mijn verhaal

Started by lavenderlily, Jan 12, 2017, 08:53 PM

Previous topic - Next topic

lavenderlily

Na een huwelijk van dik 16 jaar ben ik gescheiden. De scheiding is afgelopen februari uitgesproken.
Ex is in de woning blijven wonen, ik woon in een appartement via een woningstichting.

We hebben een koopwoning die onder water staat, al vallen de bedragen in vergelijking met wat ik hier tegenkom wel mee.
Deze woning zou op naam van mijn ex komen omdat we er vanuit gingen dat hij het zou kunnen betalen, zelfs de partneralimentatie is er op aangepast. Het zou binnen 2 maanden na de scheiding moeten gebeuren.
Dat lukte niet en ex wilde verkopen. Ik heb daar niet mee ingestemd vanwege de restschuld, alleen bij een gedwongen verkoop zal ik meewerken ivm de NHG.
Dat is niet goed gegaan, de hypotheekeisen zijn veranderd en de werkgever van ex is bezig met een failiissement.

Ik zelf heb een bijstandsuitkering, waarop mijn partneralimentatie wordt gekort.
Ook heb ik de schuld van Wehkamp overgenomen, en ex de visa card.
De wehkamp is goed te betalen voor mij.

Nu is de hypotheekverstrekker bij mij gekomen om een achterstand van 1 maand te verhalen, maar ik zie geen mogelijkheid om die te betalen.
Ook niet omdat ik al 2 maanden geen alimentatie heb ontvangen. Ik had het geluk dat ik erg zuinig ben geweest met stoken dus een bedrag terug heb gekregen van mijn energieleverancier. Daar leef ik nu van.

Ik ben nu bezig met het invullen van de inkomstenverklaring en moet een brief meesturen waarin ik zet waarom er te laat betaald is, en hoe ik het bedrag wil gaan betalen.

De bank had het formulier graag voor 16 januari terug ook, en vandaag heb ik de papieren binnen gekregen.

Ik vraag me alleen af wat ik in die brief moet zetten...

Katniss

Als eerste welkom Lavenderlily op dit forum.

Wat een vervelende situatie zit je in. Natuurlijk gaat de bank proberen om het bedrag van de hypotheek bij jou te halen (al heb ik mijn twijfels of alle banken dat doen). Jij bent immers ook hoofdelijk aansprakelijk.
In de brief kun je aangeven dat jij in een huurwoning woont en met een minimum inkomen rondkomt. Daarnaast zou je kunnen uitleggen wat voor afspraken jij hebt gemaakt met je ex-partner voor de woning.

Ik snap dat jij niet wilt verkopen vanwege de restschuld, maar daar heeft de bank geen boodschap aan. Zij willen geld zien. Hebben jullie al contact opgenomen met de NHG over wat de mogelijkheden zijn?
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.

lavenderlily

Bedankt voor je welkom!

Ik weet niet of ex al contact heeft gehad met NHG, is dat niet van toepassing als het huis verkocht is?
Ex en ik hebben alleen via onze advocaten contact, anders is niet goed mogelijk. Ik heb al contact met mijn advocaat gezocht maar die kon nog niet reageren omdat ze gisteren in de rechtbank aanwezig moest zijn.

Er zijn nog meer dingen uit het echtscheidingsconvenant waar hij zich niet aan heeft gehouden en er was sprake van procederen.

Al met al een hoop stress.

Katniss

Dat gevoel van stress ken ik, net als het probleem van communiceren met Ex.

Voor het niet betalen van de PA is er het LBIO, die zijn gewend om met dat soort situaties om te gaan.

Zolang je ex-partner de woning niet volledig op zijn naam heeft, zijn jullie beide verantwoordelijk. Daar kan geen advocaat iets aan veranderen. Dat is het nadeel van schulden, deze kun je niet verdelen. Je kunt met elkaar afspraken maken over de betalingsverplichting en wie deze voldoet. Daarnaast is het wel zo dat jij op de ex-partner een vordering hebt als er in een gerechtelijk stuk is vastgelegd dat hij de betalingsverplichting op zich heeft genomen en dat hiermee rekening is gehouden bij de vaststelling van de PA.

Al met al heb jij er op dit moment heel weinig aan. Jij zit nu met de problemen. Je zou kunnen bellen met het LBIO, kijken wat zij kunnen doen. Een andere mogelijkheid is dat je contact opneemt met de Gemeente en aangeeft dat je op dit moment niet de PA ontvangt. Ik weet niet of er bijvoorbeeld de mogelijkheid is dat je op dit moment wel de volledige Bijstandsuitkering ontvangt, waarna jij het weer terugbetaald als je de PA krijgt. Misschien is er iets te regelen.

