Serie 'Schuldig'

Started by Zandra, Dec 13, 2016, 01:14 AM

Previous topic - Next topic

Zandra

Is er iemand die deze serie volgt? Volgende week is de laatste aflevering, maar ik vind het geweldig hoe de makers de problematiek in beeld brengen. Eerlijk, rauw, respectvol. Zou de serie bijdragen aan meer maatschappelijk begrip voor schuldenproblematiek?

Schuldiggezin

Ja dit gaat helpen. Niemand weet de problematiek rond dit onderwerp. Het is een waarschuwing voor iedereen die wil gaan lenen of niet wil sparen.

chapter

Zeer mooi kijk elke week maar laat oom goed problemen zien en zorgen. Maar ook dubbele bv ramona we ontruimen en gaan vervolgens  helpen met zoeken naar Nederland huis. Komen duizenden euro schuld bij met ontruiming  maar bv geen bewind willen. Daar gaat 'm.i nog lang duren eer er oplossing is.

Schuldregeling

Ramona is een voorbeeld van iemand die wel hulp nodig heeft maar zelf nog niet ver genoeg is om die hulp te accepteren. Het jammere is dat deurwaarders haar nu in de hoek gaan drijven net zo lang tot ze doorheeft dat ze hulp nodig heeft. Dan is er vaak al veel schade aangericht omdat er lang geen stabiel leven is.

Xdewit

Ik vind het een goede serie. Kijk er met mijn puberkinderen naar...

Schuldiggezin

Quote from: Schuldregeling on Dec 14, 2016, 09:25 AM
Ramona is een voorbeeld van iemand die wel hulp nodig heeft maar zelf nog niet ver genoeg is om die hulp te accepteren. Het jammere is dat deurwaarders haar nu in de hoek gaan drijven net zo lang tot ze doorheeft dat ze hulp nodig heeft. Dan is er vaak al veel schade aangericht omdat er lang geen stabiel leven is.

Het kost moed om toe te geven dat je hulp nodig hebt.

jan

Wij kijken ook samen met onze (puper)kinderen, het geeft de echte (harde)werkelijkheid m.b.t. schulden.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Meelezertje

Mijn inziens geeft het een goed en eerlijk beeld van schuldenproblematiek. Wat Jan doet zou ook op scholen gedaan moeten worden. Misschien niet deze serie,maar wel het gesprek over lenen en schulden en de consequenties.

Misschien sta ik hier helemaal alleen in. Maar wat mij triggert is dat mensen met schulden dingen kunnen doen en /of kunnen wegkomen met gedrag die velen zonder echte schulden, maar met een laag inkomen  niet kunnen doen om de begroting sluitend te houden ( gratis sportief  zwemmen, nagelstudio).
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

jan

Nee, je staat hierin niet alleen in :)
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Xdewit

meelezertje, dat verwonderde mij ook! Het zijn in ieder geval dingen die ik niet verantwoord vind om te doen.. Schoenen van 150, nagelstudio's, allemaal een mobieltje etc. Dat snap ik ook niet zo heel goed hoor. Maar goed, misschien te gemakkelijk geoordeeld?

nooitmeer

Het is de "het komt allemaal wel goed" mentaliteit. Ze maken schulden en gaan er vanuit dat het als sneeuw voor de zon oplost.
Ik heb de laatste aflevering ook gezien, en deze jonge mevrouw was helemaal verbaasd dat een telecom bedrijf zomaar 1500 euro kon vorderen (beslag bankrekening) terwijl ze helemaal geen abonnement meer had bij ze.
Ook de mentaliteit van "iedereen heeft schulden en ik dus ook" stond mij een beetje tegen. Of "iedereen loopt in deze schoenen van 500 euro en als je die niet hebt dan hoor je er niet bij".

Dat iedereen met een mobiele telefoon rondloopt daar ontkom je niet meer aan. Je kan het ook als positief zien, ze zijn wel altijd bereikbaar voor instanties, familie en vrienden en komen zo niet direct in een sociaal isolement te zitten. Er is altijd wel ergens gratis Wifi te vinden en je hoeft echt geen dik abonnement te hebben, prepaid gaat ook.
zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!

Zandra

Ik kan me ook voorstellen dat die nagelstudio en dure schoenen nog wat laatste strohalmen zijn, nu ze nog min of meer zelf wat controle hebben over dat beetje geld. Of een soort ontkenning?

In nieuwsberichten las ik dat Dennis van de dierenzaak veel steun kreeg nav de serie. En die opmerking van Ditte: 'Het ergste is: iedereen verdient aan mij. Iedereen. Iedereen!'

Hoe dan ook, maandag de laatste aflevering en in het nieuwe jaar gaan de makers 'on tour' naar verschillende plaatsen in het hele land om op een soort symposia verder te praten.