Dwangbevel in naam der Koning

Started by Anoniemmmm, Nov 17, 2016, 08:33 PM

Previous topic - Next topic

Anoniemmmm

Vandaag een dwangbevel van de belastingdienst ontvangen over de IB 2014.

Sinds september ben ik aan het corresponderen met ze over een betalingsregeling die in 2014 is afgesproken en die zij nu ontkennen. Inhoudelijk wordt niet gekeken en/of gereageerd op de brieven. Inmiddels eindelijk na diverse afwijzingen door gemeenten een instantie gevonden die mij kan helpen. Afgelopen dinsdag geweest, vandaag geaccepteerd en hopelijk op korte termijn wat meer hulp te verwachten. Ze gaan het niet voor me doen, maar wel samen met mij doen. Met name de betalingsafspraak met de belastingdienst, samen met mij oppakken. Ik heb door de jaren heen een ontzettende telefoonblokkade/angst ontwikkeld die mij doet blokkeren aan de telefoon, erg vervelend. Daardoor tot nu toe alles per post en/of mail.

Het is een instantie die samenwerkt met de gemeente en ondernemers in zwaar weer helpen, die bij de gemeente bot vangen of niet verder geholpen kunnen worden. Een goed en sterk initiatie wat inmiddels in 12 gemeenten een aanvang heeft gemaakt.

Weet iemand wat nu de gang van zaken is als ik het niet betaal? Ik kan het op dit moment wel betalen, maar dan gaat dat af van het totaalbedrag wat ik gespaard heb om de betalingsafspraak die er mijnerziens was, te kunnen voldoen.

Kan ik het nog enigszins vertragen door ergens bezwaar tegen te maken?
Hoe lang duurt het voordat er daadwerkelijk een deurwaarder voor de deur staat?

Vol vragen en toch wel een beetje in paniek, hoop ik dat iemand (wellicht helaas door ervaring) mij meer kan vertellen hierover.

sacredfour

Als je met je correspondentie kan bewijzen dat er een betalingsafspraak is dan moet de belastingdienst zich daar ook aan houden. In het geval dat jij je niet aan de afspraak hebt gehouden vervalt deze.

Je kan een “verzoek persoonlijke betalingsregeling” aanvragen.  Dit verzoek kan er in ieder geval voor zorgen dat er geen beslag wordt gelegd op inkomen of huur of zorg toeslag. Er worden wel een paar eisen gesteld.
Een van die eisen is dat je de schuld niet met een afbetalingsregeling binnen 24 maanden kan betalen.
De dagwaarde van je auto niet meer is dan 2269 euro
Je bezit (bv. inboedel)niet groter is dan 2269 euro
Je geen eigen huis hebt of anders geen overwaarde hebt.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Anoniemmmm

Hi Sacredfour,

Dank je wel voor je antwoord.

Afspraak is veelal telefonisch gemaakt, ik heb enkele mailwisselingen waarin over het totaalbedrag wat was afgesproken, wordt vermeld. De medewerkster die de afspraak met mij maakte is blijkbaar niet meer werkzaam bij de belastingdienst en men blijft vragen en verwijzen naar een beschikking die ik dus niet heb. Ik ben hierin gewoon te goed van vertrouwen geweest.

Begin 2014 zelf de belastingdienst aangeschreven met voorstel tot terugbetalen van totale schuld in 7 jaar tijd. Medewerkster van de belastingdienst (was een combi van IB en toeslagen), nam zelf telefonisch contact op dat dit binnen het systeem van de belastingdienst niet mogelijk is. Dat dit in maximaal 3 jaar zou moeten. Zij is gaan kijken of er een betalingsafspraak met finale kwijting mogelijk was. Later dat jaar is dat dus voorgesteld aan mij. Ik moest een totaalbedrag in 1 keer betalen. Na een paar weken proberen, heb ik opnieuw contact opgenomen en aangegeven dat ik alleen de helft in 1 keer bij elkaar kon krijgen met behulp van mijn ex-vriend. Maar dat ik daarnaast dan met maandelijkse termijnen verder kon betalen. Zij is akkoord gegaan en we zouden in 2015 weer contact hebben met elkaar.

