Mijn verhaal / Schrijnend veel kosten...

Started by Gezinzondernaam, Nov 23, 2016, 10:36 AM

Previous topic - Next topic

Gezinzondernaam

Hoi allemaal,

Wij zijn een gezin bestaande uit man/vrouw en 3 kinderen (1 / 5 / 8 jaar)

Hieronder mijn verhaal (perspectief van de man)

November 2014:

DEEL I

Geldzaken:
Ikzelf werk meer dan fulltime en heb een degelijk inkomen. (Vaste job + eigen zaak) = +2500 netto
Vrouw werkt deeltijds om ook huishouden en kinderen te ondersteunen en heeft normaal inkomen = 1100 a 1200 netto
Daarbuiten hebben we een mooie som kindergeld voor 2 kids alsook alimentatie voor 1 kind

Je moet weten dat we 900 a 1000 euro per maand over zouden moeten hebben waarmee we sparen voor vaste kosten en onverwachte kosten en met de rest doen we iets fijns met de kinderen of kopen we een extra als dit het toelaat

Realiteit
Na 2 jaar extra hard werken hadden we ons kleine rijhuisje kunnen renoveren om vervolgens te verkopen.
Een goede deal met de bank gedaan en onze zuurverdiende spaarcentjes (10000 euro) als voorschot op een bouwgrond gegeven. Ons rijhuisje stond te koop (Leef je droom...)

Op een dag kwamen we bij de notaris om alle afspraken te overlopen ivm akte en start van de nieuwbouw.
Onze notaris kwam tot de conclusie dat de eigenaar die ons de bouwgrond verkocht eigenlijk helemaal geen eigenaar was van deze grond... Conclusie: Waar is mijn 10.000 euro???

Gevolg: We openden een rechtszaak om ons geld terug te vorderen van iemand die ons lucht verkocht...
Ondertussen: Was ons huis al verkocht...
Conclusie: Geen geld en binnenkort ook geen huis meer!

DEEL II
Als dat nog niet genoeg was...

Ondertussen liep de rechtszaak volop en werkte ik weekends bij om de kosten van de advocaat te kunnen betalen. We hadden immers niet veel geld meer nadat we dat voorschot voor die grond hadden betaald...

Op een ochtend stond er politie aan onze deur met slachtofferhulp! De vader van mijn vrouw was tegen een boom gereden en op slag dood. Dit kwam even onverwacht aan...

Tussen alle miserie waar we al in zaten kwam het volgende op ons af:

1) Een begrafenis regelen
2) Een appartement en inboedel erven met alle kosten er aan verbonden (vaste kosten, syndicus, ...)
3) Het moeilijkste moet nog komen: Als we de erfenis wouden aanvaarden was er een stevig kostenplaatje aan verbonden. BELASTING OP ERFENIS

Nu moet je begrijpen dat we deze onverwachte erfenis niet wouden laten passeren aangezien we geen centen hadden en binnenkort zonder huis zouden zitten.

Gevolg: Ik ging NOG harder werken om extra binnen te halen zodat we net kantje boord onze belasting op deze erfenis konden betalen. (Ik vraag me soms nog af hoe ik het gedaan heb...) We verkochten ieder ding dat we konden missen op tweedehands en bezuinigden extreem!

Ondertussen hadden we besloten snel te handelen om zo een dak boven ons hoofd te garanderen.

Het appartement wat we hadden geërfd lag redelijk ver van onze leefomgeving (school, jobs, familie) dus hebben we dit meteen te koop gezet. Heel dat spul leeggemaakt en asap verkocht.

Onze huidige woning verkoop snel afsluiten

En... Een nieuw huis gevonden waar we onze toekomst ook in zagen met 3 kinderen (want we wilden nog eentje bij).

Eind goed al goed! Na een zware periode van zeer hard werken en bijverdienen zaten we in ons nieuwe huis en hadden we onze droom om te bouwen afgesloten. Enkel de zaak van de bouwgrond was nog steeds niet rond (+/- 1 jaar)

Uiteindelijk 1 jaar later werd de rechtszaak afgesloten en wonnen we onze zure spaarcenten terug. De kosten van de advocaat waren we kwijt... Geen extra schadevergoeding gekregen... En we hadden ook geen zin om in beroep te gaan aangezien we heel deze heisa zo beu waren als koude pap.

