Beslag loon

Started by TanteToos, Dec 01, 2016, 05:57 PM

Previous topic - Next topic

TanteToos

Hallo.

ik weet niet of dit gepost is onder de juiste topic maar ik heb een vraag.
Ik heb al sinds enige tijd loonbeslag. We zijn bezig met het minnelijke traject maar er is 1 schuldeiser nog niet accoord dus tot die tijd blijft mijn loonbeslag gehandhaafd.

Ik heb jaren gewerkt bij dezelfde werkgever en de loonbetalings periode liep van de 17e tot de 16e waarna er op de 24e het loon betaald werd.
Sinds 25 november ben ik daar uit dienst en in dienst bij mijn nieuwe werkgever. Netjes rond de 23e mijn loonstrookje gehad. Uiteraard werd er over de vorige maand loonbeslag gelegd.

Vandaag krijg ik de eind afrekening van mijn oude werkgever. Over de resterende 10 dagen is mijn loon betaald, te samen met mijn vakantiegeld en mijn vrije dagen.  Normaal zou dit dus gelden voor de nieuwe maand maar echter heeft mijn oude werkgever het geld direct doorgestort naar deurwaarder ivm loonbeslag.
Normaal zou dus die nieuwe loon periode vallen voor de maand December maar zij hebben het weggeboekt onder november. Mag dit ?

Ik loop nu bijna 455 euro mis en met 4 kinderen kon ik dat bedrag goed gebruiken.. Ik begrjip heel goed dat de schuldeiser betaald moet worden maar afgelopen maand is er dus bijna 1000 euro naar de schuldeiser gegaan terwijl ik van mening ben dat het geld onder loonperiode van december zou moeten vallen.

wie weet hoe het zit?

Schuldregeling

Kom je bij je nieuwe werkgever aan je beslagvrije voet voor deze maand? Als ik je verhaal goed begrijp is daar ook loonbeslag afgedragen. In dat geval heb je je beslagvrije voet al ontvangen.

TanteToos

Bij mijn vorige werkgever ben ik per 25 november uit dienst en werd ik per maand betaald.
Bij mijn nieuwe werkgever ben ik per 28 november in dienst en word per week betaald. 
Ik heb dus pas 1x loon gehad en dat is volledig naar budget beheer gegaan. 

Marjan12

Maar je toch een vrij te laten bedrag?

Incasso_deskundige

De beslagvrije voet wordt in beginsel per maand berekend, maar kan uiteraard worden omgerekend in een bedrag per 4 weken (x12 /13) of in een bedrag per week (x12 /52). Uitgangspunt blijft echter wel dat je op maandbasis minimaal de voor jou geldende beslagvrije voet moet ontvangen, tenzij je inkomen in die maand natuurlijk onder de beslagvrije voet zou zitten.
Je kunt niet iedereen helpen, maar iedereen kan iemand helpen.

TanteToos

Ze hebben inderdaad in November rekening gehouden met mijn VTLB. Feit blijft wel dat mijn loon wat eigenlijk bestemd was in de loonperiode voor december uitgekeerd is in november ondanks dat ik daar niet meer in dienst ben. De loonperiode liep namelijk van de 16e november tot de 17e van december.
Ik werd uitbetaald op 27 november.
Nogmaals mijn vraag.. mag dit dan vallen onder november of toch (zoals ik denk) onder december?

Incasso_deskundige

Omdat het de eindafrekening betreft, denk/vrees ik dat dit inderdaad toch mag.
Je kunt niet iedereen helpen, maar iedereen kan iemand helpen.

Schuldregeling

Als het in november is uitbetaald denk ik ook dat je er weinig aan kunt doen.