Journalist op zoek naar personen van wie schuld is doorverkocht

Started by karlijnkuijpers, Feb 22, 2017, 04:15 PM

Previous topic - Next topic

karlijnkuijpers

Ik ben onderzoeksjournalist bij Investico (www.platform-investico.nl) en schrijf onder meer voor Trouw, Het Financieele Dagblad en De Groene Amsterdammer. Ik onderzoek de handel in schulden, bijvoorbeeld schulden die uitstaan bij grote banken en die worden doorverkocht aan incassobureau's of private investeerders.
Voor dit verhaal ben ik op zoek naar mensen die een schuld hadden bij een bank en van wie de schuld is doorverkocht aan een andere partij. Ik wil graag weten wat het voor u heeft betekend toen uw schuld werd doorverkocht. Gedroeg de schuldkoper zich anders dan de bank? Moest u bijvoorbeeld eerder de schuld afbetalen? Wat is de strategie van de schuldkoper?
Als u in zo’n situatie zit, zou u dan contact met me willen opnemen? Dat kan via dit forum of via kuijpers@platform-investico.nl.
Dank,
Karlijn Kuijpers

gewoon

Ha Karlijn

Aangaande je oproep is het hier op het forum een gewicht dat de gelegenheid behouden blijft anoniem te schrijven.

Dat gezegd hebbende,  ben ik verder blij verast dat hier een journalist in wil duiken omdat het klachten en vragen regent hier over,  zelfs zo dat er mensen zijn die hopen dat zij er zwaar op vooruit gaan als hun lening bij een bank met hun maximum aan rente volgens contract,  na door verkopen dit niet meer hoeven te betalen maar, en slechts de wettelijke rente op een door verkochte schuld,  voor de kiezen krijgen.

En het is  fijn,  dat je juist in deze mist een baken wil zijn. 

marco

Karlijn,

Op dit forum zijn deze onderwerpen meerdere malen ter sprake gekomen, omdat schulden ook een soort van handelswaar is.

http://www.schulden-vrij.info/index.php/board,51.0.html

Goed dat je dit oppakt!!
Marco en Bianca

karlijnkuijpers

Dank voor jullie reacties. Het is me nog niet helemaal duidelijk wat voor type schulden worden doorverkocht. Is dit consumptief krediet, of kunnen het ook hypotheken of bedrijfsleningen zijn? Wat is jullie ervaring?

peter

Alle oninbare schulden vertegenwoordigen een waarde. Het bijvoorbeeld om schulden uit een faillissement of verjaarde schulden. 
Peter
Administrator Forum

gewoon

Ja dit kunnen de meest uit een lopende schulden of leningen zijn.

In het meeste geval zijn dit schulden die oninbaar lijken,  of afgeschreven op de balans zijn (ook een bank schrijf af,  je vraag in het kort  ), dan wel over genomen zijn van bedrijven die zijn opgeheven ga maar door.

En worden voor een prikkie overgenomen omdat er misschien nog wat uit te slepen is en dat gaat ver.

Ook rekeningen die verjaard zijn of betwist,  gewoon zonder pardon een dank brief sturen dat je akkoord gaat met de betalings regeling,  en zien dan graag de eerste betaling tegemoet ( heel klein bedrag ) zodat er stuiting heeft plaats gevonden.  Lindorff heeft hier patent  op ( gokken op lichte dementie misschien,  bij oude stukken ) maar sturen even goed dank brieven met het betaal voorstel naar mensen die een schone lei hebben. ( gokken op dat deze vergeten zijn dat je niet meer hoeft te betalen maar wel vrijwillig mag doneren ) enz enz .

Wat kun je in het algemeen hier van opmaken,  gewetenloos met  halve waarheden mensen op het verkeerde been helpen.  jaren en jaren lang maar afschrijven echt niet.

Vermoed dat dit ook niet kan,  en de deuren sluiten voor zulke ondernemers omdat het eigenvermogen direct verdampt,  als debiteuren bedrag niet de som van de oninbare lijkende rekeningen word gewogen  maar het prikkie,  wat er voor gegeven was.

Dit leid onvermijdelijk,  tot agressie en onbeschoft handelen  bij invordering

jan

Laatste bericht van Youss http://www.schulden-vrij.info/index.php/topic,49199.0.html is ook een doorverkocht vordering.

En incassobureau's overvallen mensen met korte reactie termijnen
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Stil-verdriet

Wij hebben ook wel eens dat een incassobureau komt met een schuld uit het niets, die achteraf al betaald blijk te zijn. Maar ondertussen weet je hoe je het hebt van de zenuwen. Ze verkopen alles door en na verloop van tijd popt het weer op, net als een ongewenst popup. Alleen deze kan je niet blokkeren.

gewoon

Ha  Karlijn

Wat je ook misschien kunt onderzoeken is dat ik vroeger wel eens door archieven ging,  rijen dik.

Deze zijn zo langzaam alle digitaal en  op nieuw gearchiveerd, dit  heeft tot een piek geleid in het door verkopen,  van oude zaken, ... en is nu in een vrije val.

En nu  deze inkoop van de nu digitale  archieven  bijna  is verdampt,   voor deze ondernemers.

Zal dit ook onvermijdelijk  agressie en onbeschoftheid in de hand werken,  bij invordering.

sacredfour

De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

gewoon

Goed artikel Karlijn,  echt dank je wel.

Ook de link in het rood heb ik gelezen deze is ook geweldig wat een onderzoek hebben jullie gemaakt.

Mijn vorige berichtje komt hier ook in voorbij als 100% juist lees ik...( de stofkam over het papieren archief )

Hoop dat je schrijven indaalt in Den Haag

jan

Goed artikel, ik hoop dat er iets mee gebeurt. Momenteel is alleen aandacht voor de kabinetsformatie.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Marjan12

Gelukkig dat hier aandacht voor is, de incassobranch komt op mij over als een soort van moderne afpersers, die rond mei en december hun slag slaan. Gelukkig heb ik hier nooit mee te maken gehad. Als een schuld verjaard is, dan proberen deze mensen, deze via slinkse wijze toch te innen. En dat ze buiten het loonbeslag omgaan, maakt deze mensen asociaal en hun noemen dit legaal. Dus legaal asociaal gedrag. Wordt het niet tijd de politiek hierop ingrijp en deze weg voor dit soort asocialen afsluit?