Een nieuwe start!

Het zag er goed uit en we konden eindelijk opnieuw ademen. Een nieuwe toekomst lag voor ons en we kregen een zoontje erbij en we trouwden.

We hebben onze trouwfeest vervangen door een mooie budgetvriendelijke receptie omdat we na de miserie van het jaar ervoor zeer bewust met onze centen omspringen. Na onze trouw hadden we dus nog een mooi spaarpotje opzij staan voor slechtere tijden.

En die slechtere tijden kwamen er aan... (deze gebeurtenissen zitten een beetje in elkaar verweven)

Enkele maanden voor de geboorte van onze jongste zoon (zomer 2015) brak mijn vrouw haar enkel waardoor ze heel de zomervakantie in een rolstoel zat met een hoogzwangere buik.

Gevolg: bekkeninstabiliteit en zwangerschapsdiabetes door te weinig beweging. Zo kwam ze vervroegd op vervanginkomen en vervolgens in zwangerschapsverlof. (= dus minder loon)

Door dit voorval kwamen er wederkerende medische kosten opdringen (Kiné, Onderzoeken, Check-ups, Medicatie...) Wij hebben een zeer uitgebreide ziekteverzekering. MAAR toch moet je eerst het een en ander uit eigen zak voorschieten vooraleer je er een deeltje van terug ziet verschijnen op de rekening.

Met onze kids ging het vanaf dit voorval ook achteruit. Ik ging bijwerken om de extra kosten te kunnen dekken uit schrik voor de kosten die misschien nog konden komen. Mijn vrouw had minder gezag over de kinderen in een rolstoel waardoor onze kinderen op sommige momenten niet meer in toom waren te houden

Ondertussen sukkelt onze middelste zoon al een half jaar met vermoedelijke astma. Hiervoor zijn al talrijke onderzoeken gedaan ondertussen, diagnoses + medicatie (extra kosten)

Onze dochter dubbelt ondertussen haar 2e leerjaar omdat de concentratie niet echt goed zit met grote gevolgen voor haar wiskunde. Ondertussen zijn we met haar ook aan een reeks zware onderzoeken bezig om te weten wat er aan de hand is zodat we ons kind volop kunnen ondersteunen.

Tegen juni 2016 zag ik het al terug aankomen... Onze spaarrekening zakte de dieperik in door alle extra kosten die bovenstaande met zich meebracht!

Gevolg: Ik voelde me verplicht om het niet verder te laten escaleren en ik ging nachtwerk doen bovenop mijn vaste job en eigen zaak. Ik sliep in de zomervakantie max. 4 uur per dag.

Een korte simulatie:

10u tot 18u: dagjob
19u tot 21u: slapen
22u tot 6u in de ochtend: nachtjob
7u tot 9u: slapen indien ik geen file had op de weg van nachtjob naar mn bed...

Sommige dagen sloeg ik de slaap over om tussen 19u en 21u nog te werken voor mijn eigen zaak…
Mijn vrouw stond ‘s ochtends om 5u30 alleen op om 3 kinderen klaar te maken en weg te brengen.

Een heftige situatie…

Begin september heb ik de nachtjob stopgezet en waren we er terug stilletjes boven geraakt.

Vervolgens hebben we nog geprofiteerd van de lage rentes en onze hypotheek laten herzien!

Vervolgens heb ik mijn wagen verkocht en een goedkoper model aangekocht (minder lening, minder verbruik, minder verzekering, minder kosten)

We kregen nog een mooi verschil van onze hypotheekoverdracht retour op de rekening. En de rekeningen stonden terug op neutraal. We hadden onze kredietlijn weggewerkt en afgesloten en enkel nog een kleine visa openstaan voor noodgevallen.

Een nieuwe verse start dus!

MAAR...

