Waar moet ik beginnen

Started by Astrid, Feb 12, 2017, 10:14 PM

Previous topic - Next topic

Astrid

Wij zitten zo verschrikkelijk diep in de schulden en we willen dit zo graag aanpakken, maar we weten niet waar we moeten beginnen. Momenteel gaat er meer uit dan dat er inkomt. Ik slaap hier slecht door en ik eet mij helemaal ongelukkig en daarna voel ik mij nog slechter.

Schulden
doorlopend crediet 37800
roodstand rek 1 290 limiet 500
roodstand rek 2 1420 limiet 1500
Creditcard 2492 limiet 2500

Achterstanden
Nuon 2 maanden
Ziektekosten 1 maand

En de maand is bijna op de helft. Ik zie het echt niet zitten

Incasso_deskundige

Erg vervelend om te horen.
Hebben jullie werk/inkomen?
Kunnen jullie nog besparen op (onnodige) uitgaven?
Iets meer informatie zou wellicht handig zijn?
Je kunt niet iedereen helpen, maar iedereen kan iemand helpen.

burningspirit

Misschien denk wat simplistisch maar kun je met de ongeveer 300 euro die je nog hebt misschien een maand achterstand betalen bij Nuon? En dan met Nuon en ziektekosten een afspraak maken voor de rest? En dan eten wat je nog in huis hebt of misschien kunt krijgen?
Tja, inderdaad, wanneer komt er weer geld binnen bij jullie? En: zijn dit de enige schulden of is er nog meer?
Hoe dan ook zul je hier actief mee aan de slag moeten. Kun je hulp krijgen? 
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Katniss

Het klinkt misschien een beetje belerend, maar je beginnen doe je bij het begin.

Dus:

• Een overzicht van alle vaste lasten en inkomsten
  • Een weekbudget, per week cash halen werkt voor de meeste mensen het beste
  • De rest verdelen in aflossingen en spaargeld

Probeer voor alles afspraken te maken met de schuldeisers, laat de ze weten dat je problemen hebt en dat jij je best doet om het op te lossen. Vaak zijn bedrijven dan veel coulanter.
Zorg dat je vanaf nu elke maand alle vaste lasten betaald. Dan lopen je achterstanden niet op.

Kijk waarop je kunt bezuinigen, denk daarbij aan abonnementen van tijdschriften, maar controleer ook je verzekeringen.

Als je dan alles op een rijtje hebt staan kun je een plan gaan maken. Er zijn verschillende manieren om de zaken aan te pakken. Kijk even op zelf je schulden regelen, daar staat heel veel informatie en de site is opgebouwd om je te helpen met alles op een rijtje te zetten en te vergelijken met anderen.
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.

burningspirit

Ja inderdaad ! Ik was vannacht niet mer zo helder denk ik.
Ga ervoor zitten en breng je situatie in kaart. Maak overzichtslijstjes:
Een overzicht zoals Katniss aanraadt en ook een schuldenlijst.

https://www.zelfjeschuldenregelen.nl/

Deze site is een goede start.
Sterkte Astrid!

peter

Sterkte, ik zou de tips opvolgen die zel je geven en aan de slag gaan. Zoek hulp bij de gemeente en maak de stap voordat het te laat is. Dit is geen schande, maar getuigd van moed!
Peter
Administrator Forum

Smile

Astrid,  zet idd   al  je  schulden op een rij  en ook  je  inkomen ... zie je  dat  je het zelf  niet  redt om dit op te lossen, schaam je niet en ga zsm hulp  vragen  bij jou in de gemeente die  zullen kijken wat ze voor jullie kunnen betekenen en  helpen waar t  kan. Wacht aub niet te lang  want t  wordt steeds erger  en je  schulden hoger, nog niet  gesproken over  boetes en deurwaarders kosten !  Je komt er wel uit hoor  , hoe sneller je  hulp vraagt  hoe sneller   worden jullie  geholpen !   Succes  , groet , Smile :)

gewoon

Ha Astrid

Je krijgt al zeer goede tips, maar het gaat ook hoe je er bij voelt en dat is niet goed begrijp ik.

