Studentje opnieuw in de problemen

Started by Studentje, Oct 19, 2016, 10:27 AM

Previous topic - Next topic

Studentje

Ouder maar niet wijzer! En daarom ben ik terug op de fora. Door de toenmalige lieve reacties heb ik besloten om hier maar eventjes mijn zorgen te beschrijven. Wie weet springt iemand in en geeft goed advies.

in juli 2015 ben ik met een mooi verhaal naar een nieuw bedrijf gehaald met de belofte dat opleiding etc betaald zou worden. Aangezien ik een bachelor voor 08-2020 moet halen anders wordt duo een schuld a 18.855 leek mij dit perfect. september 2015 stond de politie binnen in de zaak en op december 2015 is na veel getrouwtrek een definitief faillissement uitgesproken en alle uitkering hiervan betaald. Helaas zijn hier restschulden uitgekomen bij voornamelijk VGZ en de huurstichting. Gelukkig vond ik per december 2015 ook een nieuwe baan welke helaas wel op inleenbasis was.

Momenteel werk ik nog steeds op inleenbasis. Echter ben ik al blij dat ik werk heb dus ga ik stug door hopend op meer. Het lijkt erop dat ik een vast contract ga krijgen dus wie weet.

Probleem 1-> VGZ
Gisteren heb ik een brief van VGZ ontvangen dat een schuld a 597,20 is overgedragen naar incassobureau. Direct een betalingsvoorstel gedaan van 1/3 schuld per maand. De rest van de termijnen loop ik momenteel bij en dit wil ik volhouden zodat dit op de rit blijft.

Probleem 2 -> Huurstichting
Gisteravond trof ik ook een brief aan van de huurstichting dat de huur per 16-10 binnen moest zijn anders ging vordering over naar incasso bureau. Volledige bedrag a 588,- kon ik niet direct betalen dus direct 200,- overgemaakt hopende dat dit de situatie tijdelijk zou oplossen. Morgen komt de huurtoeslag binnen en kan ik nog 138 euro betalen waardoor ik volgende week de restende 250 euro zou kunnen overmaken.
Hopelijk wend dit het incasso bureau af?

Aangezien ik de week erop niet volledige huur kan betalen heb ik besloten van dat salaris(ik krijg wekelijks betaald) ook maar direct 1/2e deel over te boeken zodat men de intentie tot betalen wel ziet. Sins 08-2015 heb ik dit huisje en huur betalen is altijd al problematisch geweest. Daarom snap ik dat zij er boven zitten maar durf ik zelf geen contact te zoeken met de huurstichting. Volgend jaar wil mijn vriend bij mij ingaan wonen en het idee dat ik hiervoor moet bellen breekt me eigenlijk angst zweet uit. Uiteraard weet mijn vriend van de schulden problematiek maar straks mag hij niet bij mij inschrijven op basis hiervan?

Probleem 3 -> Studie
Zoals beschreven heb ik momenteel de mogelijk tot 08-2020 mijn studie af te ronden waardoor mijn schuld a 18.855,- omgezet gaat worden in een gift. Perfect natuurlijk, maar ik ben bang dat dit bijna onmogelijk wordt. De studie die ik doe is erg duur en ik moet maandelijks bijna 1000 euro investeren om meerdere vakken te doen naast een fulltime baan om mijn studie te kunnen afronden. Kortom het geld en de tijd is er niet. Nu heb ik mij ingelezen dat bij behalen van een associate degree 2 jaar van je studieschuld vervalt. Hier heb ik nu mijn pijlen opgericht aangezien ik deze wel binnen 1,5 jaar zou kunnen halen. Hierdoor zou dan 9427.50 wegvallen. Niet geweldig maar beter als overblijven met zo'n grote restschuld. Daarnaast kan ik een aflosvrije periode aanvragen bij DUO. Mijn idee is dit te doen voor 2017 om eerst financieel op de rit te komen.

Probleem 4 -> Doorlopend krediet en roodstaan
Momenteel sta ik 3000 in doorlopend krediet en 1000 euro rood. Jullie zullen begrijpen veelste veel geld!
Mijn streven is alle huur/VGZ problematiek in 2016 af te ronden, waardoor ik mij in 2017 kan afronden op volledig aflossen van deze schuld. Misschien te hoog gegrepen maar wel een mooi streven toch? Ik weet alleen niet waar ik moet beginnen. Is het beter om eerst 500 euro te sparen, van 1000 rood naar 500 rood. En dan weer sparen 500 rood naar 0? en dan rood staan blokkeren? of moet ik eerst aflossingen gaan doen op mijn doorlopend krediet?

