Knock out

Started by Sabijn, Oct 30, 2016, 04:50 PM

Previous topic - Next topic

Sabijn

Ik ben Sabijn, alleenstaande moeder van een zoon van 19.  Ik ontvang WWB uitkering. Sinds de invoering van de partcipatiewet ben ik 250 euro aan inkomsten achteruit gegaan.   Ik heb nog zorgtoeslag en huursubsidie. Mijn zoon volgt een studie aan het HBO en betaalt zelf door middel van bijbaantjes zijn collegegeld. Hij kreeg nog nét een basisbeurs. Een jaar later zou dat niet meer het geval geweest zijn.

Ik kan niet rondkomen.

Tot voor kort kreeg ik een pakket van de voedselbank, maar mijn "oude"voedselbank moest weg, er kwam een nieuwe voor in de plaats, ik moest dus een nieuwe aanvraag doen. Dat was deze keer niet bij de voedselbank zelf ( de vorige keer wel) Maar bij het maatschappelijk werk. Mijn aanvraag werd afgewezen.

Ik krijg dus geen voedselpakket meer.

Bij de gemeente zijn ze mijn WSW indicatie kwijt, en ik heb het idee, dat ze niet weten wat ze met me aanmoeten, want ik heb al tientallen verschillende integratiecoaches gehad,  en telkens als niemand mijn WSW-indicatie kan vinden, hoor ik daarna niks meer.  Ik heb mijn WSW-indicatie zelf nooit gezien, maar ik heb wel bij een bedrijf gewerkt, waar mensen werkten met een WSW-indicatie. Ik weet ook niet waarom ik die WSW indicatie uberhaupt heb gekregen.

Ik heb een schuld bij de Wehkamp. Ik gebruik de Wehkamp voor winterjassen, bed voor mijn zoon, stofzuigerzakken, wasmiddelen,  kleding voor mijn zoon, schoenen , Sinterklaaskado's, verjaardagskado's en dergelijke. Ik kon dat mijn zoon nooit ontzeggen.  Ik gebruikte Wehkamp te vaak. Vorige week dacht ik "ik koop iets heel duurs bij Wehkamp, dat zet ik op marktplaats en dan heb ik weer geld."  Nog niet gedaan, want eigenlijk is dat best een slecht idee.

Ik heb dus nu geen voedselpakket meer, die afwijzing was een hele grote klap in mijn gezicht en ik mis mijn oude voedselbank, want daar was ook een heel gezellig praathoekje.

Mijn zoon is 19 jaar en heeft me vorige week naar de huisartsenpost gebracht, omdat ik een soort van, hele rare pijnshock had. Mijn nek deed ineens heel erg  pijn. Ik heb daar een injectie gekregen tegen de pijn. De dokter vroeg of ik stress had ervaren, en dat was wel zo.

De dokter zei dat het van de stress kwam.

Drie weken geleden ben ik ook iemand verloren waar ik heel veel van hield. Mijn moeder was niet uitgenodigd op de crematie en gaf mij daar de schuld van. Ik heb geprobeerd uit te leggen hoe het zat, maar ze liet het niet los. Ze bleef erover beginnen. Het deed e zoveel pijn dat ik me gewoon had verstopt toen ze met mijn vader voor de deur stond. Ik kon de confrontatie niet meer aan.

Nu gaat het weer beter, maar ik wilde toch even mijn verhaal typen, en kijken of ik daar rustiger van zou worden.

Bijna vergeten, tips en doorverwijzingen zijn van harte welkom.

jan

Welkom Sabijn,

Ga eens praten met iemand van schuldhulpmaatje.nl zij kunnen je advies geven en zijn ook een luisterend oor. Het hebben van dit soort ellende, geeft altijd stress en klachten van dien.

Je kan hier schrijven wat je wilt, wij veroordelen je niet.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

burningspirit

Hallo Sabijn,
Ook van mij een hartelijk welkom. Zoals Jan al zei, we veroordelen je niet. Schrijf gerust in dit topic je verhaal van je af. Soms helpt dat inderdaad al. Verder hoop ik dat je goede hulp/steun zult vinden. Schuldhulpmaatje, Humanitas en Leger des Heils zijn in algemeenheid goede instellingen. Afhankelijk van de mensen die je daar ontmoet, dat wel. Het is de moeite van het proberen waard.Het is ook een beetje waar je je in thuis voelt natuurlijk.
Sterkte Sabijn, liefs van mij.
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Studentje

Ach lieve Sabijn. Dit klinkt echt heel vervelend! Zoals voorgaande al zeiden, dit is echt een fijne plek om te praten over je problemen. Schuldhulpmaatje is inderdaad echt een goede aanrader. Zij kunnen je niet alleen helpen financieel alles op te lossen maar ook om misschien je te helpen met wat stress?

Sabijn

Jan, Burningspirit en Studentje:

Dank jullie wel!!!!

Ja, ik vond het echt heel erg dat mijn oude voedselbank werd opgeheven.  Omdat de mensen daar weten hoe het is om  "arm" te zijn.

Er was zelfs een winkeltje (gratis)  in tweedehands kleding, en ik durf het bijna niet te zeggen, maar het overhemd wat ik daar gekregen heb, heeft mijn zoon gedragen naar de sollicitatie naar zijn stageplaats.

Die stageplaats heeft hij gekregen!

Ik heb ook van een mevrouw die haar tuin onderhoudsvriendelijk ging maken, alle plantjes. Die staan nu nog in mijn tuin.

