Hulp bij schuld (zorgverzekering)

Started by Zietdoordebomenhetbosniet, Jan 18, 2017, 08:42 PM

Previous topic - Next topic

Zietdoordebomenhetbosniet

Beste iedereen,

Wellicht een moeilijke vraag maar ik ben nieuw op dit forum en probeer momenteel zo veel mogelijk advies in te winnen om mijn situatie onder controlle te krijgen.

Mijn privé verhaal doet er niet echt toe maar ik voel de behoefte om hier een klein deel van te vertellen omdat ik me erg schaam en te lang strijsvogelpolitiek heb gevoerd waardoor de boel is geescaleerd. In 2012 ben ik psychisch erg ziek geworden en heb ik ongeveer 4 maanden ibs (in bewaring stelling) gehad. Echter zat mijn vader in een gelijke situatie en had mijn moeder niet de capaciteit om mijn lasten over te nemen. Na mijn ibs periode ben ik weer bij mijn ouders in gaan wonen (gelukkig was die optie er). Ik ben nog ongeveer een jaar lang geplaagd door hallucinaties en stemmen, na die tijd waren het voornamelijk depressiviteit en vermoeidheid die tot last waren maar hier heb ik hele fijne zorg in gehad van mijn psycholoog/psychiater. Het was een periode waarin ik niet genoeg verantwoording heb genomen voor mezelf, en mijn lasten niet heb kunnen dragen.

Vandaag de dag gaat het veel beter, ik heb alleen nog 1 groot probleem en dat is mijn opeenstappeling van schulden, hierover dan ook mijn vraag.

Bij mijn zorginstelling heb ik een openstaande schuld (+-1300 euro). Deze moet echter afbetaald worden om mijn registratie bij het cijb als wanbetaler kwijt te raken. De schuld is overgedragen aan een incasso/deurwaarder bureau. Nu is het zo dat ik in de specificatie aanvraag van het bureau te maken heb met (voor mij) lastige termen. Ik hoop dat iemand op dit forum hier ervaring/verstand van heeft zodat ik weet wat mijn rechten en plichten zijn. Graag wil ik ook melden dat ik bereid ben om te betalen wat nodig is maar ik heb gewoon een naar onderbuikgevoel, het gevoel dat er iets niet klopt.

Inmiddels heb ik bij het bureau gevraagd om mij de specificaties van het bedrag te sturen maar ik begrijp niets van de termelogie. Ik zal het bureau zelf of de zorginstelling niet noemen. (De bedragen zijn afgerond)

Het gaat dus over 1 schuld (1300 euro bij zorginstelling) en ook 1 incasso/deurwaarder bureau maar ik heb 2 specificatie bijlages

Specificatie bijlage 1
-hoofdsom 948
-rente (periode) 41
-buitengerechtelijke kosten 263
-rente tot op heden 47

-Totaal 1300 (dit klopt dus niet helemaal omdat ik het bedrag na de comma heb verwijderd)

Specificatiebijlage 2
-hoofdsom 1165
-rente (periode) 23
-buitengerechtelijkekosten 178
-proceskosten 686
-exploot van betekening en bevel 88
-dossier ...... 1272
-derdenarrest (per betalingen) 137
-overbetekening 78
-afwikk. Derdenbeslag 35
-informatiekosten 11
-nakosten 75
-rente tot heden 158
-rente vanaf heden bij stipte betaling tot aan gehele voldoening p.m.

-subtotaal 3910 (dit klopt niet helemaal om dat ik het bedrag na de comma niet heb opgeschreven)
-waarop in mindering is voldaan 864

-totaal 3046

Deze rekeningen komen van 1 en dezelfde schuldeiser en gaat over mijn openstaandeschuld bij het zorginstituut, het staat dus los van mijn verhoogde premie aan het cijb, die betaal ik maandelijks gewoon via incasso en laat ik in dit verhaal buiten beschouwing

Wellicht is er iemand hier die mij kan helpen met het oplossen van dit probleem. Al is het maar een verheldering.

