Vraagje over de toeslagen, moet dit de boedel in??

Started by tonnie64, Oct 20, 2016, 01:49 PM

Previous topic - Next topic

tonnie64

Hoi heb vandaag voor het eerst de toeslagen gestort gekregen omdat ik vanaf sept weer alleen woon, nu zit ik te wachten op de brief van de bewindvoerder of de rechtercommesaris , omdat het de 13e okt weer een half jaar geleden was . Maar omdat ik nu alleen woon moeten ze ook een  nieuw vtlb opmaken. Dat moet ik nog te horen krijgen, maar omdat ik nu voor sept okt en nov mijn huur en zorg toeslag heb gekregen, en best voor mij een groot bedrag is en ik nog wel wat spulletjes voor mijn huisje kan gebruiken is mijn vraag, moet de toeslag de boedel in? Ik verdien 967 euro per maand.

Alvast bedankt tonnie

chapter

Ik zou wachten op vtlb. Deze berekening kun je aan bwv vragen. Toeslagen worden in vtlb gecorrigeerd waardoor je deze mag behouden.  Maar daardoor zakt vtlb wel voor deel. Toeslag heb je voor november nog nodig. Geen idee of je verder bij bent qua huur en zorg voor maanden dat toeslag nog niet rond was

tonnie64

Ja ben helemaal bij, dankzij fam en vrienden had ik eten en drinken, maar moet nu wachten op het nieuwe vtlb omdat ik nu alleen woon en alle kosten zelf moet dragen

Schuldregeling

Toeslagen gaan inderdaad in de boedel. Het kan zijn dat je vanuit het VTLB wat extra geld krijgt maar dat zal nooit zoveel zijn dat je er meubels van kan kopen. Dat is alleen maar om van rond te komen.

tonnie64

Ik mag de toeslagen zelf houden, aangezien ik anders 3 euro overhoud om van te leven. En de afgelopen 2 maanden door mijn familie en vrienden onderhouden ben, waarom zou je dan toeslagen krijgen, om ze in de boedel te storten, klinkt niet logisch. Heb een inkomen van 967 en mijn nieuwe vtlb is op 1107 gezet

chapter

Dat is niet waar wat schuld regeling zegt tonnen.  Toeslagen mag je gewoon houden. Daar is in berekening al rekening mee gehouden.

burningspirit

Even voor de goede orde: toeslagen worden gegeven om iets mee te kunnen betalen. Huurtoeslag gaat uiteindelijk naar je huurbaas, zorgtoeslag naar de zorgverzekering, kinderopvangtoeslag naar het kinderdagverblijf, de oppas of buitenschoolse opvang. Enzovoorts. Je krijgt die toeslag om te kunnen blijven wonen, je zorgpremie te kunnen betalen, te kunnen werken terwijl er op je kinderen gepast wordt.
In de VTLB berekening wordt daar rekening mee gehouden. Ik zie het zo: als je huur 600 euro is en je krijgt 250 euro toeslag dan betaal je voor je huur uiteindelijk maar 350 euro. Als je dus minder kosten hebt door de toeslag komt dit tot uiting in wat je van je inkomen mag houden.
Als je zelf je vaste lasten betaalt mag je natuurlijk die toeslagen houden, want anders kun je alles gewoon niet betalen dus! Iets anders wordt het, als je bwv alle inkomen int en jij alleen weekgeld krijgt. Maar dan nog komen de toeslagen ten goede aan de betalingen waarvoor ze toegekend worden.
Het is alleen wel zo, dat een verhuizing (of verandering van bijv. energieleverancier of verzekering) soms kan betekenen dat iets in de boedel valt (tijdelijk). Tonnie, je moet het gewoon even vragen, hoor. Heel simpel blijven vragen: Ik begrijp het niet goed, leg het nog eens uit a.u.b.? Blijven vragen tot je het begrijpt.
En wat Chapter zegt: even wachten met geld uitgeven tot je groen licht hebt van bwv.

Ik vind het een beetje jammer dat hier iemand gewoon onzin verteld. Schuldregeling, wil je alsjeblieft eerst even nadenken voor je hier iets neer zet?
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Marjan12

Quote from: Schuldregeling on Oct 21, 2016, 09:00 AM
Toeslagen gaan inderdaad in de boedel. Het kan zijn dat je vanuit het VTLB wat extra geld krijgt maar dat zal nooit zoveel zijn dat je er meubels van kan kopen. Dat is alleen maar om van rond te komen.