In 2015 kreeg ik een aanmaning over een toeslagjaar 2012. Na telefonisch contact met haar, bleek zij deze niet in haar aanbod naar mij te hebben zitten, terwijl ik in mijn voorstel dit wel had zitten naar hen toe.

Ik zou mijn boekhouder vragen om de cijfers van 2014 (een schatting) en zij zou kijken wat ze kon doen voor me om tot een nieuwe afspraak te komen.

Vervolgens kreeg ik in mei 2015 ineens een nieuwe contactpersoon van haar gemaild en heeft zij verder niet meer gereageerd op mijn vraag om een mailadres van deze nieuwe contactpersoon.

Tegelijkertijd klapte mijn relatie en moest ik als de donder een eigen woning gaan zoeken.

augustus 2015 gevonden en alle toeslagen waar ik recht op heb, aangevraagd. Alles werd toegekend, maar in september niet uitgekeerd. Zonder correspondentie vanuit hen, werd alles (Terecht, immers ik betaalde niets meer per maand, daar had ik de ruimte nu niet meer voor) verrekend met de openstaande schuld.

Toen ik in oktober in de problemen kwam doordat ik door inhouding van toeslagen de vaste lasten niet meer kon betalen, heb ik een formulier ingezonden met verzoek om mij boven bijstandniveau te zetten (er zijn mooie woorden voor, maar ik ben momenteel zo leeg dat ik er niet meer op kan komen).

In december is dit toegekend en kreeg ik weer 1/3 deel toeslagen uitgekeerd. Vanaf januari heeft men ineens weer ALLE toeslagen uitgekeerd. Daar ik zo moe was van alles, heb ik dit maandelijks gedeeltelijk op een spaarrekening gezet om zo te sparen tot het totaalbedrag wat nu nog open stond van die betalingsafspraak.

Dit heb ik de belastingdienst ook aangegeven in mijn schrijven, dat ik nu een fors bedrag heb, om de afspraak in 1 keer te voldoen.

Zij blijven nu echter alleen verwijzen naar het ontbreken van de beschikking en zijn de invordering nu dus echt gestart.

Ik ben nu bezig een brief te schrijven met verzoek tot een betalingsregeling voor de aanslag waar ik nu het dwangbevel van heb gekregen, in de hoop dat iemand daarmee akkoord kan gaan.

Verder ben ik me aan het inlezen wat er gebeurd als de belastingdienst met een deurwaarder aan de slag gaat, maar ik kan weinig ervaringsverhalen vinden.

Hoe lang duurt het voordat een deurwaarder daadwerkelijk contact legt. Doet hij dit door zomaar langs te komen of kondigt hij zich aan? Ik werk met klanten aan huis en mijn grootste angst is dat ik klanten ga verliezen hierdoor.

Verder heb ik een forse aflossings capaciteit. MIjn andere schuldeisers heb ik al 3 jaar tevreden kunnen houden in de wetenschap dat de belastingdienst voorrang had en ik daar dus druk mee bezig ben. Maar die zijn nu ook de dupe van deze regeling.

Ik weet gewoon niet meer waar ik heen moet schrijven om door te dringen. Telefonisch contact is geen optie, als ik alleen al het nummer intoets zit ik al te huilen en kom ik niet meer uit mijn woorden.

In mijn schrijven naar de B-dienst gaf ik ook aan dat het toch niet anders kan, dan dat er een afspraak is geweest? Waarom zou je als B-dienst zijnde namelijk helemaal niet manen en dwangbevelen sturen in de afgelopen 3 jaar???? Dat duidt toch op een afspraak?

Als iemand nog tips heeft, erg graag.

Ik weet dat ik schuldig ben aan het ontstaan van mijn schulden, maar ik probeer het al 3 jaar op een open en eerlijke manier op te lossen, werk meer dan 50 uur per week om rond te komen en doe er echt alles aan, wat kan ik nog meer doen?

Sorry, is een lang verhaal geworden, maar merk dat ik momenteel echt moet schrijven en praten erover, dat lucht echt een beetje op.

Gr.

Anoniemmmm

Anoniemmmm

Zou het een optie zijn om te reageren op het dwangbevel met een voorstel om 2015 alsnog eerder aan te geven dan 30 april 2017 (uitstel is verleend tot uiterlijk die datum). Ik verwacht uit de aangifte 2015 namelijk een bedrag terug te ontvangen...