Dus kunt ook naar het einde kijken als start punt,  lees de bedragen en dan reken ik even snel maar stel dat die doorlopende lening je E 4.500,-- per jaar kost aan rente en die overige die nog duurder zijn met rente E 700,-- per jaar kost is bij elkaar E 5.200,-- dit is honderd euro per week meer geld.

Dat is dan je doel die honderd euro per week extra,  en vul eens in wat dat met je doet.

Dan ga je met een heel ander gevoel starten,  met het beginnen waar je nu voor staat.

Ook worden je keuze die je moet maken sterker,  de tips die je al kreeg of je zoek tocht of je er zelf nog uit kan komen,  of dat je een schuldsanering traject moet overwegen en zo meer.

Veel vragen die je moet in vullen,  en zal echt niet eenvoudig worden maar iedere keer dat je moet wegzakt denk je weer aan het grote  doel,  en komen zal die !

burningspirit

Haha Gewoon, hier wil ik toch even op reageren.
Zoals jij een andere blik werpt op een groot probleem, dat is gewoon fantastisch.
Als ik zo vrij mag zijn, dan verbeeld ik me even in dezelfde situatie als Astrid te zijn. Voor zover ik me dat kan voorstellen natuurlijk. Dan zit ik dus gewoon vreselijk in de rats en ik weet niet waar ik moet beginnen.

En dan kom jij en je zegt: Probeer je eens voor te stellen hoe het gaat worden als je niks doet.
Dan heb je over een jaar de volgende situatie: je hebt een heel jaar lang elke week 100 euro verloren aan rente voor je leningen en je roodstand. En je zit dan nog steeds in de rats.
Maar als je een oplossing hebt gevonden en die hebt ingezet, dan heb je dus vanaf het moment dat je schuldenvrij (dat duurt misschien dan 3 jaar waarin je echt ieder dubbeltje moet omdraaien en op een houtje moet bijten) bent, 100 euro per week extra in je pocket!
Dus met andere woorden: als je een oplossing voor het schuldenprobleem vind, dan heb je op een gegeven moment gewoon meer geld te besteden.
Begrijp ik dit zo goed, Gewoon?

Je bent echt wel een topper hoor! En Astrid? Wat vind jij hiervan? Geeft het je moed? Mij geeft het in elk geval moed. Wij hebben nu anderhalf jaar geleden een oplossing gekregen in de vorm van een WSNP-regeling. Als ik zie wat ik nu elke maand moet afdragen, dan weet ik telkens weer: Straks, over anderhalf jaar dan mag ik dat geld weer voor mezelf gebruiken. En daardoor hou ik het vol. Ik weet waarvoor ik het doe; voor mijn financiële vrijheid straks!

gewoon

Ja  Lieve BS

Zo bedoel ik het ongeveer het is niet alleen dat de zorgen over het hoofd groeien,  maar ook dat Astrid het  meer ziet zitten op dit moment laat staan,  het waar te beginnen.

( en dit forum is een enorme start waar te beginnen  )

Soms doe ik het met humor maar even goed met ernst,  die honderd per week extra klopt precies volgens mijn rekenliniaal,  maar natuurlijk niet gewogen tegen wat Astrid er allemaal voor moet verzetten.

Maar dat zal mij vergeven worden,  het gaat er niet om dat ik Astrid op het verkeerde been zet door er anders naar te kijken,  maar haar uit de put trek emotioneel en dit wil oplossen en een waar, moet  ik mee beginnen veranderd in een waar, zal ik mee beginnen word.

En deze avond op de tafel slaat,  ik wil die honderd euro extra gewoon hebben per  week klinkt goed.

En ik fijntjes verbeteren mag,  MIJN HONDERD EURO PER WEEK en er om gelachen word.

Achter de komma, de strijd het is niet zomaar gekomen of gedaan.

