van me, bereid is mij in dienst te nemen tegen een salaris dat het voor hem nog aantrekkelijk is. Voordeel voor mij is dat het leuk werk is, een bepaalde rust geeft én ik niet op zoek moet naar een baantje in de fabriek en ook een bedrijfsauto ter beschikking krijg.

Nu wil ik gaan uitrekenen wat de gevolgen zijn voor het te ontvangen salaris, qua inhoudingen. *Hoeveel salaris mag ik overhouden om voor mijzelf te houden. Ik neem aan bijstandsnorm, alles erboven wordt afgeroomd?
*Kan ik huurtoeslag krijgen omdat ik op/onder bijstandsnorm gezet wordt, of kan ik in mijn vrije sector huurwoning blijven zitten omdat er een bedrag vrijgesteld is (huidige huur is 800).
* Heb ik het goed dat de beste oplossing is om via de gemeente te proberen in de WSNP te komen? (de opgelopen schulden zijn niet in te lossen, zo hoog zijn ze inmiddels)
* heeft een werkgever andere mogelijkheden om mij te belonen zonder het gezien wordt als inkomen?
* ik heb veel vragen en wil veel uitzoeken, kunnen jullie bepaalde sites aanbevelen ter zelfstudie? 

Hier nog een eerder topic van mij: http://www.schulden-vrij.info/index.php/topic,48255.msg81792.html#msg81792

ollie bollie

Huursubsidie is tot max 710 euro als ik het goed heb.

Wsnp betekent ook dat je je bedrijf moet stoppen, maar dat zat al in de planning. Na 3 jaar ben je wel van de ellende af.

Als je werkt voor een werkgever, zal je loon moeten ontvangen. Als je bijstand aan wil vragen, zullen ze niet akkoord gaan, wanneer je op "vrijwillige" basis ergens werkt. Je bent daardoor niet beschikbaar voor de arbeidsmarkt en dat levert tegenstand op.

Wat jouw vrij te laten bedrag gaat worden, of dat je leefgeld gaat krijgen, is situatie afhankelijk. In mijn geval heb ik bijvoorbeeld een vrij te laten bedrag van 2000 euro per maand en mag ik mijn inkomen zelf beheren. Alles boven de 2000 gaat naar de schuldsanering. Vrij te laten bedrag kan je zelf berekenen via de tool op deze site: http://www.bureauwsnp.nl/vrij-te-laten-bedrag/de-berekening-van-het-vrij-te-laten-bedrag.html Dit is trouwens ook een site met allerlei info over de wsnp.
Carpe diem!

chapter

misschien snap ik het niet helemaal maar het klinkt of je wilt kijken hoe je zaken kunt krijgen zonder dat ze officieel op papier staan (extra looncomponenten)
Bijstand is ook niet alles met de tegenprestatie en geen huurtoeslag boven bedrag van 710 euro.
Voor wsnp in zicht komt is minnelijk nog vooraf gegaan. Ik zou alleen niet zo berekend te werk gaan maar als je echt geholpen wilt worden het te nemen zoals het komt. Vtlb is voor iedereen anders ik had 2300 vtlb. leaseauto mag maar dan mag je er niet prive mee rijden

robert1969

Quote from: ollie bollie on Mar 25, 2017, 04:22 PM
Huursubsidie is tot max 710 euro als ik het goed heb.

Wsnp betekent ook dat je je bedrijf moet stoppen, maar dat zat al in de planning. Na 3 jaar ben je wel van de ellende af.

Als je werkt voor een werkgever, zal je loon moeten ontvangen. Als je bijstand aan wil vragen, zullen ze niet akkoord gaan, wanneer je op "vrijwillige" basis ergens werkt. Je bent daardoor niet beschikbaar voor de arbeidsmarkt en dat levert tegenstand op.

Wat jouw vrij te laten bedrag gaat worden, of dat je leefgeld gaat krijgen, is situatie afhankelijk. In mijn geval heb ik bijvoorbeeld een vrij te laten bedrag van 2000 euro per maand en mag ik mijn inkomen zelf beheren. Alles boven de 2000 gaat naar de schuldsanering. Vrij te laten bedrag kan je zelf berekenen via de tool op deze site: http://www.bureauwsnp.nl/vrij-te-laten-bedrag/de-berekening-van-het-vrij-te-laten-bedrag.html Dit is trouwens ook een site met allerlei info over de wsnp.