Gelieve geen goed bedoelde adviezen over mijn priveleven, ik ben op de hoogte van mijn eigen fouten en ben op dit moment vooral geinteresseerd in juridische adviezen.

Alvast bedankt voor het lezen van mijn verhaal en de moeite!

gewoon

Ha Woud

Sorry geintje

Welkom op het forum

Ga je dan geen  goed bedoeld advies geven over je privé leven het is fijn dat je nu de schulden berg aanpakt dat zegt genoeg over je hoe er nu voor staat.

Over de kosten ga ik induiken al valt mij gelijk de hoofdsom op had je een uitgebreide verzekering normaal is het 6 maanden achterstand dus ongeveer E 600,-- als de aanmelding komt van wanbetaler.

Die bijkomende kosten zijn groot dus is het al een  jaren lang lopende achterstand.

Om een goede tip mee te geven mis ik wat je kunt aflossen op dit dossier en ook je manier van inkomen, er is een groot verschil of je loon hebt of uitkering of ZZPer bent enz.

Hoor het graag, en blijft het dat je een Tips krijgt hoe verder op het forum, voor maatwerk zal je toch rond de tafel moeten met iemand die alles,  van de hoed tot de rand wil weten, voor en nu  hoe verder.

Hey Gewoon,

Bedankt voor het snelle antwoordt, de zaak loop inderdaad al vanaf juli 2012 (vandaar ook mijn strijsvogelpolitiek verhaal, en ik schaam mij oprecht diep). Ik had echter wel een dure verzekering, ik meen 130 euro, maar dat ter zijde, want je hebt gelijk, ik ben een woud (denk ik, wat is dat?).

Wanneer ik inlog bij mijn zorgverzekeraar is de schuld +-1300 euro, en er is inmiddels 860+- afgedragen (dit dankzij mijn ouders trouwens) maar dit is niet zichtbaar bij mijn zorginstelling, daar staat nog altijd 1300 euro. Het bedrag bij het incasso bureau is ongeveer +-3000 (plus een specificatie van 1300 euro?) op dit moment waarvan de 860 wel is afgedragen. Ik snap echter niet zo goed waar ze de bedragen vandaan halen en heb het gevoel dat er te veel berekend wordt.

Zo worden er bijv. Buitenbestuursrechtelijke kosten gerekend waaronder een aantal specificaties die volgens het internet nergens op slaan omdat ze onder buitenbestuursrechtelijke kosten vallen. Ook heb ik op de site van het juridisch loket gelezen dat zaken zoals "dossier" kosten niet op mij verhaald mogen worden, dit is echter 1 van de grotere bedragen +-1200. Ik begrijp dat ik wel echt met een deurwaarder te maken heb en kort gezegd zwaar de sjaak ben maar waar zou ik heen kunnen om mezelf sterk te maken? Ook voor mijn ouders :(.

In hoeverre mogen ze deze bedragen eisen?
Zijn de eisen reëel ten opzichte van de hoofdsom van 1300 euro (en ja het speelt al een aantal jaren)
Waarom krijg ik twee specificaties? Moet ik beide betalen?
Waarom wordt mijn zorgschuld niet eerst betaald, het voelt als dweilen met de kraan open aangezien ik 130% premie maandelijks moet betalen als straf, en zo gaat het nog langer duren tot mijn afmelding als wanbetaler.
Wat betekenen deze begrippen, ik snap er niets van.
Het is overgens een icasso/deurwaarder bedrijf en ik heb het idee alsof ze me benaderen vanuit beide posities, op het moment dat de dagvaardingen binnen kwamen was ik ook ernstig ziek en stond ik zelfs onder toezicht van de staat (ibs).

Ik begrijp eerlijk waar niet zo goed waarom niemand me ooit heeft geholpen. Ik ging van een fatsoenlijk inkomen naar zak&kleedgeld zoals ze dat noemen.
Mijn ouders hebben het zelf ook moeilijk en om heel eerlijk te zijn is dit hetgene waar ik me het meeste zorgen om maak, zij dragen af voor mij maar de kosten worden niet afgelost, ze worden zelfs hoger. Ik zelf kan amper bijdragen door de verhoogde premie 130% en geen recht op zorgtoeslag. Is hier een oplossing voor?