Het is nu eind november en we komen weer al 2 maanden geld tekort!

Hoe komt dit?

November: bijkomende uitgaven voor medische kosten = 1200 euro

Ik heb het gevoel dat wij de laatste tijd de kans zelfs niet hebben gekregen om een buffertje aan te leggen voor onverwachte kosten!

We zitten hier zo door in de put…

We gaan zeer bewust met ons geld om en doen geen zotte kosten en toch lukt het ons niet op dit ogenblik. Ik heb medelijden met mensen met minder inkomen en troost me met de gedachte dat sommige mensen het nog slechter hebben. Maar toch, ik word er bijna depressief van.

Echter word ik er ook soms heel boos van. Als ik op mijn job (verkoop) mensen zie die voor een krediet komen en 1200 euro (of meer) per maand krijgen om NIETS te doen dan ontplof ik soms vanbinnen. Zeker als ze me bij het onderteken van de papieren als een zot uitlachen dat ik werk. Wie is hier eigenlijk de dommerik?

Ik heb de laatste jaren zo extreem hard gewerkt dat ik graag even rustiger aan wil doen, maar ik zou mezelf schuldig voelen als we daardoor de dieperik in zakken.

Ik heb moeite om te kunnen genieten van mijn kinderen, ben soms heel opvliegend, moeilijk mijn geduld te beheersen. Sommige periodes gaat het beter. Ik heb er al eens hulp voor gezocht maar die kost 50 euro per uur en ik kan onze centen wel beter besteden op dit ogenblik.

Deze week was de eerste keer dat mijn ouders me 500 euro hebben toegestopt sinds ik het nest heb verlaten. Ik voel me gefaald als vader, als partner voor mijn vrouw, als kostwinner, ...

Ik vraag me gewoon af wanneer het allemaal stopt...

Katniss

Jeetje wat ellende hebben jullie over je heen gehad...

Wanneer stopt het vraag jij je af... Dat is natuurlijk niet een vraag die hier beantwoord kan worden.

Verder.... Ik kan je vertellen wat bij mij werkt. Hoeft natuurlijk niet te zijn dat het bij jou/jullie werkt.

Zodra mijn inkomen is gestort worden de zaken betaald die betaald moeten worden, vervolgens worden er potjes gevuld. Ik heb heel veel verschillende potjes bijvoorbeeld:
- eigen risico
- kleding
- wegenwacht abonnement
- benzine
- eten
- buffer
- etc.

Voor eten werkt het voor mij om een weekmenu te maken en mij daaraan te houden. Ik weet natuurlijk niet hoeveel jullie per maand uitgeven voor de verschillende dingen.

Naast het grip hebben op geld, zijn er wellicht ook dingen om op te bezuinigen. Controleer bijvoorbeeld je verzekeringen, zodat je zeker bent dat je geen dubbele verzekeringen hebt.

Zorg dus voor een goed overzicht op alle uitgaven, reserveringen en inkomsten. Kijk goed naar zaken als een wegenwacht abonnement (die komt maar 1x per jaar) of uitvaart verzekering die per jaar wordt betaald. Zodra je alles op een rijtje hebt kun je kijken wat er over is om van te eten. Als dat genoeg is dan kun je met dat overzicht starten. Als je nadat alles op een rijtje staat eigenlijk te weinig overhoudt om de boodschappen van de doen, zul je moeten bezuinigen op andere zaken. Ik heb bijvoorbeeld deze maand 350,- uitgegeven aan boodschappen. Wij hebben een wisselende samenstelling, van 3-4-7 personen een hond en een kat. Voor komend weekend heb ik nog wel wat nodig, maar het zal waarschijnlijk niet meer zijn dan 20,-. Daarbij heb ik ook al wat dingen gekocht voor komende maand en liggen mijn vriezer en voorraadkast vol. Dit is bij ons extra duur vanwege een aantal verjaardagen naast de feestdagen.

