Ik weet het niet meer

Started by mama, Jan 10, 2017, 05:40 PM

Previous topic - Next topic

mama

Wij zijn al een tijdje geleden naar schuldhulp verlening gegaan..
we konden nog niet gelopen worden ivb verkoop 2e woning ( stond al 3 jaar te koop en heeft man toen voor mij nog gekocht )
Eindelijk is hij verkocht per maart yessss van dat klote ding af zul je zeggen..
restschuld staat nog niet op papier maar dat zal 40/50 duizend zijn helaas .. geen NHG die hebben we wel op onze huidige woning zitten maar deze hoeft niet verkocht te worden ( lage hypotheek last 614 waarvan we nog 250 terug krijgen ) huis staat onder water niet zo heel erg gelukkig dus dat valt wel mee.. maar goed over deze hypotheek werd niks gezegd .. voor ons niet goedkoper om naar een huurhuis te gaan.. verdienen te veel..
nu dit gezegd te hebben , hebben we helaas ook andere schulden
Bij mijn man is er reeds loonbedrag gelegd en staat zijn baan meteen op de tocht ( wel vaste baan maar daar mag je geen loonbeslagem en/of schulden hebben .. om alles zoveel mogelijk tegen te houden heb ik al veel ineens afbetaald waardoor sommige rekeningen bleven liggen om maar geen loonbeslag te leggen.. nou toch gebeurt helaas en een veeeeeel te lagen beslag vrije voet waardoor we zo weinig inkomen kregen dat mijn andere betalingen moesten vervallen.. nu 4x loonbeslag baas booooos op het matje komen moest naar maatschappelijk werkster en nu volgt waarschijndelijk onvoorwaardelijk ontslag van 2 jaar .. nog een x beslag en is op staande voet ontslag (. Heerlijk vooruitzicht toch met een groot gezin )
Ik werk nu ook verdien goed maar vandaag van werkgever gehoorddat er ook bij mij beslag is gelegd .. hup betalings regelingen weer weg .. want mijn brandende vraag is nemen ze nu mijn HELE loon in beslag? Incl reiskostenvergoeding onregelmatigheidstoeslag enzo ?

Ik weet het nu niet meer .. we leken er uit te komen .. en het ergste is met deze hadden we afspraken en toch ineens beslag waarvoor ik nog niet eens een officieel document heb verkregen dat ze bij mijn werkgever zijn geweest om beslag te leggen..
geholpen worden we ook nog lang niet en lijkt nu ineens alles weer in duigen te vallen .. ik werk al zoveel ik ga nog naar school en heb het gevoel gewoon nu op te zijn .. dit was de bekende druppel ..
ik heb 4 jonge kinderen en hypotheek en alles wat betaald moet worden .. ik heb alleen maar het gevoel dat we alleen maar verder weg zakken .. wij hebben een maandinkomen van â,¬4000,- gezamenlijk geen recht op toeslagen of iets helemal niks .. ik weet het gewoon niet meer .. en werken en niks krijgen en daarbij worden de andere schulden ook weer meer .. van een paar was ik bijna af .. het ging zo goed en nu .. ik weet het niet meer ..

Mijn hoofd doet er pijn van en voel mij een valende moeder die zelf nu moet koken maar niks uit mijn handen komt ..

Ik weet het echt niet meer .. iemand misschien raad ? Waar kunnen wij nog heen ? Ik heb echt het gevoel dat ze ons letterlijk in de kou laten staan terwijl dat rothuis nu verkocht is en zelfs dat de restschuld al een hele lange tijd bekend is en toch mochten wij geen enkel traject in ..  en stonden we weer buiten ..

Ik ben kapot en heb er echt een hard hoofd in dat het ooit goed gaat en we alles kwijt zijn straks ( huis auto dieren kinderen en misschien wel ons huwelijk )  scheiden lijkt mij soms blogs wel beter ...