Probleem 5 -> Budgettering en de toekomst
Ik ben nu nog onder de 30 en al zo chaotisch met schulden. Waar ik echt nachten van wakker lig is hoe ik ooit een hypotheek en dergelijke kan krijgen. Men ziet natuurlijk een BKR notering. Ik heb besproken met mijn vriend dat bij samenwonen we samen de geld zaken gaan doen omdat ik hier zelf door mijn ADHD niet de hand aan kan bieden. het gaat tijden goed, ik focus mij er goed op en werk dingen weg. Dan lijkt einde bijna nabij en word ik laks. Super dom! Want ik schaam mij er wel voor. En wat mij ook zorgen baart. Straks mag mijn vriend niet bij mij inschrijven op mijn sociale woonadres door mijn wanbetalingsgedrag? Of nog erger mogen we straks nergens samen iets huren?

Momenteel heb ik de volgende verdeling:
Inkomen 1800
Huur         588-
Water          15-
Energie        70-
VGZ             98-
Verzekering 12-
Ziggo           55-
KPN              80-  (Dit is echt een post die ik kan en moet verlagen!)
Medische kosten 80
Rente kosten 50,-

kortom ik hou bijna 750,- over per maand. maar door mijn chaotische gedrag kom ik elke week weer geld te kort. Ik baal hier zo ontzettend van! Want het is gewoon beschamend. Andere mensen zouden een gat in de lucht springen dit geld over te hebben. Vanuit dit schuld gevoel betaal ik vaak ook dingen voor mensen wat mij dan weer in de schulden brengt.

Door dit verhaal uit te typen heb ik gevoelsmatig een stok achter de deur. Sorry voor de ongelooflijke chaotische post maar ik moet een stok achter de deur. Daarom een overzicht en de intentie regelmatig mijn eigen verhaal bij te werken. misschien werkt dat beter dan chaotisch alles te doen.

Schulden meter:
Huur oktober 388 (20/10 138 euro aflossing en 25/10 resterende 250) Nog geen brief incassobureau.
Incasso de Jong (VGZ) 588 -> betalingsvoorstel ingediend nog geen reactie
Kleine schuld (KPN en Energie a 150)
Rood staan -1000
Doorlopend -3000
DUO -18.855

chapter

Beste is toch verhuurder te bellen met voorstel en zorg dat je deze inloopt en huidige termijn en betaald. Vgz loopt al bij incasso dus zou daar lager voorstellen. Daarna kijken wat meeste rente is de of roodstaart. 

nooitmeer

Een dak boven je hoofd en een goede verzekering is toch echt het belangrijkste.

Die woonlasten moeten gewoon altijd betaald worden. Ga wel in goed overleg met de verhuurder, daar is best veel bij mogelijk hoor want die hakken vaker met dit bijltje.
Die schuld bij de zorgverzekering is wel een lastige, want het is een kleine stap van incasso de Jong naar deurwaarder de Jong want dat is één en het zelfde bedrijf. Ook hier moet je duidelijke afspraken mee maken.
Dit is best lastig dat begrijpt iedereen hier op het forum maar deze bedrijven doen dit elke dag, je bent echt geen uitzondering! En denk er aan: "men vangt meer vliegen met stroop dan met azijn".

Als je deze dingen geregeld hebt dan is het toch echt verstandig om de roodstand op je rekening weg te poetsen en deze z.s.m. op te heffen, dit is namelijk vrij duur in rente. Laat ook dat doorlopend krediet in een persoonlijke lening om zetten. Daar kan je niet meer van opnemen en ben je verplicht om af te lossen, maar doe dit pas als de rest zoals huur en verzekeringen zijn weggepoetst.
zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!

Schuldregeling

Zo te lezen ben je alleen. Ik weet niet of je per week of per maand betaald wordt maar mijn tip is open een nieuwe rekening en stort elke week â,¬40,- hierop of â,¬175 per maand. Dit is je boodschappen en leuke dingen geld. Op is op. Zo weet je zeker dat je al het andere geld kunt gebruiken voor het aflossen van de schulden.

Zorg dat je met iedereen een regeling treft en dat je nog wat geld extra over houd. Gebruik dit geld om de duurste schulden extra snel af te lossen en je roodstand in te lopen.

Katniss

Als eerste moet je zorgen voor een overzicht. Houd dus je uitgaven en inkomsten goed bij. Met jouw lijstje zou het heel goed mogelijk moeten zijn om binnen een jaar er een stuk beter voor te staan. De eerste stap is zorgen dat al je vaste lasten elke maand op tijd worden betaald. Neem contact op met de bedrijven, leg uit dat je alle zaken op orde wil krijgen.