Daarnaast zou ik zelf inlichtingen gaan inwinnen bij de NHG, zodat jij precies weet waar je aan toe bent. Niet afwachten op wat je ex-partner gaat doen. Zelf zorgen dat jij je zaken hebt geregeld is het beste en geeft rust. Helaas weet ik dat uit ervaring. Gelukkig is er nu enigszins rust bij mij.

Het lijkt mij dus heel zinvol om vandaag even in de telefoon te kruipen en informatie in te winnen bij de verschillende instanties, maar daarnaast ook jouw situatie uit te leggen.
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.

lavenderlily

Zowel de gemeente als het LBIO zijn al gecontacteerd.

Wat betreft de lasten over de woning: die zouden gedeeld worden totdat mijn ex de woning op zijn naam zou zetten. Maar dat zou een periode van 2 maanden zijn. Hij heeft zich niet aan de afspraken in het convenant kunnen houden.
Althans dat zegt hij. Zelf heb ik het idee dat hij de zaak vertraagd heeft omdat hij het huis wilde verkopen. Hij had een nieuwe vriendin waar hij iets mee wilde opbouwen. Van de partneralimentatie wilde hij ook al bij de onderhandelingen over het convenant af. Heeft zelf de vermindering van de partneralimentatie aangedragen omdat hij misschien nog een lening nodig zou hebben.Ook de duur wilde hij inkorten maar daar heb ik niet mee ingestemd. Onze advocaat zei dat dat geen stand zou houden bij een rechter, en dat de gemeente ook zou verhalen.
En dat is ook gebeurd.

Ik heb geen stukken zoals hypotheekakte in mijn bezit dus hoe kan ik dingen regelen met de NHG?

nooitmeer

De Hypotheek en transport aktes kan je bij de notaris opvragen waar destijds het transport heeft plaatsgevonden.
zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!

sacredfour

De bank zal nooit akkoord gaan met een verandering van eigendom van het huis. Het is dus taak om het huis zo snel mogelijk kwijt te raken. Wil ex niet meewerken dan moet je om te beginnen de hypotheekachterstand niet betalen. Laat dat maar aan hem over als hij er wil blijven wonen. Er zit anders niks anders op dan een verplichte verkoop of executieverkoop.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

lavenderlily

Bij telefonisch contact met de bank werd me dat ook al duidelijk gemaakt, dat dat niet meer zou gaan gebeuren.

Ex wilde al eerder verkopen dus verkoop zal waarschijnlijk wel gaan gebeuren, en niet betalen achterstand, ik zou niet weten hoe ik dat nu zou moeten betalen.

lavenderlily

Ik ben vrij zuinig in mijn uitgaven omdat ik bang ben voor schulden.
Het is wel zo dat ik in vergelijking hogere uitgaven heb op het vlak van huisdieren.
Dit compenseer ik weer door lagere uitgaven voor mijn boodschappen en kleding.

Echt budgetteren heb ik nooit gedaan, nooit nodig geweest.
Wat over blijft na betalen vaste lasten is voor boodschappen, kleding, en dieren.
De ene maand heb ik een klein bedrag over maar dat heb ik dan weer nodig voor de volgende maand.

Nu moet ik een inkomsten en uitgaven formulier invullen voor de hypotheekbank. Ik heb niet echt betalingsdraagkracht maar loop tegen de verdeling inkomsten/uitgaven aan. Ik vind dat echt moeilijk.
Les: wel budgetteren. Afas personal gedownload, en me daar binnenkort in verdiepen.

In principe ben ik bang dat ze beslissen dat ik door de hogere huisdieren kosten wel iets kan betalen en dat weigering van betaling in gaat houden dat ik later geen aanspraak zou kunnen maken op SHV of WSNP.

Kan de bank dat zo eisen of maak ik me nu druk om niets?

lavenderlily

Alle formulieren ingevuld en zowel per post als per mail verstuurd.
Nu is het afwachten.

lavenderlily

Even een update.
Van de bank heb ik niets meer gehoord. Ik vermoed dat zij begrijpen dat er bij mij niet veel te halen valt.
Ik heb de gemeente gemachtigd om de alimentatie via het LBIO te mogen innen, en heb een nabetaling gekregen van de gemeente.

Maar ondertussen heeft ex de alimentatie over december januari en februari gewoon aan mij betaald. :(
LBIO heeft de zaak weer gesloten en ik mag de gemeente terug betalen, en dat is ook al gebeurd.
De alimentatie over maart heb ik dan nog niet ontvangen terwijl dat wel zou moeten.

Ondertussen mag ik aan de slag met de belastingaangifte die er een beetje anders uit ziet dan ik een jaar geleden dacht.
Ik dacht van het huis af te zijn en dat is dus niet zo.
Nu mag ik gaan kijken hoe het werkt met de aftrek van de hypotheekrente.