Reclameverbod op flitskredieten

Started by peter, Feb 20, 2017, 11:13 PM

Previous topic - Next topic

peter

Er komt een verbod op reclame voor flitskredieten. Dat zijn kortlopende leningen tegen extreem hoge rentes. Het ministerie van Financiën heeft hiervoor in overleg met toezichthouder AFM een wetsvoorstel in de maak. Het verbod kan over zes weken ingaan.

Volgens AFM is het verbod nodig om kwetsbare consumenten in geldnood te beschermen. Die worden door veelal buitenlandse aanbieders verleid om snel geld te lenen, maar overzien niet dat hiervoor te hoge kosten in rekening worden gebracht, stelt de toezichthouder.

Wat kost een flitskrediet?

Wettelijk mogen aanbieders van kortlopende leningen maximaal 14% rente rekenen, op jaarbasis. Maar in de praktijk legt AFM regelmatig boetes op aan partijen die zich hier niet aan houden.

Zo bleek een van de partijen via de site www.heeleen.nl voor een lening van 50 euro van twee weken 10 euro aan kosten in rekening te brengen. Op jaarbasis is dat 486,67% rente.

Billboards

Aanbieders van flitskredieten adverteren vaak met billboards langs snelwegen, maar het verbod geldt ook voor banners op internet en wervende websites. "Alleen sites met feitelijke informatie zijn straks nog toegestaan," zegt een woordvoerder.

Minister Dijsselbloem kondigde vorig jaar al een reclameverbod aan voor een zestal risicovolle financiële producten, zoals binaire opties en futures met een hoog risico. Binaire opties zijn beleggingsproducten die volgens AFM een hoog gok-gehalte hebben.

"De kans is groot dat je in korte tijd al je geld kwijtraakt. Bovendien is het heel moeilijk om winst te maken met binaire opties omdat je heel vaak goed moet voorspellen," waarschuwt AFM op z'n site.

Volgens AFM worden consumenten steeds vaker blootgesteld aan schadelijke risicovolle producten, die bovendien steeds agressiever aan de man gebracht worden.

Bron: http://nos.nl/artikel/2159219-reclameverbod-op-flitskredieten.html
Peter
Administrator Forum

peter

QuoteZo bleek een van de partijen via de site www.heeleen.nl voor een lening van 50 euro van twee weken 10 euro aan kosten in rekening te brengen. Op jaarbasis is dat 486,67% rente.

Heeleen.nl is inmiddels opgeheven.
Peter
Administrator Forum

Stil-verdriet

Eindelijk, na al die tijd! Hebben de activiteiten van sacredfour hier iets mee te maken?

jan

Hij heeft het constant onder de aandacht gebracht.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

gewoon

En wellicht dit hele forum die jaar naar jaar,  dit behandeld.

Dat het richting de 600 % op jaar basis is fijn dat dit  ook zo gezien word,  door  AFM

En zeker SF enorme lof voor je extreme  inzet en bijdrage.

Peter dank voor je bericht dat verbod zal denk  ik,  eindelijk hier een einde aan maken.

Freek en Jolanda

Ik lees graag de creativiteit waarmee sacredfour het dit soort bedrijven moeilijk maakt. Ik vermoed dat de AFM en de politiek met een grote lach op hun mond meeleest.
Freek en Jolanda