Dank voor je reactie en de link....
Ik ben erg verrast over de hoogte van het VTLB....in mijn geval zou het gelijk liggen aan wat ik nu ook maandelijks nodig heb. Ik zat te denken dat ik op/onder bijstandsnivo zou komen.
Ben ook verrast dat kinderalimentatie  mee zou tellen? Ik was in de veronderstelling dat ik echt helemaal gestript zou worden, op zoek moet naar een sociale huurwoning en dat ik een paar jaar op een houtje moet bijten!

Ja, ik ga loon ontvangen van de potentiele werkgever. Hij wil weten hoeveel ik zelf van het loon mag houden, veel meer erboven zal hij mij dan niet bieden.

robert1969

Quote from: chapter on Mar 25, 2017, 05:35 PM
misschien snap ik het niet helemaal maar het klinkt of je wilt kijken hoe je zaken kunt krijgen zonder dat ze officieel op papier staan (extra looncomponenten)
Bijstand is ook niet alles met de tegenprestatie en geen huurtoeslag boven bedrag van 710 euro.
Voor wsnp in zicht komt is minnelijk nog vooraf gegaan. Ik zou alleen niet zo berekend te werk gaan maar als je echt geholpen wilt worden het te nemen zoals het komt. Vtlb is voor iedereen anders ik had 2300 vtlb. leaseauto mag maar dan mag je er niet prive mee rijden

ben niet zozeer op zoek naar extra looncomponenten, als er mogelijkheden zouden zijn, dan is dat mooi meegenomen. Allereerst wil ik een job.....Ik hou rekening met het meest slechte scenario, alles wat positiever is, is mooi meegenomen.

chapter

waarom zou die niet meer bieden? Gaat hij je de rest handje contantje geven. je wilt toch een passend salaris voor je werkzaamheden en niet net boven bijstand en rest zwart oid.
als je werkt houd je 5% meer vtlb over en als je auto nodig hebt voor werk krijg je daar correctie voor. met leasebak natuurlijk niet dan geld dat je formulier geen gebruik prive moet indienen

Ja, ik ga loon ontvangen van de potentiele werkgever. Hij wil weten hoeveel ik zelf van het loon mag houden, veel meer erboven zal hij mij dan niet bieden.
[/quote]

robert1969

Quote from: chapter on Mar 25, 2017, 08:57 PM
waarom zou die niet meer bieden? Gaat hij je de rest handje contantje geven. je wilt toch een passend salaris voor je werkzaamheden en niet net boven bijstand en rest zwart oid.
als je werkt houd je 5% meer vtlb over en als je auto nodig hebt voor werk krijg je daar correctie voor. met leasebak natuurlijk niet dan geld dat je formulier geen gebruik prive moet indienen

[/quote]

Nee, het is zeker niet de bedoeling om een gedeelte zwart te laten uitkeren, ik snap ook dat ik onder een vergrootglas kom te liggen.

Ik snap de werkgever wel, hij weet van mijn situatie en dat ik niet in de positie zit om te onderhandelen en ik zou idd bijzonder blij zijn als ik een leuke job zou kunnen krijgen waarbij ik ook een auto ter beschikking krijg. Het water staat mij aan de lippen, ik kan hier direct beginnen.
Gezien mijn leeftijd en ervaring in de branche liggen de banen niet voor het oprapen en moet ik het echt uit mijn netwerk zien te halen. In een normale sollicitatieprocedure sta ik (gezien mijn financiële situatie) natuurlijk ook al met minimaal 1-0 achter t.o.v. andere Sollicitanten.
Deze potentiële werkgever ken ik al jaren, hij staat niet bekend om forse salarissen en zal nu ook denken "waarom X betalen als een groot gedeelte afgeroomd wordt voor de schuldeisers"

Ik zit ook al een 1,5jr rond te kijken naar een nieuwe baan in de branche dus ik weet hoe lastig het is.

Mocht er nog iemand tips hebben mbt de VTLB die ik verrassend hoog vind....
Bruto salaris (schatting) 3000
Ziektekostenpremie 130
Huur 800
Kinderalimentatie 700
Alleenstaand, ouder dan 23
bij de eerder genoemde rekenmodule kun je alimentatie  invullen, andere rekenmethodes niet en kom ik uit op een bedrag van 2500 t.o.v. 1500 elders....ben ook (positief)verrast over de hierboven genoemde bedragen van andere reageerders.
Edit: ik had mijn te betalen kinderalimentatie ingevuld, echter zie ik nu dat het staat onder "inkomsten", dus als ik het niet invul kom ik idd op een veel lager bedrag uit.....

