komt het nog goed?

Started by Angela, Mar 16, 2017, 01:35 PM

Previous topic - Next topic

Angela

hallo allemaal

met lood in me schoenen, schaamte en heel veel verdriet wil ik graag mijn verhaal met jullie delen

in 2011 kochten mijn man en ik ons droomhuis.
we werkten allebei (hij fulltime ik parttime) en het ging ons heel goed totdat ik in 2012 mijn baan verloor door faillissement ik kwam in de ww en zocht meteen een nieuwe baan maar ondertussen gebeurde mijn man hetzelfde en zaten we beide zonder werk .
al snel kwamen we achter met de hypotheek en de zorgverzekeraar enz..
toen we vrij snel beide weer werk hadden maar ook allebei minder verdiende stappelde de schulden zich langzaam op.
nu we beide weer werk hebben en de rekeningen weer kunnen betalen hebben ze ons huis te koop gezet omdat we de achterstand niet snel genoeg kunnen bij betalen.
me huis verliezen is me grootste angst, want niet alleen voor ons maar ik ben in januari bevallen van een prachtige dochter .
dit was misschien geen goede timing maar het was nu of nooit want ik heb veel medische problemen met mijn baarmoeder dat ik zwanger ben geworden is een groot wonder.

nu willen wij het liefste alle schulden bij elkaar gooien in een lening en dan de lening per maand afbetalen heeft iemand daar ervaring mee of advies??? onze schulden zijn ong. 12.000

Katniss

Hoi Angela,

Als eerste welkom op dit forum. Jullie hebben al een belangrijke stap gezet, jullie erkennen dat er iets moet veranderen.

Natuurlijk is het een hoop geld, maar â,¬ 12.000,- is nog te overzien. Nu is het zaak om alle op een rijtje te krijgen. Kijk wat er aan hulp is bij jullie in de gemeente. Wellicht als jullie namelijk kunnen laten zien dat jullie hulp hebben om alles weer op orde te krijgen, heb je mogelijkheden bij de bank om te blijven wonen waar jullie wonen.

Dus:

• Zet alle inkomsten en uitgaven op een rijtje
  • Zorg dat nu alle rekeningen op tijd betaald
  • Bereken jullie afloscapaciteit
  • Maak een sluitende begroting, waarin ook het opbouwen van een buffer is opgenomen
  • Neem contact op met de schuldeisers en maak afspraken

Een goed bezig kan zijn kijken op de site zelfjeschuldenregelen.nl. Wellicht als je nu de koe bij de horens vat dat je alles zelf kunt regelen.

Als ik je goed begrijp zul je niet in aanmerking komen bij een bank voor een lening, dus de enige andere mogelijkheid is een saneringskrediet. Hiervoor moet je volgens mij eerst op bezoek bij de schuldhulpverlening van de gemeente (ik verneem graag als ik het verkeerd heb).

Komt het nog goed is je vraag. Ja, het komt nog goed! Kijk naar de verhalen hier op het forum, dan zul je zien dat het kan. Het gaat niet vanzelf, het is hard werken en er moet een knop om. Als je bereid bent om de knop om te zetten en ervoor te gaan, dan is het zeer zeker mogelijk.
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.

Angela

hallo katniss,

bedankt voor je reactie.
de eerste stap zetten en toegeven dat het niet meer gaat lukken op onze manier is zwaar.
het idee dat je straks elk dubbeltje moet omdraaien vind ik een eng idee omdat ik dat van thuis uit nooit heb meegemaakt.
ik gun het niemand maar het doet me wel goed om  te zien dat we niet de enige zijn.

we hebben de gemeentelijke kredietbank al benaderd maar voor mijn gevoel gebeurd er vrij weinig en moet ik continu zelf bellen om te weten of er al nieuws is of wat het plan van aanpak gaat worden.
ik sta overal voor open want ik wil mijn oude leventje terug..

een lening bij de bank is inderdaad geen optie meer voor ons.

bedankt voor je tips ik ga er meteen mee aan de slag.

zijn er misschien mensen die ongeveer hetzelfde probleem hebben gehad?? zo ja hoe is het bij jullie afgelopen??

Angela

Katniss

Ik vond het in het begin ook een eng idee. Net als jij heb ik het niet van huis uit meegekregen. Mijn ouders hebben altijd gezorgd dat of ik het niet merkte of dat er gewoon genoeg was.

Persoonlijk zie ik het nu al een sport. Alles wat ik niet hoef uit te geven, kan ik weer sparen. Als eerste om te zorgen dat ik een potje heb voor onverwachte dingen en als tweede zodat ik soms uit de band kan springen (voor mijn gevoel dan) door bijvoorbeeld een keer iets lekker in huis te halen zoals een saucijzenbroodje voor iedereen (bij de lidl een leuk prijs en smaken heerlijk).

Wat je er wel van leert, tenminste zo zie ik het, dat je leert waarderen wat je hebt. Zoals dat saucijzenbroodje, vroeger vond ik het niet bijzonder. Mijn ex en ik hadden samen een inkomen van ongeveer 7.500 netto per maand. Nu kan ik er echt enorm van genieten.

De schuld die jullie hebben kan met een paar jaar opgelost zijn. Zodra je weet hoelang je er mee bezig bent dan kun je gaan aftellen. Het is niet het einde, het is juist een nieuw begin. Een nieuw nulpunt, een punt waaruit je kunt gaan bouwen. Waarvan je kunt leren. Kijk naar Flits. Zij kiest er bewust voor om door te gaan met het leven zoals ze gewend is. Wat ze voorheen afloste, wordt nu voor haar gespaard.

Jullie komen er ook!
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.

Angela

allereerst bedankt voor je motiverende woorden.. het is altijd fijn als iemand tegen je zegt dat het wel goed komt als je het zelf even allemaal niet meer goed ziet komen.

