Mijn vriend helpen.

Started by heksenketel, Feb 26, 2017, 05:11 PM

Previous topic - Next topic

heksenketel

Geachte heer/mevrouw,

Graag zou ik uw advies ontvangen over het volgende.
Ik heb een koophuis. Ik wil mijn vriend laten inwonen, echter heeft hij problemen met een aantal deurwaardes. Mocht hij mijn huis betrekken, zal hij alleen zijn kleding en een aantal verzorgingsmiddelen meenemen. De gehele inboedel is mijn eigendom.
Om te voorkomen dat ik in de problemen kom met deurwaardes, zou ik graag advies ontvangen hoe hiermee om te gaan. Ik heb zelf immers niks met zijn problemen/verleden te maken, maar ik wil hem wel helpen zijn leven weer op te bouwen.
Hoe kan ik, met deze gunst, problemen met deurwaardes voorkomen?
Indien hij bij mij intrekt, zijn we volgens de belasting geen fiscale partners. Dit zou ik graag zo houden. Onze financiële situaties zijn gestrikt van elkaar gescheiden. Uiteraard zal hij, indien daar de mogelijkheid voor is, huur aan mij betalen voor het inwonen.
Echter wanneer hij op mijn adres staat ingeschreven, kunnen deurwaardes wel beslag leggen op de inboedel, ondanks dat dit mijn eigendom is. Zij kunnen namelijk betwisten dat het daadwerkelijk mijn eigendom is .
Het zou dus kunnen voorkomen, dat ik moet bewijzen wat mijn eigendommen zijn. Hiervoor zal ik een akte nodig hebben. Ik heb namelijk op de website van de belastingdienst  gelezen dat een samenlevingscontract betekent dat wij fiscale partners zouden zijn. Ik zal een deel van de akte moeten kunnen onderbouwen door middel van bankafschriften. Voor een groot deel zal dit geen probleem geven.

Hoe kan ik voorkomen dat ik overlast krijg van zijn problemen? Onder geen beding wil ik de verantwoording dragen voor zijn financiële problemen.
Welke acties moet in ondernemen voor mijn veiligheid en zekerheid?

•   Welke akte heb ik nodig? En is deze 100% juridisch bindend?
•   Moet ik bij voorbaat een advocaat inschakelen?
•   Welke rechten en plichten heb ik?
•   Is een samenlevingscontract via de notaris zinvol? (Aangezien we dan wel fiscale partners zullen zijn. Of bestaat er een dergelijk contract waarbij we geen fiscale partners zullen zijn?)

https://www.kbvg.nl/faq   Punt 10, verwijzing naar artikel 3:119 van het Burgerlijk Wetboek
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/relatie/fiscaal_partnerschap/iemand_op_uw_adres_ingeschreven/iemand_op_uw_adres_ingeschreven

sacredfour

Inboedel beslag zal niet gauw aan de orde zijn. Als hij een baan heeft wordt er eerst beslag op zijn inkomen gelegd. Ook zal een deurwaarder zien dat hij bij jouw is komen inwonen en dat jij er al langer woont en het aannemelijk is dat de meeste spullen van jouw zijn.  Voor belangrijke dingen zou je nog betalingsbewijzen kunnen zoeken zoals bankafschriften.

Een samenlevingscontract is pas zinnig als er bezittingen zijn die verdeelt moeten worden nadat partijen uit elkaar gaan.  Zijn er fiscale voordelen dat is een samenlevingscontract misschien wel nuttig.

Ja een notariële akte is dan verstandig. Nee, een advocaat is niet nodig.

De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

heksenketel

Dank u voor het advies, maar zo simpel ligt het helaas niet, de situatie die u schetst is redelijk eenvoudige oplosbaar. en zou ik niet eens zien als een probleem, omdat je dan al bezig bent met de oplossing,

Het probleem is een stuk lastiger, want er ligt al een loonbeslag, en omdat hij nergens ingeschreven staat is het beslagvrij voet op nihil gezet. met als consequentie dat hij uberhaupt niet naar werk meer kan gaan, gezien het gewoon geen geld op levert maar geld kost.

mocht ik hem nu inschrijven op mijn adres, dan komen die brieven vanzelf van de deurwaarde, en met een daarbij horend beslag op goederen, van veel dingen heb ik nog bonnen of bankafschriften maar niet van alles.

