Restschuld doorlopend krediet ABN amro

Started by Job, Mar 22, 2017, 07:57 PM

Previous topic - Next topic

Job

Goedenavond allen

Hierbij ons verhaal,Ik hoop op goed advies.
Inmiddels 8 jaar geleden leerde ik mijn vrouw kennen.die was inmiddels gescheiden en samen hadden hun 3 kinderen.
Hun zijn getrouwd in gemeenschap van goederen maar hebben wel een goede band en het beste met de kinderen voor.
Samen hadden ze een ouderschapsplan en convenant opgesteld waarin duidelijk omschreven staat dat meneer de schulden op zich neemt en zei met een schone lei kan beginnen samen met de kinderen.in ruil voor geen alimentatie.
Meneer is na dat dit allemaal ondertekent is door de rechter en advocaat de schuldsanering in gegaan.na 4 jaar niets te hebben vernomen kregen wij plotseling een brief van een deurwaarder of wij even binnen 7 dagen 31000 euro wilde betalen.
Inmiddels zijn wij bij de bank geweest en die zeggen heel leuk kunnen we niets mee.het ligt bij de deurwaarder en daarbij heeft meneer zijn schuld ingelost dus convenant of niet.de rest mag u betalen (hij 7500)(wij 31000)
Mag dit zomaar? En wat kunnen wij nog meer doen? Ik ben inmiddels getrouwd en heb een dochter samen en wil toch wel heel graag verder zonder deze sores.
Alle adviezen zijn welkom...
Dank je wel alvast :)

ollie bollie

Ik vraag me af of dit niet al verjaard is. Wanneer uw vrouw 8 jaar geleden al gescheiden is en de schuldsanering 4 jaar geleden al afgelopen (neem ik gemakshalve even aan), lijkt mij dat de verjaringstermijn ruimschoots verstreken is. Misschien kan de advocaat, die destijds in het spel was, meer uitkomst geven.
Carpe diem!

Job

Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest of compleet maar  wij zijn inmiddels al 3 jaar aan het betalen 40 euro in de maand.na meerdere malen contact met de deurwaarder te hebben gehad blijven hun zeggen betalen.
Mijn excuses voor de ontbrekingen

burningspirit

Hm ik weet het niet.
Dit komt me wel bekend voor eigenlijk.
Als zij samen een schuld hadden, dan ben je er niet vanaf door eenvoudigweg af te spreken dat één de schuld op zich neemt. Als er maar zo'n klein deel van de schuld betaald is, heb je best kans dat deze nieuwe claim rechtmatig is. Toch?
Hadden zij niet in het begin al dit beter moeten regelen? Een convenant heeft weinig betekenis dacht ik begrepen te hebben. Een schuldeiser hoeft zich niet aan afspraken in een convenant te houden. Ik denk dat ze de schuldregeling samen hadden moeten aangaan. Het is toch ook raar dat mensen samen (in gemeenschap van goederen) een schuld hebben en dat dan door een scheiding met een convenant er opeens één van de twee van alle verantwoordelijkheid ontslagen zou zijn?
Je zegt : Meneer nam de schuld op zich in ruil van voor geen alimentatie. Had niet het bedrag van de alimentatie dan eigenlijk in de boedel van de schuldregeling gemoeten? Blijkbaar is dat niet gebeurd, als je ziet hoe weinig meneer maar heeft afgelost.
Dit is wat ik me nu bedenk, maar ik weet niet precies hoe het zit. Misschien weten anderen hier dat? Over verjaring weet ik al helemaal niets trouwens. Maar het lijkt me sterk dat dit nu al verjaard zou zijn.  Wie weet hoe dit zit?
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

burningspirit

Job, hebben jullie samen een schuldregeling nu? Of betalen jullie gewoon aan de deurwaarder? In dat geval ben je nog lang aan het betalen ben ik bang.

ollie bollie

Verjaring bestaat helaas in dit geval niet meer, aangezien jullie al een betalingsregeling hebben lopen. Daarmee erken je de schuld en is er van verjaring geen sprake meer. Ik ben bang dat er nu aan vast zit helaas.
Carpe diem!

