Kafkaëske toestanden bij Zilveren Kruis

Started by Zandra, Nov 25, 2016, 12:43 AM

Previous topic - Next topic

Zandra

Dit las ik vandaag op Nu.nl: http://www.nu.nl/zorgverzekering/4355792/aantal-wanbetalers-zorgpremie-afgenomen-.html

Ik heb al meerdere jaren een schuld, ontstaan bij Groene Land en Groene land is opgegaan in Zilveren Kruis. Zoals velen ben ik destijds ook aangemeld bij het Zorginstituut als wanbetaler. Mijn zorgtoeslag werd ingehouden en ik moest mijn zorgpremie aan het CJIB betalen. U velen welbekend, vrees ik  ::)

Deze zomer kreeg ik ineens een brief van het Zorginstituut: ik was afgemeld als wanbetaler. Mijn schuld was echter nog niet afbetaald. Dus ik bellen. Het bleek te gaan om iets van 10.000 mensen die ze hadden afgemeld. Nou, geweldig. Niet meer worden gestraft met een boete terwijl je toch al vet in de schulden zit. Daar teken ik voor. Ik mocht mijn zorgpremie weer gewoon aan de zorgverzekeraar betalen, de schuldregeling bij GGN liep gewoon door en ik had weer de beschikking over mijn zorgtoeslag. Ik voelde me weer een beetje normaal mens.

Maar.
Toen kwam de eerste acceptgiro voor mijn zorgpremie. Die heb ik netjes betaald, onder vermelding van het 16-cijferig betalingskenmerk.
Twee weken later kreeg ik een brief van het zorginstituut: U bent aangemeld als wanbetaler.
Ik denk: What the F?
Ik heb gekeken op de website van de zorgverzekeraar en daar zag ik dat het bedrag daar in de administratie heel anders was verwerkt (gesplitst in kleinere bedragen die samen precies het bedrag van mijn zorgpremie vormden).
Dus ik bellen (=een kwartier-20 minuten in de wacht hangen, wordt er opgenomen, wordt de verbinding verbroken, weer bellen, weer een kwartier-20 minuten in de wacht...).

Het bleek dat de zorgpremie die ik zo keurig netjes had betaald door het geautomatiseerde systeem was afgeboekt op een van de schulden (die dus bij GGN lopen). Dat geautomatiseerde systeem constateerde vervolgens dat ik mijn premie niet had betaald en heeft me automatisch als wanbetaler aangemeld bij het Zorginstituut.
Echt hè.
Het is gecorrigeerd, maar ik heb wel een dag of twee drie stokstijf van de stress rondgelopen.

De afgelopen maand heb ik weer de zorgpremie op tijd betaald onder vermelding van dat 16-cijferig betalingskenmerk. En omdat ik nog een kleine rekening voor zorgkosten had liggen die ik in de gauwigheid thuis niet kon vinden keek ik weer op de website en zag ik weer verschillende gekke bedragen staan die tezamen precies het bedrag van mijn zorgpremie vormden.
Gil. Krijs.
Ik weer bellen. Het zou weer worden gecorrigeerd. Ik zei: Dit is al de tweede keer, hè. Maar het blijkt: als ik de zorgpremie niet overmaak met dat 16-cijferig betalingskenmerk, maar onder vermelding van mijn polisnummer en 'zorgpremie die-en-die-maand' dan wordt het wel correct verwerkt.
Een dag later kreeg ik weer die brief van het Zorginstituut: U bent aangemeld als wanbetaler.

Ik heb er een klachtbrief over gestuurd. Als dit mij gebeurt, dan gebeurt het geheid ook een van die 10.000 anderen die in die prachtige geste zijn afgemeld bij het Zorginstituut. Zitten er hier op het forum ook mensen die dit bij de hand hebben gehad?

Het gaat er dus om dat je betaling ovv het 16-cijferig betalingskenmerk automatisch wordt geboekt op een oude openstaande schuld, terwijl je feitelijk zorgpremie betaalt. Het systeem constateert vervolgens automatisch een betalingsachterstand en meldt je dan automatisch aan bij het Zorginstituut, van wie je dan een geautomatiseerde brief krijgt dat je bent aangemeld als wanbetaler. Daar gaat dus heel erg faliekant iets mis. Ik ben dan ook heel benieuwd naar hoe die klachtbrief wordt opgepakt.

jan

Als je nu eenmaal in dit systeem zit, kom je er niet meer uit.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Zandra

Zolang je nog een openstaande schuld hebt niet. Ik heb uitgerekend dat als ik mijn maandbedrag voor het afbetalen ophoog met 13 euro, de schuld bij de zorgverzekeraar op 31 december volgend jaar is afgelost.

ik heb een reactie gekregen, een standaard reactie over hoe de betalingen worden verwerkt en dat ik ook automatisch kan laten incasseren. Daaruit blijkt dat de klachtbehandelaar niet naar mijn casus heeft gekeken. Ze mag me nu dus gaan uitleggen hoe het komt dat ik mijn zorgpremie met dat 16-cijferig betaalkenmerk overmaak en dan toch brieven krijg van het Zorginstituut dat ik opnieuw ben aangemeld als wanbetaler.

Zandra

Even een update: ik ben gebeld door een medewerkster van de klantenservice die me nog wat meer tekst en uitleg heeft gegeven. Omdat ik er geen ficudie in heb om automatisch te laten incasseren etc blijf ik voor mijn zekerheid gewoon overmaken ovv polisnummer en de maand, dat gaat goed.

Wel zei ze nog dat de inning van de boetes bij wanbetalers vanaf volgend jaar niet meer zou gebeuren door het CJIB, maar door het CAK. Dit ter info.