Domme fout gemaakt wat nu? (Inkomsten niet opgegeven)

Started by Dinova, Oct 22, 2016, 02:39 PM

Previous topic - Next topic

Dinova

Dag,

Ik heb een domme fout gemaakt en ben nu bang dat ik uit de hulpverlening gezet wordt.

Mijn verhaal:

Halverwege 2014 heb ik me gemeld bij de gemeentelijke hulpverlening.
Ik ben toen budgetbeheer aangegaan in afwachting van het starten van de minnelijke weg.
Vanaf dat moment zijn ook al mijn inkomsten naar hun rekeningen overgemaakt, en datgene wat toch op mijn rekening terecht kwam heb ik netjes overgemaakt.

Een en ander duurde echter allemaal erg lang en communicatie van hun kant was zeer minimaal.
Eind 2015 wist ik niet beter dan dat ik nog enkel in budgetbeheer zat en heb ik in een opwelling een domme actie begaan namelijk: Ik stopte bij een uitzendbureau en de afrekening van vrije dagen/vakantiegeld werd gestort op mijn persoonlijke rekening. (kleine 1000E) Dit geld heb ik met mijn stomme kop dus niet naar de rekening van de gemeente overgemaakt maar zelf uitgegeven.
Mijn gedachtegang op dat moment was dat de schuldbemiddeling toch nog niet was begonnen.
Ik had namelijk nooit bericht gehad dat dit het geval was.

Nu is er de volgende situatie:
Een schuldeiser stuurt mij een brief dat ze de samenwerking met de hulpverlener opzeggen vanwege het uitblijven van informatie van de kant van de hulpverlener. Na bellen/mailen met de gemeente blijkt dat dit door grote achterstanden komt en dat ze het direct voor me gaan oplossen. Hiervoor moeten ze een hercontrole uitvoeren.

Ik krijg vervolgens een brief waarin staat dat ik al vanaf halverwege 2014 in de schuldbemiddeling zit en dat ik van die periode alle gegevens zoals bankafschriften, loonstroken e.d. moet overleggen.
Door de gebrekkige informatie van de gemeente heb ik dus niet beseft dat ik behalve in budgetbeheer ook al in in het bemiddelingstraject zat.

Nu besef ik me dus dat die domme fout wel eens hele grote gevolgen kan krijgen aangezien ze die niet opgegeven inkomsten waarschijnlijk wel gaan vinden.
Als ze dit gaan zien als fraude ben ik bang dat ik eruit wordt gezet, met als gevolg dat ik 10 jaar lang geen gebruik kan maken van de hulpverlening(althans dat is wat ik lees op internet)

Ik weet nu echt niet wat ik moet doen.
Alle gegevens aanleveren en afwachten wat er gebeurt, of zou ik er goed aan doen om naar het inloopspreekuur te gaan en opbiechten wat er aan de hand is.

Het gaat hier om schuldbemiddeling via de minnelijke weg, en dus geen WSNP.

Dick

Heb je al eerder correspondentie gehad m.b.t. schuldbemiddeling?
Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info

Dinova

De laatste correspondentie die ik van de SHV heb is van april 2015.
ik kreeg toen een overzicht van de schulden die ik moest ondertekenen ter bevestiging zodat ze voorstellen konden gaan doen. Ik heb verder nooit bericht gehad over enige voortgang.

Ik heb in al die tijd daarna verder alleen contact gehad met budgetbeheer voor bijvoorbeeld het wijzigen van rekeningen en inkomen.

Ik heb me verder aan alle regels gehouden en andere bedragen die op mijn rekening binnenkwamen netjes overgemaakt naar budgetbeheer. Het is alleen die ene keer dat ik in een impulsieve bui de mist in ben gegaan.

chapter

Ik zou het netjes melden want als ze het in afschrift vinden ben je uitgepraat. Ze zijn vaak bevattelijker voor oplossing als je het zelf aangeeft dan dat hun je betrappen. Daarnaast erg vreemd dat je niet weet wat je hebt. Is er al minnelijk dus akkoord met eisers of niet etc.