Incasso_deskundige

Van verjaring zal gezien de aanvullende omstandigheden geen sprake zijn. Zoals "Today" terecht stelt, heeft het convenant enkel werking tussen de partijen en dus geen derdenwerking richting schuldeisers. Dat is natuurlijk ook wel logisch. Normaal gesproken kan een schuldeiser (als sprake is van hoofdelijke aansprakelijkheid) dus kiezen bij wie hij wat verhaalt en hoeft hij dat dus niet 50/50 te doen. Onderling geldt tussen partijen normaal wel dat zij elk voor de helft aansprakelijk zijn en dus het "teveel" betaalde deel dus van de ander terug kunnen vorderen.
Je kunt niet iedereen helpen, maar iedereen kan iemand helpen.

Incasso_deskundige

Maar hoeveel bedraagt de rente? Want ik sluit niet uit dat je feitelijk helemaal niet(s) aflost.
Je kunt niet iedereen helpen, maar iedereen kan iemand helpen.

Job

Momenteel betalen wij inderdaad aan de deurwaarder al 3 jaar een bedrag van 30 en inmiddels 40 euro.

Job

Rente is inmiddels wel stopgezet trouwens dat hebben we al ge?informeerd.het punt is dat het wel erg krom zou zijn dat hij nu gewoon lekker zijn leven kan lijden en wij 73 jaar moeten betalen terwijl er indeling wel duidelijke afspraken zijn

burningspirit

Zou jouw vrouw nu niet (ondanks of misschien juist door de goede verstandhouding)gewoon bij haar ex-partner zijn deel alsnog kunnen claimen?
Buiten dat zou het goed zijn dat jullie de huidige regeling met de deurwaarder eens secuur onderzoeken. Loop je wel de kans dat het gewoon allemaal juridisch klopt natuurlijk. Maar goed. Misschien kan 'sociale raadslieden' (of hoe het nu ook heten mag) in je woonplaats jullie advies geven?

Job

Volgende week woensdag een afspraak bij de advocaat om eens te kijken wat we kunnen verhalen bij de man.hij begon tevens over afkopen maar denk niet dat wij zoveel geld in zo een korte tijd bij elkaar kunnen krijgen  :(

gewoon

Ben ook bang dat je echt deze schuld zal moeten betalen.

En wel een bedrag rond de E 1.440,-- gezien je aflossing, zal het niet veel meer kunnen zijn.

Al is de rente dan stop gezet blijft het onredelijk dat je 73 jaar zou moeten betalen.

En kan mogelijk op termijn schade geven aan je goede gezondheid of je relatie en of toekomst van kinderen dit kun je redelijkerwijs niet dragen en kan je gezin of de samenleving veel meer gaan kosten dan die E 31.000,--

Ha Job het is goed dat je er induikt of je een uitweg kunt vinden voor deze schuld maar als dit je niet lukt ,  daar is dan echt de schuldsanering voor, en daar binnen is de gedachte dat drie jaar compleet op een houtje bijten met wat geld voor de boodschappen het maximum,  is als tegen prestatie voor een schone lei.

Dat die schuld opeens op jullie pad komt is een verschrikking en daar moet het dan bij blijven,  en mag niet je toekomst verwoesten (  voor 73 jaar ? )

Veel goeds voor de komende tijd het is  zeker is niet eenvoudig maar dit gaat voorbij.

Katniss

Ik had dit draadje niet gezien, dus op je andere post gereageerd.

De kans dat jullie wat kunnen verhalen op de ex van je vrouw is heel klein. Er is namelijk een uitspraak van de Hoge Raad geweest over zo'n situatie. Doordat de ex-man in de schuldsanering heeft gezeten voor deze schuld heeft hij zijn verplichting voldaan. Anders zou de schone lei die je krijgt na een schuldsaneringstraject niets waard zijn. Daar zou ik dus niet op hopen.

Wellicht kun je proberen om de schuld af te kopen. Anders blijft er over dat je zo snel mogelijk de schuld aflost, zodat jullie ervan af zijn. Er wordt geen rente meer gerekend geef je aan, dat is al behoorlijk coulant.

Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.

Job

Ik ben benieuwd waarom die kans klein is? Deze schuld staat los van de convenant tussen man en vrouw.gierin staat duidelijk dat meneer de schuld op zich neemt.dat staat lijkt mij toch een afspraak tussen meneer en mevrouw en heeft naar mijn weten niets met sanering te maken?