Moeilijk kunnen rondkomen

Started by Marjan12, Nov 12, 2016, 11:26 AM

Previous topic - Next topic

Marjan12

Vandaag heb ik boodschappen gedaan voor mijn gezin en probeer dit zo goedkoop mogelijk te doen. Vandaag maak ik de balans op, ik was 96 euro (3 personen) kwijt voor de standaard dingen. Ik gebruik een schriftje om alles bij te houden. In juli was ik voor dezelfde boodschappen 82 euro kwijt. Hoezo minimale inflatie ! Op maand basis ben ik dus 60 euro meer kwijt en op jaar basis 720 euro. En ik koop niets bijzonders, ik probeer zoveel mogelijk vers. De aardappelen kosten nu per zak het dubbele als in juli en het brood is 0,40 cent duurder.

Ben ik de enige die hier last van heb? 

Stil-verdriet

Nee hoor, we hebben hier ook last van. Wij proberen het op te vangen door op aanbiedingen te letten en minder brood te eten. Het is not done om bij ons voedsel weg te gooien. Aardappels zijn duurder, maar je kunt een pasta of rijst als alternatief gebruiken.

Meelezertje

QuoteVandaag heb ik boodschappen gedaan voor mijn gezin en probeer dit zo goedkoop mogelijk te doen.

Ja het wordt lastiger. Wij willen/kunnen eten van 70 euro per week met 3 personen incl schoonmaak en verzorgingsartikelen. Het wordt heel veel passen en meten met van te voren een lijstje maken met de exacte prijzen erbij. Zeker als je redelijk gezond wilt blijven eten.
Wij hebben ook een tijdje gehad dat het week op week het budget overschreed. Nu weer extra de puntjes op de i gezet

In vergelijk met vorig jaar:
Aardappels zijn heel duur ja. Alternatief is de goedkoopste pasta.
Wij gebruikten best veel zuivel, daar flink in geminderd.
Altijd hadden we 1 pakje roomboter per week om te bakken en te braden. Toen bij de aldi 99 cent ( In 2012 zelfs maar 79 cent- toen noteerde ik ook al). Nu is de goedkoopste bij de EMTE 109 cent; bij de aldi nu 1,39/1,49!!
Havermout van 39 cent met half water en half melk en half schepje suiker is ons ontbijt ipv brood met beleg. Ik bak zelf vaak witbrood (van bloem 18 cent,droge gist, zout en water) als er te weinig budget is.
1 fles frisdrank ipv 2 in de week. Zelf citroenijsthee maken van koude thee met ietsje suiker en druppeltje citroensap uit het gele bolletje.
Ook met facebook ruilkringen krijg ik vaak levensmiddelen voor dingen die ik niet meer gebruik of maak (breien, haken, naaien).

We redden het door te noteren waar welke dingen het voordeligst en toch goed zijn
Voorbeelden:
deoroller aldi
cien shampo, tandpasta lidl
tandenborstels action etc etc

En door altijd extra in te slaan bij een aanbieding,zodat je ermee door kan tot het de volgende keer in de aanbieding is. ( niet bij lekkere dingen,want die gaan toch eerder op). Maar al met al niet meer dan 70euro uitgeven per week.Want je haalt het echt NOOIT meer in als je een week teveel uitgeeft. Ik probeer een complete boodschappenlijst te maken voor de hele week voor 50 euro. En 10euro om extra voordelige aanbiedingen in te slaan. En dan is er nog 10 over voor de week om de gaten op te vullen en dingen die nu niet perse noodzakelijk zijn, maar het leven wel veraangenamen.

Als ik mijn eerdere posts van een tijd terug weer lees, zie ik dat ik toen ook van mijn 70 euro de kapper betaalde en kleine dingetjes zoals een kaartje of postzegel. Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar nu apart budget voor heb. Dus per saldo is het me niet helemaal gelukt, ondanks de aanpassingen, weer met mijn budget dezelfde dingen te doen dan voorheen; het is allemaal kariger geworden.

Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

chapter

marjan is 96 euro per week of 2 weken? zit daar rookwaren bij etc. Ik vind het vrij veel. Ik gebruik ongeveer 300 per maand voor 4. Toen ik nog rookte was het veel meer en heb 3 tieners in huis. ik hou vaak geen week maar maandbudget bij. Zo koop ik op aanbiedingen veel in. Bij dirk bv nu 2 Becel voor 3 euro. vaak shampoo voor euro en 4 wasmiddel voor 10. Bakker is hier goedkoper als de jumbo bv

Marjan12

Roken doe ik geluk niet, ik zal het moeten gaan zoeken in alternatieven. Eén keer pasta per week bespaard ook en één keer pannekoeken bespaard ook. Ik ga het nu proberen ook per maand te bekijken. Het moet dus kunnen met â,¬70.

jan

Tijdens onze schuldentijd, hebben wij rond moeten komen met 50 euro per week. In het begin was het moeilijk, maar wij werden steeds creatiever. Bij meerdere supermarkten, goedkope boodschappen doen, kijken naar aanbiedingen. Vooruit denken voor de kerst en altijd boodschappen doen op een volle maag. Thee is goedkoper dan koffie en goedkope cola is ook cola, maar water met siroop is ook lekker.

Je kan nog steeds met 4 personen, rondkomen met 55 euro. Het is handiger om meer klaar te maken en een gedeelte in te vriezen. En je hoeft niet elke dag vlees te eten, je kan ook een ei eten. Wees vooral creatief en probeer zaken uit. Als er melk over is, dan eet je pannenkoeken, en wat je overhoud vries je in. Het kan echt !
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

marco

Je kan nog steeds met 55 euro rond komen en met 70 euro ruim. Maar je moet dan echt op de kleintjes gaan letten. Dit hebben wij moeten doen, om meer geld over te hebben om af te lossen. En nog steeds, doen we dit.

Het is een way of life geworden.
Marco en Bianca

Stil-verdriet

Als je rookt en je stopt, levert dit gelijk al veel geld op. Dit is overigens best wel moeilijk, want het klinkt misschien gek, roken geeft je ook een beetje rust. Stoppen geeft ook enige tijd onrust. En je kan idd met 80 euro per week rondkomen, alleen je moet er wel je best voor doen. Nu al gaan nadenken voor de feestdagen en laat je niet verrassen.

Katniss

Ik kijk altijd eerst wat er in de aanbieding is, aan de hand daarvan maak ik een weekmenu. Daarbij eten wij elke week een dag 'iets' uit de vriezer. Dat kan zijn dat het 5 verschillende dingen zijn, allemaal kleinere porties, kan ook zijn dat het wel voor iedereen genoeg is.

De samenstelling van mijn gezin verandert heel erg, dus is het lastig om een weekbudget te hebben en elke week met elkaar te vergelijken. Ik heb daarom een 2-wekelijks budget. Over het algemeen kom ik ermee rond. Voor ons is het 200 euro per 2 weken. Dat is voor ons, een hond en een kat (de basissamenstelling), mijn dochter is er van de 2 weken, 1 hele week en de 3 puberende jongens van mijn vriend zijn er 1 weekend. In dat ene weekend gaan er bijvoorbeeld al 4 broden doorheen.
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.