Mijn verhaal

Started by Maudk, Jan 17, 2017, 07:13 PM

Previous topic - Next topic

Maudk

Hoi Allemaal,

Ik lees al even mee en zie dat ik niet de enige ben die behoorlijk struikelt over haar financiën. Mijn verhaal in een notendop:

Gescheiden (6jr) doordat ex geen baan had schulden op me genomen en afbetaald (25000,-)
Was zelfstandig ondernemer,  gestopt door faillisementen van 3 klanten die mij mee de diepte in sleurde
Hier zijn mijn problemen begonnen, na het stoppen van mijn bedrijf heeft het bijna een jaar geduurd voordat ik weer een goed betaalde baan had gevonden. Schulden stapelde zich in een hoog tempo op waar ik nu niet meer uit dreig te komen.

Vanuit mijn zaak 1grote schuldeiser de belastingdienst, die een loonbeslag hebben gelegd (dit loopt nu 10 mnd) beslag rijd voet 1248,- dit is voor 1 persoon goed te doen als ik geen andere schulden had
Na mijn vaste lasten hou ik â,¬330,- over waarvan ik â,¬180,- aflos bij andere schuldeisers

Ik hou dus â,¬150,- over voor boodschappen en evt reserveringen,  hier leef ik
Nu 10 mnd op het gaat maar nu heb ik nog twee schuldeisers, 1 van 100,- en 1 van 1000 waar ik nog naar moet bellen voor een betalingsafspraak, wat ik steeds uitstel daar ik het nu echt niet meer weet.

Leef ik nog te ruim en moet ik met minder ook de maand kunnen doorkomen? Zit denkbaarste tijd te twijfelen of ik naar een schuldhulpverlening moet of kan ik er zelf nog uitkomen? En zoja schuldhulp, wie hoor er zoveel wisselende verhalen over. Werk zelf op een P&O afdeling en we hebben mensen jn dienst die bij schuldhulp
Zitten, van hun verhalen wordt ik niet vrolijk.

Heeft iemand tips?

Alvast bedankt voor het lezen van dit warrige verhaal

burningspirit

Begrijp ik goed dat je 180 euro aflost elke maand? En dat je twee schuldeisers hebt?Zijn dat ook de schuldeisers waar die 180 euro heen gaat? En zo niet, wanneer ben je dan klaar met de 180 euro die je nu aflost?
Het kan aan mij liggen maar ik begrijp het dus niet helemaal. Mij lijkt het dat als je een totaal schuld hebt van 1100 euro bij twee eisers, dat er dan toch iets te regelen moet zijn?
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Maudk

@burningspirit, ik los met die 180,- verschillende kleine schulden af die met 6 mnd tot een jaar allemaal ingelost zijn.  Hier bovenop komen de twee extra schuldeisers waar ik een betaljngsafspraak mee moet maken maar ik naar mijn eigen mening geen extra aflossingsruimte voor heb.

Sorry dat het warrig klink, ben voor het eerst redelijk overstuur van dit alles

Marjan12

QuoteIk lees al even mee en zie dat ik niet de enige ben die behoorlijk struikelt over haar financiën.

Welkom, er zijn veel meer mensen dan dat je denkt. En je wordt ook behoorlijk overstuur van alle schulden, maar als je het aanpakt kom je in control. Ik heb er niet zo veel verstand van, maar het lijkt volgens mij er op, dat jij er snel eruit kan komen.

Groetjes Marjan

Katniss

Als ik het zo lees dan leef jij al op een minimum. Wellicht is het een idee om die 180,- die jij nu betaald anders te verdelen zodat de twee schuldeisers die nu niets krijgen ook maandelijks geld zien binnenkomen van jou?
Kijk eens op 'zelf je schulden regelen'. Op die site staat een duidelijke uitleg over hoe je het dat kunt doen. Ik zou het zeker proberen, want een schuldeiser is vaak wat milder als er toch elke maand wat binnen komt.

Een andere mogelijkheid is kijken naar de hulp die in jouw gemeente aanwezig is. Schuldhulpverlening is niet direct dat je in de WSNP terecht komt. Meestal wordt er eerst gekeken naar wat je zelf kunt oplossen en welke hulp jij daarbij nodig hebt. Misschien dat ze kunnen zorgen dat het beslag wordt opgeheven en misschien iets langer erover doet om alles te betalen, maar dat je dan wel wat meer rust hebt in je leven. Blijf hier niet alleen mee lopen er is echt behoorlijk wat hulp te vinden.
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.

Maudk

@Katniss, ik zal straks zeker op de site zelf je schulden regelen kijken. De gemeente zie ik in mijn gemeente niet zitten, eerst melde ik mij toen ik mijn bedrijf nog had en gedeelte een bijbaan had, konden ze niets voor mij doen, later toen ik volledig in loondienst had werd ik bijna uitgelachen daar mijn salaris hoog genoeg was om afspraken te maken. Ik heb me nog nooit van mijn leven zo misplaatst gevoeld, dus daar meld ik mij nooit meer. Beetje kort door de bocht vanuit mijn kant maar dan komt mijn ondernemersmentaliteit naar boven en blijf ik stug doorgaan, hoe moeilijk het ook gaat.

Het juiste budget berekenen vind ik lastig, door de week ben ik alleen in het weekend bij mijn vriend of hij bij mij. Dan haal ik extra's in huis als vlees of vis, door de werk komt dit bijna niet in huis dus dat scheelt veel op het huishoudgeld budget.

Ik me verdiepen in de site en een plan maken om de schuldeisers een nieuw voorstel te doen.

Katniss

Wat vervelend dat er zo gereageerd is. Het verhaal dat ze je niet kunnen helpen als je nog een eigen bedrijf hebt, gold ook voor mij. Het is zelfs zo dat je al een jaar geen bedrijf meer mocht hebben om in aanmerking te komen, tenminste dat stond aangegeven.

Gelukkig heb ik nooit het gevoel gehad dat ze het onzin vonden dat ik kwam vragen om hulp. Helaas konden ze mij niet helpen, maar dat is een ander verhaal.

Als de gemeente geen oplossing is, dan kun je ook nog kijken bij Humanitas en welke initiatieven zij hebben bij jou in de Gemeente. Naar wat ik zo lees kom jij met een paar handvatten al heel erg ver.

Zorg daarbij ook altijd dat je een buffertje opbouwt. Anders kom je steeds verder in de problemen.
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.

Maudk

Van de â,¬150,- die ik elke maand voor mezelf inplan kan ik echt geen buffer opbouwen.  Weten jullie wat een normaal budget voor een 1 persoonshuishouden is?

Carol

Hallo Maudk,

Jij komt er wel. Wat een bikkel ben je. Misschien is een aanvraag Voedselbankpakket wat voor je. De normen zijn recentelijk verruimd. Zoals ik het nu zie, kom je daarvoor in aanmerking.

Ook is het verstandig, zoals eerder werd gemeld, om elke schuldeiser iets te betalen. Je laat daarmee je goede wil zien. Maak goede (schriftelijke) afspraken.

Maudk

Allemaal super bedankt voor de adviezen. Op mijn vraag wordt niet echt antwoord gegeven dus ga ik proberen mijn antwoorden elders te krijgen