Verjaringstermijn onderhandse lening.

Started by Stefan 02, Feb 22, 2017, 06:38 PM

Previous topic - Next topic

Stefan 02

Goedendag allemaal.
Helaas zijn er problemen binnen onze familie ontstaan.
Vele details zal ik jullie besparen maar ik heb toch een vraag.

In 1999 heb ik een huis gekocht en mijn vader heeft me hiervoor geld gegeven.
Om dit bedrag niet als een schenking te laten belasten is er een leenovereenkomst gemaakt.
Om een lang verhaal kort te maken sinds 2012, een hoop veranderingen in de familie en in een keer komt dit oude contract weer boven water........

Wat info:
- Tussen 1999 en 2012 is er nooit meer een wordt gerept of een letter geschreven over dit contract.
- Vanaf 2012 brieven ontvangen, ook van advocaten maar altijd volgehouden dat het een schenking betreft.
- Ik ben nooit ingegaan op voorstellen of betalingsregelingen.

Nu heb ik begrepen dat de verjaringstermijn afhangt van de datum van opeisbaarheid.
In mijn contract staat: "dat genoemde geldlening te allen tijde opeis- en aflosbaar is"
Betekent dit dat de "opeisbaarheid" van de lening is gestart op de datum van ondertekening in 1999?

Verder staan er geen termijnen of looptijd genoemd in het contract.

De advocaat van mijn vader schermt met een opeisbaarheid van 2009 omdat ik toen het betreffende huis verkocht heb. In mijn beleving klopt dit niet maar het past hun beter in verband met de verjaring.
Voor de info tussen 1999 en 2009 was ik prima in staat geweest om de lening tin te lossen.

Wie kan mijn een helpende hand bieden met betrekking tot de verjaringstermijn (5 of 20 jaar) en de datum waarop deze is ingegaan?

Dank en groet.

gewoon

Die verjaring is 20 jaar of langer dat weet SF wel denk ik.

En om te voorkomen dat je een hoop belasting zo moeten betalen,  is het een lening geworden en geen schenking.

Nu wil je het toch zien als een schenking,  dus het is het aan de belasting geven of aan je vader terug betalen.

Maar als ik het zo lees,  is het pas gaan spelen toen je huis verkocht misschien ging het daar op fout los of het nu een lening of schenking is,  zal dat de eerste reden geweest zijn dat je het geld kreeg voor dat huis, om je op weg te helpen.

Kun je er misschien met tact toch nog uit komen nu,  dat er een nu een nieuw gesprek komt wat je vader je wil schenken of kan ( belastingvrij ) en welk deel hij terug wil hebben misschien om een ander ook op weg te helpen.

Maar het blijft een ramp voor je,  het is iets wat met groot gebaar is gegund en was goed bedoeld.

En nu dreigt het familie problemen te geven,  dat is het zeker niet waard en hoop dat je er met elkaar uit komt

gewoon

Het was geloof ik vorig jaar dat je tot een bedrag van 100.000 mocht schenken belasting vrij, als het voor een woning was weet niet of dat nog zo is.

En lees dan het bericht van Stefan en die zal zich niet vergissen hoe het vroeger geregeld was,  en natuurlijk is een lening krijgen ook al geweldig van je ouders, maar wat je als kind niet vergeet is als je ouders het je zo ook wilde schenken, maar omdat het slimmer was te lenen een contract gemaakt is.

En 15 jaar na dato weten de ouders echt niet beter dat het een lening betrof,  terwijl Stefan helder voor de geest staat dat alleen maar vanwege de belasting was.

Als je dan leent als ouder,  neem dan op welk deel je jaarlijks wil weg schenken van die lening belasting vrij,  ruzie verdient immers niemand in een familie

Stefan 02

Dank voor de reacties.
Echter deze gift/lening is maar het topje van de ijsberg in deze familie zaak.
De tijd van een goed gesprek hebben achter ons gelaten tussen 2012 en 2017 zit alweer 5 jaar.
Helaas, soms loopt het zo.

Ik probeer helderheid te krijgen in de verjaringstermijn.

gewoon

Ha Stefan

Helaas soms loopt het zo.

Dit klopt natuurlijk,  maar wil je met mijn schrijven je aan moedigen tot zachtheid,  omdat zulke dingen 90 op de 100 keer een staartje krijgt,  en jij nog je ouders dit verdienen.

Over die verjaring,  is volgens mij 30 jaar heb SF er nog niet over gehoord maar los van dat,  is er stuiting,  op het moment dat je die brief op de mat kreeg tot voldoen of reageren welke je gekregen hebt, en   staat die teller gewoon weer op 0

En kun je pas over dertig jaar als je geen brieven meer krijgt je beroepen op verjaring,  laatste  brief tot stuiting was 2012 dus word het 2042 als je verder geen schrijven meer krijgt,  of iets hoort van je ouders.