Jullie mogen mij overigens best vragen naar mijn privé-leven, ik vind dit gewoon heel erg moeilijk en heb te dealen met de situatie zoals hij nu is :(

Wellicht stel ik zelf de verkeerde vragen, ik ben nogal emotioneel. Maar elk advies is erg welkom!

Ik heb je vraag niet goed gelezen!
Hier dan ook het grote dillema: ik ben student, dit op aanraden van mijn psycholoog en het is het beste in mijn leven (nog anderhalf jaar te gaan). Ik heb alleen geen recht op bijstand en ontvang minimum+lening van duo. Ik kan wel wat missen, zoals elke student kan ik heel erg goed leven op droog brood maar dit bedrag zal minimaal zijn en mijn inkomsten (stufi) zullen zeker onder bijstand niveau zitten.

Katniss

Als eerste welkom op dit forum.

De vragen die jij hier stelt kan ik je helaas niet echt mee helpen. Wel wil ik even een hart onder de riem steken. Je bent goed bezig! Ga zo door en je komt er echt wel.

Wat je misschien zou kunnen doen is een afspraak maken bij het Juridisch loket. Wellicht dat zij kunnen uitleggen hoe het zit.

Heel veel sterkte! (enne een woud is een oerbos :-))
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.

sacredfour

Zo te lezen zijn er bij beide vorderingen al rechtszaken en veroordelingen geweest. Dit maakt de kosten aanzienlijk hoger.
De deurwaarders moeten wat duidelijker zijn met hun specificatie.  Doe nogmaals het verzoek voor een opsomming van alle kosten, maar dan met specificatie en uitleg.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Ga ik doen! Het is trouwens 1 schuld, maar volgens mij hebben ze het in 2 gesplitst.

burningspirit

Misschien een rare vraag, Woud (dit betekent bos ;))maar.... kan het zijn dat de oorsprong van je schuld één is (schuld bij de zorgverzekeraar) en de schuld ontstaan door het niet betalen van de bestuursrechtelijke premie (premie met extra heffing) nummer twee? Heb je niet én een schuld bij de zorgverzekeraar én bij het zorginstituut?
Eerlijk gezegd begrijp ik er ook niets van, ons overkwam hetzelfde een poos geleden. De papieren die wij destijds ontvingen waren voor ons ook abracadabra. Wij zijn hier van af sinds we schuldsanering konden krijgen. Maar zelfs de afwikkeling ervan ging me nog boven het petje.

Ik wens je sterkte toe. Hou vol en hou goede moed!
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Hey burningspirit,

Dit is enkel de schuld bij de zorgverzekeraar. De bestuursrechtelijke premie betaal ik via het cijb, maar daar gaan deze brieven niet over.

gewoon

BS heeft gelijk dat het twee schulden zijn 1 van de verzekering zelf, en heeft te veel incasso kosten op gevoerd, dat is later blijkbaar glad getrokken het de bij het incassobureau.

Die voeren een bedrag op van E 1.272,-- en noemen dit dossier,  en zijn naar het lijkt dus zelf met de tweede achterstand naar de Rechter gegaan van E 1.165,--

Dus bijlage 1 hoeft niet bij opgeteld te worden,  die staat al in bijlage twee.

Vraag is aan wie je ouders die  E 864 heeft betaald aan de zorgverzekering eerste schuld  E 1272,-- of op de tweede schuld  van E 1165,-- als dat op het eerste bedrag is dan is er maar E 408,-- voor nodig om afgemeld te worden als wanbetaler.

Verder is het jammer dat de kosten zo hoog zijn geworden door gerechtskosten,  terwijl je ouders keurig die 130 % aan het betalen zijn, hadden zij dit op de oorspronkelijk schuld betaald was dit misschien al geheel af gelost.