ze zullen proberen omdruk op mij te gaan uit oefenen, en daar zit ik nou net niet op te wachten,
vandaar dat ik nu al bezig ben met alle vervolg stappen, rechtsbijstand ben ik al mee bezig in te schakelen en eventueel een advocaat, ik wil de gerechtelijke macht aan mijn kant hebben, gezien ik ook recht heb op bescherming van mijn eigendom, helaas heb ik na veel lezen ontdekt dat deurwaardes een soort van ratten zijn en geen rekening houden met mij gezien ik een full time baan heb, die gewoon erg veel van mij vraagt.

ik wil voorkomen dat ik enige discussie moet hebben een deurwaarde, gezien ze helemaal geen recht hebben op ook maar 1 ding aan of in mijn huis,
probleem is hoe leg ik dit vast, los van mijn vriend,

de deurwaarde zal nu eenmaal gaan proberen dingen te betwisten omdat ik mooie spullen heb en een goed betaalde baan.

gewoon

Ha heksenketel

Zijn grote vragen en heb maar  een kleine wijsheid te geven,   is het ook  een Heksenketel voor je, weet je welke schulden het zijn en hoe groot meestal loopt het wel goed  af,  wat ik hier lees van andere op het forum
maar is soms ongelovig intensief,  ook al waren het jou schulden niet.

Ook is het dat sommige deurwaarders ratten lijken maar zeker,  niet allemaal !

En heb een vraag voor SF maak mijn woning geschikt voor onder verhuur om als het nodig is,  iemand in nood toe te schieten.
Met een huur overeen komst dek je toch ook alles af.   ( behoudens als je het niet volgt wat er met de post gebeurt,   nu  en  dan,  een nieuwe voordeur mag bestellen )

Ha Heksenketel plaag je met ( nieuwe voordeur ) zal je niet gebeuren,   het is zo goed als een heldendaad als je dat wil doen voor je vriend,
dus geen onverwachte lijken in de kast,  van schulden die vergeten waren,  of even  voor je ( afgeschermd)  waren.

Denk dat je eerste zet zal moeten zijn om rond de tafel te zitten met iemand die echt goed is in schuldhulpverlening,  om dan samen een agenda te maken dit los of na,   dat je zelf indekt,  en ook gerechtsdeurwaarders gesproken hebt  die weldegelijk oppakken, wat je doet voor een ander.

Het gaat dus dieper dan die spullen in huis die je wil afschermen,   meer  jou  grens zoeken  waar niet over heen gegaan mag.

Veel wijsheid.

heksenketel

Mijn vriend heeft complete openheid van ZIJN zaken gegeven, en hij werkt ook altijd, hij heeft ondertussen al meer afbetaald dan de schuld in eerste instantie was, helaas door problemen zijn dingen fout gelopen.

nu wil ik hem helpen om voor eens en altijd van die schuld af te zijn, uiteraard moet die afbetaald worden.
het geluk voor hem is dat hij dat kan doen terwijl hij bij mij woont,

maar het moet niet zo zijn dan, dat als ik hem laat wonen in mijn huis dat de deurwaardes dit zien als een kans om mijn leven overhoop te halen,

het feit dat ze hem een beslagvrije voet van 17 euro per week geven zegt mij dat hun niet mee willen werken, hoe kan je een persoon die werkt met zo weinig geld overlaten ?

de reden die ze gaven is dat hij niet in het gba staat,dus wil ik dit gaan oplossen zodat hij weer aan het werk kan en in ieder geval recht heeft op een deel van zijn loon.

maar ik zit er behoorlijk mee dat deurwaarders, straks mij onder druk gaan proberen te zetten,
daarom wil ik alles juridisch dicht getimmerd hebben.

alleen ik weet nog niet hoe dat moet, hopelijk weet ik straks meer als mijn mails naar advocaat/rechtsbijstand/juridisch loket beantwoord zijn.

had gehoopt dat iemand ervaring had in deze situatie, ook al is die erg specifiek

Katniss

Als eerste, wat fijn dat je vriend jou heeft.