Je kunt voor een aparte rekening zorgen, zoals Schuldregeling aangeeft. Persoonlijk zou ik niet kiezen voor 40,- per week. Dat is namelijk erg krap, natuurlijk wel mogelijk, maar voor iemand die zo chaotisch is als jij wordt dat een onmogelijke opgave als je geen hulp hebt. Ik zou zeggen, stort op die rekening een bedrag van â,¬ 250,- per maand. Probeer rond te komen van die 40,- per week, hierdoor heb je wat speelruimte. Mocht het wel lukken van die 40,- per week, dan kun je het geld dat je overhebt altijd gebruiken voor het opbouwen van je buffer.

Op die manier houd je dan 500,- over. Hiervan zou ik 50,- apart zetten als buffer, waardoor je maandelijks 450,- over hebt voor je doorlopend krediet en inlopen van achterstanden.  Maak hiervan dan een verdeling voor de verschillende schulden/achterstanden.
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.

Studentje

Iedereen bedankt voor de reacties. het is zo fijn dat ik gewoon ergens kan spuien en mij niet hoef te schamen.
Na mijn berichtje direct actie ondernomen. Qua vaste lasten loop ik momenteel alleen qua huur en energie achter. Gelukkig kan ik de huur vanmiddag betalen en de energie a.s. maandag.

Schulden meter:
Huur oktober 388 vanmiddag (28/10 deze afbetalen)
Incasso de Jong (VGZ) 588 -> betalingsvoorstel ingediend nog geen reactive (is dit normgaal?)
Kleine schuld (KPN en Energie a 150) Betaal ik 31-10
Rood staan -1000
Doorlopend -3000
DUO -18.855

@Nooitmeer, ik heb uitgezocht dat ik op doorlopendkrediet meer rente betaal als roodstaan. Dit is op mijn verzoek omgezet naar een situatie waar ik alleen nog maar flexible kan aflossen maar niks opnemen.

@Schuldenregeling en Katniss. Ik heb een rekening zonder pasje. Inmiddels stort ik hier al geld op voor o.a. de water en dergelijke. Ik wil deze rekening gaan gebruiken voor het incasseren van vaste lasten. En op mijn huidige rekening sparen. Ik kan met ING makkelijk spaardoelen aanmaken en ik kan dus bij ontvangst loon precies op elke rekening zetten wat nodig is.

Op dit moment zie ik het weer iets rooskleuriger in dan als bij mijn beginpost. Hier moet ik natuurlijk ook voor waken want anders zie ik het problem niet meer. Ik heb slim in de aanbieding geshopt vorige week zaterdag en at deze week toevallig veel bij andere mensen. Resultaat? Deze week amper boodschappen nodig (gelukkig). Ik wil dit gaan doorzetten. Het doel is voor morgen om een lijstje van volgorde van te maken welke rekening openstaan en hoe ik die z.sm. kan aflossen. Als ik dan met alles bij ben kan ik mij focussen op een gezonde routine opbouwen van betalen van vaste lasten. Momenteel krijg ik per week betaald. Ik kan dit ook per 2 weken of maand laten doen. Zo snel ik financieel weer iets gezonder ben, wil ik dit gaan opbouwen naar 2 weken en daarna een maand. Immers komen er dan grotere bedragen binnen waardoor ik in 1x de huur kan betalen i.p.v. steeds een stukje op zij te moeten zetten.

Ook wil ik alvast beginenn met de eerste kerst/sinterklaas inkopen. Door de kosten slim te spreiden vermijd ik laatste moment stress toch?

Katniss

Ziet er goed uit! Vooral het feit dat je al wat achterstanden hebt weggewerkt.

Je plan met de rekening klinkt ook goed. Je kunt ook in het lijntje van Flits kijken hoe zij het doet met het weekbudget.
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.

Studentje

@Katniss, thanks! Ik merk dat hier regelmatig komen echt mijn neus op de feiten drukt.
maar laten we maar niet te vroeg juichen.

Ik maak me alleen nog erg zorgen om de vordering bij de Jong. Ik loop gelukkig bij met VGZ. Alleen nog niks gehoord van mijn betalingsvoorstel. Ik had aangegeven 08-11 voor het eerst te betalen. Ik hou mij nu hier maar aan vast. Oorspronkelijke vordering verloopt vandaag dus ik ben er wat stressvol om.

Betaal vandaag direct mijn huur ook maar voor een deel aangezien ik weet dat de vordering gaat mislukken. Dan kan ik daarnaast een kleine achterstand bij KPN wegpoetsen.