Dan nog de vraag:
Een bedrag van meer dan 2000 lijkt toch helemaal niet op bijstandsnorm, of heb je dan een heel duur huis of zo?

Meelezertje

Even off topic of side topic. Maar ik zou bijna wensen maar veel schulden gemaakt te hebben en lekker geleefd te hebben; dan zoals nu jaren en jaren rond het minimum ploeteren om uit de schulden te blijven...
2000 euro!
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

jan

Quote from: Meelezertje on Mar 26, 2017, 01:52 PM
Even off topic of side topic. Maar ik zou bijna wensen maar veel schulden gemaakt te hebben en lekker geleefd te hebben; dan zoals nu jaren en jaren rond het minimum ploeteren om uit de schulden te blijven...
2000 euro!

Dit is soms heel wrang.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

chapter

meelezertje en toch iemand met bv 1800 houd bijna net zoveel over als iemand met bijstand. Ik ben met in wsnp en nu eruit er 300 op achteruit gegaan dat is ook krom.

Quote from: Meelezertje on Mar 26, 2017, 01:52 PM
2000 euro!

chapter

je kan alimentatie nooit blijven betalen, wel fiks bedrag zeker als nu financieel minder gaat kun je beter aanpassing aanvragen. in wsnp wordt nihilstelling meestal aangevraagd. Maar mogelijk kun je er ook komen in het minnelijk traject.
Quote from: robert1969 on Mar 26, 2017, 09:14 AM
Quote from: chapter on Mar 25, 2017, 08:57 PM

Nee, het is zeker niet de bedoeling om een gedeelte zwart te laten uitkeren, ik snap ook dat ik onder een vergrootglas kom te liggen.

Ik snap de werkgever wel, hij weet van mijn situatie en dat ik niet in de positie zit om te onderhandelen en ik zou idd bijzonder blij zijn als ik een leuke job zou kunnen krijgen waarbij ik ook een auto ter beschikking krijg. Het water staat mij aan de lippen, ik kan hier direct beginnen.
Gezien mijn leeftijd en ervaring in de branche liggen de banen niet voor het oprapen en moet ik het echt uit mijn netwerk zien te halen. In een normale sollicitatieprocedure sta ik (gezien mijn financiële situatie) natuurlijk ook al met minimaal 1-0 achter t.o.v. andere Sollicitanten.
Deze potentiële werkgever ken ik al jaren, hij staat niet bekend om forse salarissen en zal nu ook denken "waarom X betalen als een groot gedeelte afgeroomd wordt voor de schuldeisers"

Ik zit ook al een 1,5jr rond te kijken naar een nieuwe baan in de branche dus ik weet hoe lastig het is.

Mocht er nog iemand tips hebben mbt de VTLB die ik verrassend hoog vind....
Bruto salaris (schatting) 3000
Ziektekostenpremie 130
Huur 800
Kinderalimentatie 700
Alleenstaand, ouder dan 23
bij de eerder genoemde rekenmodule kun je alimentatie  invullen, andere rekenmethodes niet en kom ik uit op een bedrag van 2500 t.o.v. 1500 elders....ben ook (positief)verrast over de hierboven genoemde bedragen van andere reageerders.
Edit: ik had mijn te betalen kinderalimentatie ingevuld, echter zie ik nu dat het staat onder "inkomsten", dus als ik het niet invul kom ik idd op een veel lager bedrag uit.....

Dan nog de vraag:
Een bedrag van meer dan 2000 lijkt toch helemaal niet op bijstandsnorm, of heb je dan een heel duur huis of zo?
[/quote]

robert1969

Quote from: chapter on Mar 26, 2017, 04:17 PM
je kan alimentatie nooit blijven betalen, wel fiks bedrag zeker als nu financieel minder gaat kun je beter aanpassing aanvragen. in wsnp wordt nihilstelling meestal aangevraagd. Maar mogelijk kun je er ook komen in het minnelijk traject.

Ja, dat ik geen alimentatie kan blijven betalen was mij al duidelijk....hoe beroerd ik dat ook vind.
Ik zie het nog altijd dat ik betaal voor mijn kids en niet voor het welzijn van mijn ex.
Haar financiële plaatje was ook gebaseerd op de extra inkomsten, vandaar dat ik ook zo lang ben blijven doorvechten om een oplossing te vinden maar ik kwam zelf alleen maar verder in een uitzichtloze situatie.