Zo een "praatplaatsje" scheelt echt heel erg veel.

Dat heb ik nu niet, meer, maar ik heb ook gehoord dat er dat in de nieuwe voedselbank niet meer is, dus dat scheelt weer.  Nou ja, voor de andere mensen niet, maar voor mij wel, omdat ik het voedselpakket ook niet meer krijg.  ---------> Maar ik realiseer me eigenlijk nu dat dat "praatplaatsje" voor mij het belangrijkste was.

Ik zal jullie tips zeker gebruiken.

burningspirit

Lieve Sabijn,
Het praatplaatsje bij de voedselbank was ook voor mij heel belangrijk. Ook wij krijgen geen voedselbankpakket meer. Daarom ben ik nieuwe plekken en mensen gaan opzoeken om mijn verhaal kwijt te kunnen.

Ik lees uit jouw verhaal dat je al best lang in deze situatie zit. Klopt dat?
Er zijn meerdere instanties die voedselbankhulp kunnen aanvragen voor je. Een kerk kan het bijvoorbeeld ook doen. Wij krijgen van onze kerk nu maandelijks een voedselpakket, sinds we voor de gewone voedselbank niet meer in aanmerking komen.Misschien doet het Leger des Heils dit ook? In elk geval zorgt die laatste ook vaak voor kleding en spullen voor mensen die het niet breed hebben.

Ik vraag me wel af of maatschappelijk werk bij jou de goede berekening heeft gedaan. Je zou het nog eens kunnen vragen, hoe het precies is gedaan. Gewoon omdat je het graag wilt weten. Misschien is er in jouw woonplaats ook een project "Uitkomen met inkomen" of zoiets dergelijks. Soms wordt het "Klapperproject" genoemd, naar aanleiding van het feit dat je in klappers een overzichtelijke administratie kunt inrichten. Soms zie je zelf gewoon niet hoe je wél kunt uitkomen met je inkomen en kan iemand anders (bijvoorbeeld Schuldhulpmaatje of een vrijwilliger van Humanitas) je helpen overzicht te krijgen en de 'angels' er uit te halen.

Ik wil je wel met klem aanraden om je wat betreft Wehkamp en consorten te leren beheersen. Als je te veel bij dergelijke bedrijven besteld, kom je echt in grote problemen. Maar ik denk dat je dat zelf ook goed weet. Toch?

Wat ook een idee is, is misschien eens naar de huisarts gaan en je probleem voorleggen. Ik proef ook nog schaamte en misschien zelfs schuldgevoel bij jou. Nu kan ik vanaf hier wel gemakkelijk zeggen dat dat onterecht is. Maar als jij het zo voelt, zal er toch iets anders moeten gebeuren, wil je dit soort (onterechte) rot gevoelens echt te lijf kunnen gaan. Ik bedoel: het heeft tijd nodig om je niet meer te schamen.
Ik kan je vertellen dat ik hier zit achter mijn computer (gekregen van een voormalige werkgever van mijn man) met aan mijn lijf het volgende: Ondergoed gekregen van een buurvrouw, een pantalon uit een uitgebreide garderobe van een overleden dame (dezelfde maat als ik--korte benen en omvangrijke buik)die ik niet gekend heb (via-via dus), shirt van de kledingbank en een fleecevest dat voorheen van mijn man was. Schoenen uit de opruiming ongeveer 15 jaar geleden. En..... niemand die dat weet of ziet, hoor! Zo is het met alles hier trouwens.  Heel veel tweedehands en gekregen spullen. Langzamerhand heb ik toch geleerd er gewoon van te genieten. Ik ben opgehouden te zeggen: dit was in de aanbieding of dat heb ik gekregen. Heb geleerd te zeggen als iemand me een compliment geeft over mijn outfit: Dank je wel  ;D
Maar nogmaals het heeft tijd nodig, bij de één duurt het langer dan bij de ander.

Steeds meer mensen komen in deze situatie terecht. Ook mensen waarvan het niet werd verwacht. En veelal is het aan de buitenkant niet te zien. Zoals het ook aan jouw zoon niet te zien was dat het overhemd dat hij droeg gekregen was en niet gekocht. Toch?
Probeer, voor zover je het zelf aan kunt, toch om er op uit te gaan. Je zult op den duur zien dat je niet alleen bent.

Zoals Jan als ondertitel heeft staan: "Leven met schulden is zwaar. Je staat er mee op en je gaat er mee naar bed", zo is het ook met leven van een minimum inkomen. Maar samen met anderen kan het een beetje lichter worden.
Heel veel sterkte, Sabijn en houdt goede moed!
Liefs van mij.
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Schuldregeling

heb je bij de aanvraag van de voedselbank ook je wehkamp schuld opgegeven. Dit is namelijk met 14% een van de duurste schulden die je hebben kan. Die zal er ook voor zorgen dat je flink wat minder te besteden hebt elke maand.

chapter

ik ben wel benieuwd naar je schema van vaste lasten. kun je daar nog in bezuinigen. Stop met wehkamp dit kun je gewoonweg niet betalen rente is dramatisch hoog en brengt je zo snel nog verder in de problemen. Zijn er ook nog andere achterstanden.. Is er mogelijkheid tot verhogen van je inkomen door te gaan werken? Je geeft aan dat door pw je inkomen is gezakt waar doel je op want ook met oude wwb zou je kindgebonden budget en kinderbijslag mislopen

Marjan12

Ik had ook een wehkamp schuld, lage maandtermijn en hoge rente. Ik heb alles ondergebracht in één doorlopend krediet.