Ik waardeer alle kleine dingen in het leven en zuiniger leven dat gaat me zeker lukken, maar we hebben een dochtertje van vandaag precies 8 weekjes oud en ik wil haar straks niks te hoeven weigeren omdat het geld er niet voor is.
Daarom wil ik nu alles oplossen omdat ze er waarschijnlijk nu nog niks van merkt.

Ik durf het wel niet aan me omgeving te vertellen dat we zoveel schulden hebben hebben jullie dat wel gedaan?

Schuldregeling

Quote from: Angela on Mar 17, 2017, 10:51 AM
allereerst bedankt voor je motiverende woorden.. het is altijd fijn als iemand tegen je zegt dat het wel goed komt als je het zelf even allemaal niet meer goed ziet komen.

Ik waardeer alle kleine dingen in het leven en zuiniger leven dat gaat me zeker lukken, maar we hebben een dochtertje van vandaag precies 8 weekjes oud en ik wil haar straks niks te hoeven weigeren omdat het geld er niet voor is.
Daarom wil ik nu alles oplossen omdat ze er waarschijnlijk nu nog niks van merkt.

Ik durf het wel niet aan me omgeving te vertellen dat we zoveel schulden hebben hebben jullie dat wel gedaan?

Als je het je omgeving niet verteld kun je ook een steun en begrip van ze ontvangen. Dit maakt het oplossen van schulden lastiger dan als je het samen doet. Dan weten ze ook waarom je nee zegt tegen een dure activiteit.

Angela

Ja daar heb je natuurlijk wel gelijk in en dat begrijp ik ook!!!
maar het is de schaamte dat je het niet durft te zeggen denk ik

gewoon

Ha Angela

Welkom en om gelijk met de deur in huis te vallen, over dat schaamte gevoel naar je omgeving speelt je dit ook op,  met gesprekken over een krediet bij de gemeente, of bank.

Banken zijn immers ook iets meegaander geworden na de hypotheek crisis ( Rabobank is een apart geval )

Het had mooi geweest dat het op gelost was, net voor het alvast  te koop zetten door de bank.

Misschien een truc dat je zelf wijsmaat dat je eigenschuld verlener bent, om afstand te houden op die grote angst je huis te kunnen verliezen, of dat je bedenkt bij de gemeente dat zij daar zitten voor jou je bent de gedroomde  doel groep en de persoon, die ze graag helpen het een en ander weer op de rails te krijgen.
( niet dat je met de vuist op de op tafel slaat natuurlijk ) maar op een gemotiveerde reactie kunt aansturen waar het nu stroef lijkt te gaan.

chapter

heb je nu wel aflos capaciteit voor de hypotheek. 12.000 is niet zo heel veel maar kan wel veel bijkomen als huis op veiling wordt verkocht. ga in gesprek met de bank

Angela

bedankt voor jullie reacties!!!
ja we hebben nu wel de capaciteit om onze schuld af te lossen maar hopen wat meer tijd te krijgen.
we gaan morgen contact opnemen met de bank om met hun om de tafel te gaan zitten...word een zware stap maar we gaan ervoor

Smile

Angela :)  ik wens  je  succes  vandaag en hoop dat  jullie er samen uit kunnen komen .Als er genoeg aflos  capaciteit  is   zou het  moeten lukken om goede afspraken te maken en je daaraan te houden. Wat betreft  moet ik het wel \ niet  vertellen aan familie of  vrienden...  je  gevoel  zal je  helpen wat   een goede keuze is  tenslotte kun jij ze het beste.Heel veel sterkte en vooral succes ! Groet, Smile :)

Angela

Eventjes een kleine update vandaag contact met de bank gehad en ze gaan akkoord met de betalingregeling zodra we hen afgesproken bedrag hebben overgemaakt aan het einde van de maand gaat de koop van ons huid af!!!
natuurlijk waren we hier heel blij mee....maar gisteren begaf onze auto het begeven de kosten om hem te laten maken tussen de 400 â,¬500 :( Dit geld hebben we nu dus natuurlijk niet en zonder auto kom ik niet op me werk.....op deze momenten denk ik dus echt houd het dan nooit op?

gewoon

Ha Angela

Wat geweldig dat je die bank in beweging hebt gekregen,  echt heel goed gedaan !!!

Zal het grote verschil zijn voor jullie,  naar een eerlijke toekomst.

Valt  weg tegen die E 500,-- die nu opeens voor een reparatie nodig is aan een auto, en daar ga je er nog een paar van meemaken komende paar jaar,een kapotte wasmachine misschien  het houd echt niet opeens op.

En is het naast alle lopende zaken belangrijk dat je ook kunt sparen,  en klein bluffertje kan opbouwen voor zulke tegenvallers,  die ook weer voorbij trekken.

Maar voor nu is het geweldig dat je in goed overleg bent geraakt met de bank was een halszaak, dat je nu een beroep moet doen mogelijk,   in binnen je sociale netwerk voor die E 500,-- blijft   daarmee nog steeds een hoge drempel,  waar je niet overheen wilde klauteren.

komt het nog goed ?

JA

ollie bollie

Wat is er kapot aan de auto?
Carpe diem!

Angela

hallo prima,

zo fijn om hier wat steun en advies te krijgen..
ons buffertje wat we hadden opgebouwd is er helaas doorheen gegaan toen we beide zonder werk kwamen te zitten en dit langer duurde dan verwacht.
maar hopen in de toekomst weer wat te kunnen sparen.
we moeten dus wel aankloppen bij familie om te vragen of ze ons kunnen helpen met de auto....

hallo ollie bollie

de auto heeft een kapotte  multi riem, dynamo en gasklep