Zou dat een optie zijn?

Of gewoon toch betalen uit het potje wat ik heb gespaard met de toeslagen, wat eigenlijk bedoeld was voor die betalingsafspraak. De IB 2014 waar het dwangbevel nu over gaat, zat niet in die afspraak en moet natuurlijk wel gewoon betaald worden.

Pfff, wat is dit lastig zeg. Ik ga nog even verder puzzelen.

Dank voor het lezen i.i.g.

sacredfour

Zo zie je dat je altijd officiële afspraken op papier moet zetten. Als er een telefonische afspraak is gemaakt dan maak je daarvan zo spoedig mogelijk een verslag dat je naar de betrokkene mailt of stuurt.  In dat geval heb je altijd bewijs. Zou de andere partij het niet eens zijn met wat jij in je verslag noemt dan had deze andere partij dit ook schriftelijk moeten melden.
Als er eenmaal een dwangbevel ligt, dan kan je daar niet meer tegen in bezwaar. De mogelijkheid bestaat nu dat de belastingdienst beslag legt op je bankrekening of toeslagen gaat inhouden. Het is dus belangrijk dat je voor deze aanslag een duidelijke betalingsafspraak maakt die je kan nakomen.
Maak ook gebruik van de mogelijkheid om bezwaar aan te tekenen tegen aanslagen. Dit geeft je even wat meer tijd. Bij deze bezwaar procedure moet je ook tegelijkertijd een betalingstop aanvragen. 
Je kan ook altijd proberen om voor een aanslag kwijtschelding te krijgen. 
Voor de aanslag waar je een betalingsregeling voor hebt die niet schriftelijk bevestigd is, doe daar een verzoek voor het formulier “verzoek persoonlijke betalingsregeling”. Je kan dit formulier ook downloaden.

De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Anoniemmmm

Sacredfour,

Wederom bedankt voor je reactie.

Ik heb bezwaar gemaakt tegen...tja niets eigenlijk, maar ik moest in ieder geval IETS doen.

Morgen een afspraak met iemand die advies kan geven (vrijwillig) om te kijken hoe nu verder.

Inmiddels heb ik mailwisselingen gevonden, waarin de ontvanger in hun onderwerp (Desbetreffende contactpersoon) praat over het woord "kwijtschelding"...als dat geen bewijs is...dan weet ik het niet meer...

To be continued.

Momenteel erg bezig om huisraad te bekijken met de vraag, wat heeft waarde en wat niet i.g.v. een eventuele inboedelbeslag.

Verrekenen van toeslagen, hadden ze mij vorige maand een brief over gestuurd, dat ze een bepaald bedrag (kleine aanslag) zouden verrekenen. Helaas voor hen...zijn ze dit vergeten te doen. Is vandaag dus gewoon weer volledig uitbetaald. Uiteraard maak ik het bedrag wat ze me uitbetalen en ik geen recht op heb, wat ze zelf zouden verrekenen, over naar de spaarrekening.

Vraagje, als ze bankbeslag doen, is dat dan op de rekening waarvan ik altijd betalingsverkeer heb met de belastingdienst?

M0cht iemand hier antwoord op hebben, hoor ik het graag.

Dank jullie wel alvast.

Gr.
Anoniemmmm (zet ik toch iedere keer bijna mijn eigen naam eronder :-))

Schuldregeling

De belastingdienst maakt gebruik van overheidsvorderingen. Als die niet slagen wordt er alsnog beslag gelegd. Heb je ook een auto ?

sacredfour

Ja, de belastingdienst zal eerst proberen beslag te leggen op een door hun bekende rekening.  Probeer beslag te voorkomen door een regeling te treffen voor die vordering.

Deaken

Anoniemmmmmmm,  ik denk dat ik je kan helpen. Wil je me een pb sturen?

jan

Kun je aangeven hoe jij deze persoon kan helpen?
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Incasso_deskundige

Een beeje mosterd na de maaltijd wellicht, maar een dwangbevel (of vonnis) van na 1 juli 2015 moet de tekst "In naam van de Koning" vermelden om een geldige grosse te zijn. "In naam der Koning" is fout en dat is dus geen geldige grosse. Zie artikel 430 lid 2 wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering.
Je kunt niet iedereen helpen, maar iedereen kan iemand helpen.