Waarschijnlijk zou het goedkoper kunnen, maar dit is voor ons goed zo. Tijdens mijn huwelijk had ik altijd maand over aan het einde van mijn geld. Ik moest dus zaken gaan aanpassen. Als ik jouw verhaal zo lees, zullen er ook bij jullie dingen moeten worden aangepast. Worden er nu elke dag boodschappen gedaan? Ga dan eerst over op het halen van boodschappen voor een paar dagen. Ik maak dus een weekmenu, maar ik houd wel altijd ruimte voor wijzigingen doordat ik 1 dag in week plan om uit de voorraadkast of vriezer te eten.

Heel sterkte en lekker schrijven hier, dat helpt ook.

Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.

Gezinzondernaam

Bedankt voor de tips maat dit zijn dingen die we reeds toepassen.

Weekmenu en strikt houden aan boodschappenlijst.
Alle kosten in kaart, en we sparen ook maandelijks bedrag voor terugkomende kosten zoals brandverzekering, autoverzekering etc.

Na al onze kosten zouden we tss 700 en 900 over moeten houden op eind van de maand. Echter medische kosten en grote onverwachte kosten + tegenslag hebben al enkele malen roet in het eten gegoeid.

We gebruiken zelfs een puike app waarmee we telkens een zeer sterk overzicht hebben

Zeer demotiverend! Maar onder het motto schrijf het van je af ben ik hier terechtgekomen.

Xdewit

beste gezinzondernaam,
Het spijt me te horen dat jullie zoveel pech achter elkaar hebben! Je bent al aan het kijken hoe je minder kosten kwijt bent begrijp ik uit je verhaal (auto ingeruild voor een goedkopere), zijn er nog andere kosten die je kunt besparen? Hoe komt het dat jullie zoveel medische kosten moeten betalen? Kan je een andere verzekeraar zoeken?
Succes!
X

Gezinzondernaam

Hoi Xdewit,

De kosten zijn een samenloop van omstandigheden:

Onze dochter is op advies van CLB schoolraad begonnen aan een volledige onderzoek om er achter te komen of de concentratie stoornis psychologisch of neurologisch is. Onderzoek bestaat uit verschillende sessies van die telkens ter plaatse betaald dienen te worden voor de start. Onderzoek van meer dan 1000 euro, sommige dingen worden deels terugbetaald door ons ziekenfonds, maar dat is niet veel.

We geraakten niet meer binnen in een centrum waar we meer terugbetaling kregen, ze zaten allemaal vol. En aangezien onze dochter het 2e jaar al overdoet hadden we de luxe niet om zo nog eens hetzelfde jaar te laten dubbelen. Heel dit onderzoek duurt nog tot eind januari. Dan hebben we pas de uitslag.

Dan onze middelste zoon: We hebben een half jaar lang maandelijks check-ups gedaan. Starten met puffen. Bijkomend onderzoek. Gisteren eindelijk de conclusie gekregen: Cronische amandelonsteking. Hierdoor wordt hij zo snel ziek en ontwikkeld slijmen waardoor hij abnormaal veel hoest. 15 december gaat hij onder het mes... Daarna puffen afbouwen en vingers kruisen dat het hoesten dan niet meer terug komt. Als dit wel terugkom is het astma. In heel deze tussentijd zit je dus regelmatig bij de dokter, en die rekenen altijd lekker door...

Mijn vrouw is ondertussen herstelt en werkt terug. De kiné-sessies voor bekken en enkel hebben lang geduurd en moesten telkens per 9 beurten door ons worden voorgeschoten vooraleer er een teruggave gebeurde door ons ziekenfonds. Dat blijkt hier vaak zo te zijn, want hebben het nagevraagd bij anderen uit nieuwsgierigheid.

Alle ziekenfondsen werken hier zo. We zijn een tijd geleden naar een beter ziekenfonds overgegaan. Anders hadden we nog minder terugbetalingen...

Vorige maand was het tijd voor nieuwe steunzolen voor 3 personen in ons gezin. We hadden de kost al vaak uitgesteld... Dit kost 500 euro en je krijgt slechts 50 euro per persoon terug per 2 jaar...
Maar ze was nodig aangezien je zonder steunzolen geen geschikte schoenen kan kopen.