En een nieuwe schuld daar voor in de plaats bij, het CJIB en je bent niet in de gelegenheid geweest die te kunnen voldoen dat is niet zo erg want op het moment dat je word afgemeld als wanbetaler dan komt daar een  eindafrekening van de schuld ZONDER die 30 % en een regeling om dit in drie jaar te voldoen.

Tijd voor een nieuw plan wie je gaat betalen,  en hoeveel is jammer dat je dit nu pas hoort had een hoop geld kunnen schelen.

gewoon

Zat nog  even te denken over goed de Sjaak zijn,  en dat klopt het is werkelijk een ramp hoe die kosten oplopen in korte tijd,  en is wat we graag voor willen zijn.

Maar nu is het voor jou meer dat je de Sjaak was !!! En daar bedoel ik mee dat die kosten er nu eenmaal zijn, maar dat daar nu wel een einde aan gekomen is,  behalve wat rente word het verder geen grotere schuld.

Hey gewoon,

Ik weet niet of ik het hele verhaal begrijp maar deze schuld bevat niet de schuld die ik heb bij het cijb, daar heb ik ook inderdaad achterstand maar dat loopt via een ander incassobureau, deze schuld en brieven heb ik buiten beschouwing gelaten in dit verhaal omdat ik die schuld wel begrijp, en ik weet inderdaad ook dat deze achterstand na afmelding als wanbetaler zal worden teruggekoppeld naar het cak die vervolgens met een eindrekening zal komen. Deze twee brieven gaan over de zorgverzekering, er staat ook letterlijk boven de brief: bijlage 1 en 2 specificaties (naam zorgverzekeraar). Het bedrag van 860 is van de grote rekening (3900 euro) afgegaan maar mijn zorgverzekeringsschuld wordt niet minder. Wanneer ik inlog staat daar nog altijd: 1299 euro, zaak is overgedragen aan incassobureau (naam). Voor mijn gevoel gaat het dan ook veel langer duren voordat ik mijn status als wanbetaler kwijt ben dan nodig. Maargoed, ik heb inmiddels om een duidelijkere omschrijving gevraagd van het incassobureau. Ik kom erop terug als ik meer duidelijkheid heb.

Zandra

Ik kan uit je bericht niet helemaal opmaken of je nu wel of niet afbetaalt aan de deurwaarder/incassobureau. Wat je aan het CJIB betaalt is geen schuld, maar alleen de bestuursrechtelijke premie en dat is je reguliere zorgpremie plus een boete, die bestuursrechtelijke premie is dus hoger. Dat is dus geen schuld, maar (heel oneerlijk) een boete die je betaalt omdat je een achterstand hebt op je zorgpremie, zorgkosten, eigen risico, eigen bijdrage... Daarnaast moet je wel je betalingen/betalingsregeling aan het incassobureau/deurwaarder voldoen. Als je dat doet, dan zul je op de website van je zorgverzekeraar zien dat het bedrag dat uitstaat bij het incassobureau slinkt.

Ik hoop dat dit je vraag beantwoordt, het staat er wat warrig (maar dat is begrijpelijk, het is ook lastig om een duidelijk overzicht te krijgen). Je zorgverzekeraar kan je in elk geval meer vertellen over de hoofdsom. en als je meer wilt weten hoe die buitengerechtelijke kosten e.d. zijn opgebouwd, kun je het beste even bellen met het incassobureau. Vraag ze gewoon om duidelijkheid, daar heb je recht op. Hoe dan ook, veel sterkte!

burningspirit

ZDDBHBN oftewel Woud, één adviesje nog van mij: blijf vragen tot je het snapt.
Ik heb dat ook gedaan. Soms een hele ochtend aan de telefoon gehangen, dan deze en dan die weer gebeld. Net zo lang tot ik het begreep. Vaak komen er gaandeweg fouten en foutjes tevoorschijn. Vervelend, ja dat wel, maar dan begrijp je het tenminste. En kan je motivatie om een oplossing te vinden alleen maar ten goede komen.
Succes en sterkte!
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)