Waarom gaan volgens jou de toeslagen terug de, boedel in?

tonnie64

Dank jullie wel, heb idd groen licht, moest alleen van het afgelopen half jaar nog 65 euro betalen omdat ik toen nog samen in 1 huis woon met ex en de rest mag ik gewoon doen met wat ik wil. Het zou idd raar zijn als dat de boedel in zou moeten , dan had ik niets . Sommige mensen zeggen zomaar wat.  En ik beheer alles zelf

Thanxxxxxx allemaal

Schuldregeling

Quote from: Marjan12 on Oct 24, 2016, 12:26 AM

Op papier moet het zo gaan. Alle inkomsten gaan in de boedel en je krijgt het VTLB terug. In de berekening van het VTLB zit natuurlijk ook de toeslagen. In de praktijk kan  het zijn dat de kredietbank of een bewindvoerder het makkelijker vind om de toeslagen naar de klant over te laten maken en dit in mindering op het VTLB te brengen zodat ze minder werk hebben. Risico is dat als de toeslagen dan niet goed lopen of de belastingdienst maakt een fout de klant meteen in de klem zit met het huishoudgeld zit waar het voor de meeste al lastig genoeg is om mee rond te komen. Je leest ook in Tonnie zijn verhaal dat hij eerst bij vrienden en familie aan moest kloppen. Een schuldeiser kan best een maand wachten op de afdracht maar de schuldenaar niet op geld om zijn boodschappen mee te doen.

Ik snap dat als het meteen op je rekening komt het niet voelt alsof het in de boedel moet maar uiteindelijk krijg je het geld gewoon via een andere route. Mijns inziens niet de beste route.

tonnie64

Ik denk dat je het niet helemaal goed begrijpt Schuldregeling, ten eerste ben ik een zij en ik sta niet onder bewind en draag niets af, omdat mijn inkomsten niet genoeg zijn en mijn bw is een wnsp bw die er alleen voor de schuldeisers is .dus neem aan dat zij wel weet wat ze doet.Beetje onzinnig, dat het eerst in de boedel gestort moet worden en dan naar mij, dus denk dat je niet weet waar je over praat.

ollie bollie

Hoi Tonnie,

Ik heb mijn bw al 3 x op een fout van haar gewezen en zij is ook van de wsnp. Ga er dus niet zo maar van uit, dat het wel goed zit met een bw van de wsnp.

Wat betreft je vraag over toeslagen. Bij ons (ik wel in de schuldsanering, vriendin niet) wordt de zorgtoeslag van mijn vriendin wel in de berekening van het vtlb meegenomen (ik ben alleenverdiener), maar de toeslag wordt wel gewoon op haar rekening gestort. Mijn salaris overigens ook gewoon op mijn rekening. Ik heb zelf geen recht op toeslagen, dus ik kan je helaas niet zeggen hoe het er bij mij aan toe zou gaan.

Carpe diem!

chapter

Je vtlb is exclusief toeslagen deze zijn op vtlb al in mindering gebracht. En verstandig want grootste deel mensen in wsnp beheren hun inkomen zelf. En logisch ook dat gecorrigeerd wordt in vtlb. Anders zou iemand in bijstand toeslagen en inkomen hebben en iemand met hoger inkomen en geen toeslagen alleen vtlb. Die krijgen fictieve toeslag als correctie en kgb bovenop vtlb.

chapter

Ik denk dat jij beschermingsbewind en wsnp flink door elkaar haalt. Huishoudelijke meeste hebben geen weekgeld en te maken met gkb. Dat is meestal alleen bij minnelijk het geval. Wsnp bwv is geen kassiere en verwacht dat je zelf inkomen kan optellen en boven vtlb kan afdragen. Toeslagen worden niet gezien als inkomen.
Quote from: Schuldregeling on Oct 24, 2016, 08:46 AM
Quote from: Marjan12 on Oct 24, 2016, 12:26 AM

Op papier moet het zo gaan. Alle inkomsten gaan in de boedel en je krijgt het VTLB terug. In de berekening van het VTLB zit natuurlijk ook de toeslagen. In de praktijk kan  het zijn dat de kredietbank of een bewindvoerder het makkelijker vind om de toeslagen naar de klant over te laten maken en dit in mindering op het VTLB te brengen zodat ze minder werk hebben. Risico is dat als de toeslagen dan niet goed lopen of de belastingdienst maakt een fout de klant meteen in de klem zit met het huishoudgeld zit waar het voor de meeste al lastig genoeg is om mee rond te komen. Je leest ook in Tonnie zijn verhaal dat hij eerst bij vrienden en familie aan moest kloppen. Een schuldeiser kan best een maand wachten op de afdracht maar de schuldenaar niet op geld om zijn boodschappen mee te doen.

Ik snap dat als het meteen op je rekening komt het niet voelt alsof het in de boedel moet maar uiteindelijk krijg je het geld gewoon via een andere route. Mijns inziens niet de beste route.

chapter

Uit het vtlb rapport van wsnp bureau bureau Wsnp bv 6.2.7 Zorgtoeslag
De zorgtoeslag is bedoeld ter financiering van bepaalde kosten en wordt om die reden
niet als inkomen aangemerkt. Wel is de zorgtoeslag van belang voor het vaststellen van
het vtlb, zie paragraaf 3.2.