We besparen zeker en vast!

Verzekeringen zijn aan personeelstarief aangezien ik er vroeger heb gewerkt
Goedkoopste internet
Telefoons op de zaak
Geen digitale tv maar gewone kabel-tv (goedkoopste)
Vuilniscontainer op de zaak
Vaste budgetten voor voeding
Vaste budgetten voor sparen (vaste kosten en onverwachtse kosten,...)
Verlichting alles op LED
Thermostaat op wifi met vast dagprogramma zodat hij nooit onnodig staat te stoken.
Ieder jaar bekijk ik ons verbruik gas/elektriciteit en verander ik naar de goedkoopste (gas/elektriciteit)

We doen onze inkopen online bij Delhaize om 2 redenen. Tijdwinst en we letten op ons budget.
Je hebt online een volledig overzicht van alle promoties en kan dus het onderste uit de kan halen. We sparen extra punten die korting geven en ons tankstation om de hoek geeft ook extra punten voor korting daar. We halen in geen enkele andere winkel zo een goedkope winkelkarren als daar. (Carrefour, Colruyt, Aldi, Lidl, Albert Hein, ...) We nemen nooit onnodig promo's maar enkel als het past binnen ons weekmenu.

Ik beheer mijn eigen zaak tot in de puntjes en kan daar al jaren en een stuk perfecte begrotingen bekomen en naleven. Maar privé valt het echt vies tegen met al deze kosten...

gewoon

Ha Gezinzondernaam

Heb geen bijzondere tips voor je hoe het beter zal gaan en je ruimer komt te zitten misschien dat het de moeite loon er eens in te duiken wat de gevolgen zijn als je je werkzaamheden verschuift daar bedoel ik mee misschien werk je nu 50 % 50% voor je zelf en in loon dienst wat het je doet als je dit op bijvoorbeeld 75 % 25 % door rekent de ene of andere kant op.

Wat ik wel kan mee geven is dat dit je ( tropen jaren zijn ) en het echt niet zo blijven zal,  met de gezondheid van het gezin zal het echt goed komen, en mocht in het ergste geval er iets blijvend opduiken,  dan toch zullen de grote kosten wel verdwijnen verwacht ik .

Dus hou vol,  er komt een einde aan,  en over het gevoel te falen omdat je ouders meeleven en je wat toegestopt hebben helemaal wegwezen met dat gevoel,  eerder is het de dag,  dat je voor de spiegel staat  in dankbaarheid,  hoeveel kracht je hebt en daar pas geen einde aan lijkt te komen.

Gun het je dus van harte dat er ruimte gaat komen voor je,  ook om eens op de rem te mogen staan.

En wel,  om dat je dat verdient hebt !

jan

QuoteDeze week was de eerste keer dat mijn ouders me 500 euro hebben toegestopt sinds ik het nest heb verlaten. Ik voel me gefaald als vader, als partner voor mijn vrouw, als kostwinner, ...

Je hebt niet gefaald, sommige dingen overkomen je en zijn overmacht. Dus stop met het voelen van schuld. Je pakt het op, dus je faalt niet.

QuoteIk vraag me gewoon af wanneer het allemaal stopt...

Het stopt echt een keer, soms lijkt er geen eind aan te komen. Geloof me het stopt en daarna gaat het steeds beter.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Chrissie

Welkom gezinzondernaam,

QuoteDeze week was de eerste keer dat mijn ouders me 500 euro hebben toegestopt sinds ik het nest heb verlaten. Ik voel me gefaald als vader, als partner voor mijn vrouw, als kostwinner, ...

Je hebt niet gefaald, sommige dingen overkomen je en zijn overmacht. Dus stop met het voelen van schuld. Je pakt het op, dus je faalt niet.

Sluit me geheel bij Jan aan, je faalt pas als je er niets aan doet. Je doet er alles aan bent zeer goed bezig dus faal je niet! Het komt allemaal wel goed ook voor jullie gaat de zon weer schijnen.
Sinds januari 2016 schuldenvrij.