Verder denk ik dat het eenvoudigste is als je huurcontract met hem afsluit. Als bij jou een kamer huurt dan hebben deurwaarders niets met jou te maken. Jij bent immers alleen maar de verhuurder. Zeker als je de kamer gemeubileerd verhuurd, dan staat op papier dat hij alleen zijn kleding heeft meegenomen. Regel dan ook wel alle zaken zo dat het duidelijk is dat er sprake is van kamerhuur.

Daarnaast denk ik ook dat het verstandig is voor je vriend om extra hulp in te schakelen voor de schulden. Bij ons kan dat bijvoorbeeld via de gemeente. Je vriend krijgt dan hulp in de vorm van alles op een rijtje zetten, maar ook met de communicatie met de schuldeisers.

Heel veel succes!

Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.

gewoon

Ja zou dus ook voor onderhuur gaan,  en er zullen beslist meer constructies werken, die zorgen dat je eigendommen veilig zijn.

Maar dicht timmeren dat en deurwaarder het zelf wil zien bij een bezoek,  is iets waar je regelmatig je aandacht aan moet geven.

Niet omdat het boeven zijn maar dit zelf willen controleren of de voorgestelde situatie juist is, dit voorkom je inderdaad het beste met goede communicatie.

jan

Ik denk ook dat onderhuur de meest verstandige oplossing is voor jullie. Dan is alles ingedekt en als het ooit fout mocht gaan, wat met jullie natuurlijk niet gebeurt, heb je gelijk ook boedelscheiding. Ook is handig om in het huurcontract op te nemen, de ontbindende factoren. Bijvoorbeeld het huurcontract is tijdelijk voor een periode en per week opzegbaar.

Je weet maar nooit.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Abigail

Hallo heksenketel,

Er wordt in dit draadje gesproken over verhuur c.q. onderverhuur van een deel van jouw woning. Ik weet niet of je een koop- of huurwoning hebt.

Als je een huurwoning hebt is onderverhuur lang niet altijd toegestaan. Kijk er dus eerst je huurcontract op na!
In het geval van een koopwoning moet je er je hypotheekakte op naslaan. Niet iedere geldverstrekker is akkoord met verhuur van (een deel van) je woning. Kijk ook even of je in jouw gemeente over een huur- of omzetvergunning moet beschikken.

Als je de verhuur van een kamer officieel vastlegt in een huurcontract (en dat zal wel moeten, neem ik aan), denk er dan ook aan dat jouw huurder huurbescherming geniet. Mocht jullie relatie om wat voor reden dan ook onder spanning komen te staan en zou jij jouw huurder eruit willen knikkeren, dan kan dit niet zomaar.

Ook van belang: hoe zit het met je verzekeringen? Moet je je misschien bijverzekeren als je een kamer verhuurt? En hoe zit het met de belasting? Straks laat jij je vriend - via een omweg - gratis bij jou inwonen maar moet jij toch nog belasting betalen over de zgn. ontvangen huur of een dikke boete omdat je geen huur- of omzetvergunning hebt aangevraagd.

Ik vind het heel nobel van je dat je jouw vriend te hulp wilt schieten maar pas alsjeblieft vooral goed op jezelf. Succes met alles!

Katniss

Je kunt natuurlijk altijd kiezen voor een Hospita constructie. Dan heb je een proeftijd van 9 maanden. Daarbij is er een vrijstelling voor de inkomsten voor kamerverhuur.

Ik heb ruim 1,5 jaar bij mijn ouders een kamer gehuurd. Nergens problemen mee gehad, mijn ouders ook niet (zij wonen in een koopwoning). Het was heel duidelijk wat van mij was (mijn bed en mijn kleding) en dat de rest van mijn ouders is. Daarbij maakte ik natuurlijk gewoon maandelijks een bedrag voor huur over.

Natuurlijk moet je er even goed naar kijken, maar toch denk ik dat het jou heel erg goed kan helpen in deze situatie. Naar mijn weten zijn de regels voor het verhuren van een kamer behoorlijk soepel en staat er niets over in een hypotheekakte. Indien je zelf huurt moet je wel even je huurcontract nakijken.

Ik weet niet of je recht hebt op toeslagen, maar dan is het handig om het huurcontract op te sturen naar de belastingdienst. Jullie worden dan niet gezien als elkaars toeslag partner.
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.