Schuld afkopen met kwijting HDV en Rabo bank

Started by Winne, Oct 27, 2016, 08:32 PM

Previous topic - Next topic

Winne

Mijn vriendin heeft een schuld van 20000 euro bij de HDV bank en heeft haar huis verkocht wat onderwater staat voor een bedrag van 55000 euro. Nu hebben wij hulp gezocht bij een schuldhulpverleninsinstantie. Die gaan eea uitzoeken en de eisers een voorstel doen voor afkoop met kwijt schelden van het restbedrag. Nu ben ik heel benieuwd aan wat voor percentage wij moeten denken wat reëel is? De instantie gaat het uitzoeken, maar misschien dat jullie mij al wat informatie kunnen geven. Mochten ze niet akkoord gaan, dan zal een schuldhulpverleningstraject gestart gaan worden.

Het kromme is mijn vriendin heeft een hypotheek gekregen, 12 jaar geleden van 140000 euro, terwijl de woz waarde nu maar 78000 euro is en het huis nu wordt verkocht voor 85500 euro. Ik dacht dat banken mensen ook moesten beschermen.

ollie bollie

Banken hanteren niet echt een standaard percentage. Ze gaan echt kijken wat het hoogst haalbare is voor hun en dat is het liefste alles. Bij mij gingen ze niet eens akkoord met dik 25%, terwijl dat percentage een veelvoud was, wat de bank zal gaan krijgen bij een schuldsanering. Nu krijgen ze niks, aangezien van het bedrag wat nu naar de schuldsanering gaat, eerst de bewindvoerder betaald moet worden. Bij mij ging het om een bedrag van 43000 en ik heb ze bijna 11500 aangeboden. Achteraf gezien had ik beter direct schuldsanering aan kunnen vragen, want het enige wat het incassobureau deed, was zoveel mogelijk incasseren via een voorlopige betalingsregeling, om het daarna op een schuldsanering uit te laten draaien. Daar zit ik nu in en door het vrij te laten bedrag houd ik nu meer over dan toen ik een betalingsregeling had lopen. De beslagvrije voet ligt namelijk een heel stuk lager dan het vrij te laten bedrag wat ik nu heb. Mijn advies is dan ook om zo snel mogelijk een schuldsanering op te starten, want onderhandelen met de bank is verspilde moeite. Zeker wanneer jullie allebei werken, want dan gaan ze waarschijnlijk van een heel hoog percentage uit. Succes!
Carpe diem!

Katniss

De bank waar ik mee te maken heb (SNS) hanteert het volgende:
eerst wordt er gekeken naar de afloscapaciteit, hierbij is een fulltime contract van belang. Dit wordt berekend door het netto inkomen te nemen, minus het VTLB. Stel dat is 500,- per maand. Als er alleen een schuld is bij de bank, gaan ze dus uit van dat bedrag. Zou het 80% zijn, dan gaan ze uit van 80% van die 500,-.

Vervolgens rekenen ze 6 jaar. Dus als jij 500,- per maand kan betalen, verwacht ze een afkoopsom van 500,-*72 maanden = 36.000,-.

Ik weet niet of je hier iets aan hebt. Daarbij pakken ze natuurlijk de laagste VTLB berekening, zodat je veel kunt aflossen.
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.