Sorry voor mij geklaag

* herpakt zich en gaat eten maken voor mijn wondertjes *

Incasso_deskundige

Ontslag wegens loonbeslag is, behoudens zeer bijzondere omstandigheden, niet toegestaan. Geef in elk geval aan de eerste beslaglegger de kaoten van jullie ziektekostenverzekering op (met bewijsstukken en meldt ook dat jullie geen zorgtoeslag krijgen) en heef de kosten van jullie hypotheek op (in elk geval de maandelijks te betalen rente en gelijk ook de maandelijks te ontvangen hypotheekrenteaftrek).

http://www.schuldinfo.nl/fileadmin/Normen/Beslagvrije_voet_normen.pdf
Je kunt niet iedereen helpen, maar iedereen kan iemand helpen.

Incasso_deskundige

Een normale reiskostenvergoeding (het bedrag dat je belastingvrij mag ontvangen) valt niet onder je loon en hier wordt dus in beginsel ook geen beslag op gelegd. Dat deel moet je (bij mijn weten) gewoon zelf blijven ontvangen, naast de voor jou geldende beslagvrije voet. Onregelmatigheidstoeslag valt wel onder het beslag, omdat dit feitelijk wel extra loon is.
Je kunt niet iedereen helpen, maar iedereen kan iemand helpen.

nooitmeer

Quote from: Incasso_deskundige on Jan 10, 2017, 08:08 PM
Ontslag wegens loonbeslag is, behoudens zeer bijzondere omstandigheden, niet toegestaan.

Wel als het een integriteits-functie betreft denk dan aan een functie op HR, ICT of op de financiële administratie.

Een enkel beslag zal niet het probleem zijn, volgen er meerdere beslagen dan is er wel degelijk een reden om iemand te ontslaan. Wel moet de werkgever dan hulp hebben geboden in een adviserende vorm (weg wijzen naar de hulp instanties e.d.).
Het ontslag kan gegrond worden op onbehoorlijk gedrag.
zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!

Katniss

Het lijkt mij zaak om weer heel snel terug te gaan naar de schuldhulpverlening. Nu het huis is verkocht, is de situatie gewijzigd en is de weg vrij om jullie te helpen.

Daarnaast zou uitrekenen wat jullie VTBL is. Op de site van de NVVK is een handige rekentool te vinden. Vul die eerlijk in en kijk of het bedrag dat jullie maandelijks overhouden hiermee overeenkomt. Is dat niet het geval, maak dat dan kenbaar. Geef dingen als je kosten van je zorgverzekering door zoals Incasso_deskundige aangeeft.

Dan natuurlijk zorgen voor een goed overzicht. Zorg dat je heel duidelijk hebt wat er binnen komt, wat jullie aan vasten lasten hebben en hoe hoog de schulden zijn. Dus dat jullie beide exact weten wat er speelt en hoe jullie geldstromen lopen op dit moment.

Mocht je niet terecht kunnen bij de schuldhulpverlening praat dan met iedereen waarvan je denkt dat die kan helpen. Dus maatschappelijk werk, een vertrouwenspersoon op je werk. Jij zou zelfs naar je decaan kunnen. Er zijn behoorlijk wat mensen in Nederland die graag willen helpen, maar ze moeten wel weten dat jij hun hulp nodig hebt.

Ik wens je heel veel kracht en doorzettingsvermogen.
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.

Schuldregeling

Quote from: Katniss on Jan 11, 2017, 08:10 AM

Daarnaast zou uitrekenen wat jullie VTBL is. Op de site van de NVVK is een handige rekentool te vinden. Vul die eerlijk in en kijk of het bedrag dat jullie maandelijks overhouden hiermee overeenkomt. Is dat niet het geval, maak dat dan kenbaar. Geef dingen als je kosten van je zorgverzekering door zoals Incasso_deskundige aangeeft.

Bij beslaglegging wordt geen gebruik gemaakt van he VTLB maar de lagere beslagvrije voet. De berekening hiervan kun je vinden op: http://www.schuldinfo.nl/fileadmin/Normen/Beslagvrije_voet_normen.pdf

Pas als je in de schuldsanering zit wordt er gebruik gemaakt van het VTLB.