Schulden afbetalen gaat langzaam

Started by Eline05, Oct 12, 2016, 12:42 PM

Previous topic - Next topic

Sarah92

Hoi Eline!

Dat gevoel van stilstaan dat je noemt is voor mij heel herkenbaar. Als je eenmaal de stap gezet hebt en een plan gemaakt hebt om af te betalen, duurt het voor het gevoel heel lang voordat je de volgende betaling kunt doen. Ik ben iemand die heel geduldig is, maar ik werd ook heel ongeduldig op het moment dat de betalingen weer waren gedaan en ik niks meer kon doen om de schulden te verminderen tot de volgende betaling.

Wat mijn vriend en ik wel proberen is om steeds nieuwe manieren te vinden om te besparen, als je er een soort van uitdaging of spelletje van maakt voor jezelf kan geld besparen heel leuk zijn en kun je op korte termijn EN op lange termijn besparen. Bijv: Ik eet als ontbijt eigenlijk altijd crackers. Als je een 1+1 aanbieding in de winkel ziet van de crackers die je altijd eet, haal dan direct een paar pakken! Crackers zijn lang houdbaar en op die manier heb je het gevoel dat je op dat moment bespaart (en op lange termijn doe je dat ook). Zelfde doen wij bijvoorbeeld voor douchegel, tandenborstels en tandpasta, maar ook voor bijv gehakt (kun je lang invriezen). Wij kopen een voordeelpak en halen daar alleen uit wat we nodig hebben en de rest vriezen we in voor de week erop bijv.

Die kleine dingetjes hebben mij er wel echt doorheen geholpen hoor! Maar soms moet je denk ik ook je gevoel van ongeduld erkennen en het maar even accepteren. Ik heb ook wel eens gehuild van frustratie omdat het me allemaal te lang duurde. Hou het dan ook niet in maar gooi het eruit, helpt echt! ;)

Eline05

bedankt voor je lange verhaal en de tips!
Ik ben vaak heel erg van de uitersten dus lange tijd heel veel geld aflossen eigenlijk te veel en naar paar maanden zo zat van zijn dat ik denk laar maar en gewoon weer ruim gaan uitgeven..
Ik ben er niet trots op maar kan totaal nier met geld omgaan en overweeg hier een curcus voor te volgen..

Dat is echt mijn valkuil.
Ik wil minimaal 500 pm gaan aflossen hoop zo dat ik er snel uit ben..
wij sparen overigens wel een beetje..

Katniss

Een cursus volgen kan wellicht helpen, vooral omdat je zelf aangeef dat je niet met geld om kunt gaan.

Bij wat jij hier aangeeft zou 500,- per maand aflossen voor jullie goed te doen zijn. Wel is het zaak dat je er dan voor blijft zorgen dat alle andere zaken wel gewoon door kunnen gaan.

Ik ben ook een aanbieding loper. Ik kan bijvoorbeeld verschillende routes naar huis nemen (scheelt allemaal niet zoveel in afstand), daardoor kan ik zonder veel omrijden bij verschillende supermarkten langs. Op zondag plan ik mijn weekmenu en dan kijk ik meteen wat ik in welke supermarkten het voordeligst kan kopen. Daarnaast koop ik hiervan vaak meer (ligt aan de aanbieding), zodat ik de duurdere maanden makkelijker kan opvangen.
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.

Marjan12

Ik heb inmiddels geleerd dat het stap voor stap is en dat je een terugval krijgt doordat zaken fout gaan. En een cursus is niet verkeerd, dit doe ik inmiddels ook. Hier leer je echt van.

Eline05

zo net de moeite verzameld om de hele ochtend alles uit te pluizen..

man wat kost dat toch een energie niet normaal ben kapot..
Als wij vanaf jan 600 pm gaan aflossen dat betekend 250 spelling (sparen en tegenvallers) dan kunnen we er in december vanaf zijn!
Kijk er nu al naar uit!

nou vind ik de volgorde bepalen heel vervelend..
Ik weet het niet aan de ene kant denk ik wehkamp aflossen als eerste in januari maar die is zo hoog dat er dan geen einde aankomt gevoelsmatig..
dus aan de andere kant denk ik die als laatste doen.. pff lastig wat zeggen jullie?

wehkamp: 3830,-
otto: 491,-
vrienden en familie (volgende maand afgelost): 450,-
1181,- studentlening
920,- money at home
1000,- roodstand man en mij (allebei min 500)

gewoon

Ha Eline

Normaal is het beste uit te zoeken welke de hoogste kosten geven aan rente maar je kunt zoveel aflossen dat je met een jaar er al van af bent.

Dus duik eerst in die rood stand is dat een ongeoorloofde roodstand,  dan heeft dit natuurlijk voorrang omdat dit grote kosten geeft als de bank het tijd acht,  de plank  in het kroos te gooien.

Zo niet,  lekker je familie betalen ben je bijna van af en het zal je rust geven,  de overige vinden het immers fijn of prima,  dat ze aan je achterstand verdienen.

En geeft het verder dit jaar een goed gevoel,  dat je echt aan je kosten werkt.

Katniss

Tja.. er zijn in mijn ogen twee mogelijkheden:
1. eerst de schulden waarop je de hoogste rente betaald.
2. eerst de kleinste schulden

Bij 1 heb je het voordeel dat je uiteindelijk minder betaald.

Bij 2 is het meer gevoelsmatig. Elke keer dat een schuld is betaald, heb je weer wat bereikt. Dat geeft een gevoel van overwinning en een motivatie om door te gaan.

In jouw geval zou ik dus voor optie 2 gaan. Eerst de kleinere bedragen volledig betalen. Dan houdt je op een gegeven moment alleen nog de Wehkamp over. Als je daar dan die 600,- per maand op kunt aflossen, dan gaat dat ook snel omlaag.

Die roodstand is in mijn ogen weer een ander verhaal. Persoonlijk zo ik die als eerste aanpakken. Ik heb jaren geleden al de mogelijkheid tot roodstaan stop gezet. Als je jezelf aanleert om een ander bedrag als 0 te zien, dan scheelt dat echt heel veel geld in een jaar. In jullie geval zou dat dus 500,- voor beide rekeningen zijn. Als 500,- jullie 0,- is dan kun je ervoor zorgen niet meer rood te komen staan.
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.