Ja,  je  financiële vrijheid straks

Astrid

Dank jullie allemaal voor de reacties. Ik kan nog 2200 euro opnemen van het doorlopen krediet als ik dit gebruik om de creditcard af te lossen + het geld van de hypotheekteruggave (242 euro) ben ik één lening kwijt. Dit scheelt dan maandelijks 125 euro. Verder moeten wij gaan bezuinigen en het doen met het geld wat we nog hebben. Nog 11 dagen voordat het salaris er weer is. Eerst ga ik bellen met de NUOn en Univee voor een betaalregeling. Wordt je zomaar uit een zorgverzekering gegooid ?

burningspirit

Nee, Astrid, je wordt niet zomaar uit de zorgverzekering gegooid. Dat is anders bedacht: als je een bepaald aantal maanden achterstand hebt, wordt je gewaarschuwd. Los je het niet op of reageer je niet of te weinig, dan wordt je aangemeld als wanbetaler en betaal je vanaf dat moment een boete. Een erg vreemd systeem waardoor je nog verder in problemen komt.
Dus je moet het in ieder geval zien te voorkomen, nu het nog kan. Geef in elk geval aan bij je zorgverzekering dat je uit bent op een oplossing. Probeer een betalingsregeling te krijgen en laat je door niemand verder van de wijs brengen.
Ik zeg dat zo expliciet, omdat ons dit overkwam: iemand gaf ons het verkeerde advies, wij hadden ons niet voldoende ingelezen en voor we het wisten werden we aangemeld bij het Zorginstituut als wanbetalers. Na jaren is dit nu gelukkig weer opgelost, maar echt, als ik dit eerder had geweten allemaal, dan was het niet gebeurd. Daarom: probeer dit te voorkomen.

Bij huur, water en energie is het anders. Bij achterstand wordt je afgesloten of uit je huis gezet. Maar ik begrijp dat je een eigen huis hebt? Zorg er dan in elk geval voor dat je bij bent met je hypotheek. En probeer in elk geval ook met iedereen 'on speaking terms' te blijven. Zet em op Astrid!

jan

Astrid, je moet nu prioriteiten gaan stellen en kijken waar je kunt gaan bezuinigen, anders eet jezelf op. Je schuift nu als het ware met geld. 
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Katniss

Heb je een plan voor die 11 dagen? Heb je genoeg eten in huis, kijk in je kasten, in je vriezer. Kun je een keertje bij iemand eten?
Wees ook tegen je omgeving eerlijk over je probleem. Je zult zien dat het helpt. Hulp komt dan vaak uit onverwachte hoeken. Mijn moeder helpt mij door bijvoorbeeld dingen in de 1 + 1 gratis te kopen en dan krijg ik het tweede artikel.
Een vriendin haalt altijd alle gratis producten die ze kan krijgen voor mij op, vaak zijn dat toiletartikelen.  Als je zo van verschillende mensen wat steun krijgt, dan scheelt dat enorm.

Het kan een goed idee zijn om de creditcard af te betalen met de ruimte van het doorlopend krediet. Ik denk wel dat op dit moment je prioriteit moet liggen bij het wegwerken van de achterstanden. Maak dus heel snel afspraken daarover. Als je daar die 125,- euro die je bespaart per maand voor kan gebruiken, kan dat best snel gaan.
Kijk ook op internet voor goedkope gezonde recepten, je zult verbaasd staan hoe lekker je kunt eten voor weinig geld. Toen ik nog met mijn ex leefde gaven wij ongeveer 600,- per maand uit aan boodschappen. Nu doe ik het met minder dan de helft, waarbij wij om de twee weekenden met 6 personen zijn. Het is een mindset, een knop die je om moet zetten. Ik pluis de folders uit, ik heb geen vaste supermarkt waar ik mijn boodschappen haal, maar ga de aanbiedingen af. Wel zorg ik dat ik alleen haal wat ik op mijn lijstje heb staan, zodat ik binnen mijn budget blijf. Dit doe ik nu al een behoorlijke tijd.
Vergeet ook niet een heel belangrijk ander ding: zorg dat je een buffer opbouwt. Geef dus niet al je geld aan de schuldeisers. Je hebt dan meteen een probleem bij een tegenslag.
Heel veel succes, wat anderen ook al hebben aangegeven: de eerste stappen heb je al gezet!
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.

Marjan12

Je moet eigenlijk gaan puzzelen, voor een aantal dagen kijken wat je nog in huis hebt en dit aanvullen. En een paar keer ongezond eten. Eet een paar keer pannekoeken, de kinderen zijn er gek op en de kosten zijn rond de euro.