Schulden afbetalen gaat langzaam

Started by Eline05, Oct 12, 2016, 12:42 PM

Previous topic - Next topic

Eline05

Bedankt voor de tip katniss

Ik ben al begonnen met de schuld van vrienden als die klaar is ga ik na de schuld bij familie daarna de roodstanden en hopelijk tussendoor wat rekeningen inhalen..

Ontzeggen jullie jezelf alles tot de schuld weg is?

Chrissie

Ik zet een stappenplan voor je neer denk dat je er heel veel aan kunt hebben.

Stap 1:  Administratie

Maak bijvoorbeeld tabbladen in een ordner voor salarisstroken, telefoon, verzekering, garantiebewijzen nog te betalen nota enz.

misschien een tip: Ik maak zelf elk jaar een nieuwe ordnermap aan  dit geeft rust en houdt het overzichtelijk.

Noteer ook in mijn agenda wanneer ik iets moet betalen zoals bijvoorbeeld met de belastingdienst dan vergeet je het niet.

Stap 2: Zet daarna alle inkomsten en uitgaven op een rij
Stap 3: Reken alles om naar per maand en per jaar. ( rond af in hele bedragen en naar boven)

Omrekenen naar maand:
Van jaar naar maand:  Jaarbedrag delen door 12
bijvoorbeeld verzekeringsnota bedraagt  96 euro per jaar Dit is 96:12=8 euro per maand

van half jaar naar maand: halfjaarbedrag delen door 6 of halfjaarbedrag x 2 delen door 12
bijvoorbeeld nota begrafenisverzekering eens per half jaar. De nota is 90 euro per half jaar
90 :6 = 15 per maand of 90 x 2= 180 : 12 =15 euro per maand

Van kwartaal naar maand: kwartaalbedrag delen door 3 of kwartaalbedrag x 4 delen door 12
bijvoorbeeld 366 euro kinderbijslag per kwartaal (= 3 maanden)
dit is 366 : 3 = 122 euro per maand of 366 x4 =1464 : 12 = 122 euro per maand.

van 2 maand naar maand: 2-maandbedrag delen door 2 of 2- maandbedrag x 6 delen door 12
voorbeeld waternota komt eens per 2 maanden kost 78 euro
78 : 2 = 39 euro per maand of 78 x 6 = 468 : 12 = 39 euro

Van week naar maand: weekbedrag x 52 delen door 12
voorbeeld per week mag ik 45 euro aan boodschappen uitgeven.
45 X 52 = 2340 : 12 = 195 per maand.

Stap 4 : als je alle inkomsten en uitgaven op een rijtje hebt staan.
tel je alle inkomsten en uitgaven bij elkaar op.
trekt ze daarna ze daarna van elkaar af. ( inkomsten - uitgaven)
dan zie je direct wat je over hebt per maand.

Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Chrissie

Mijn advies zou zijn werk eerst die achterstanden weg ga daarna pas met de rest aan de slag.
Zoals ik begrijp heb je nog geen deurwaarders bij de deur houdt dit alsjeblieft zo.
Misschien kun je nog advies in winnen bij de GKB in je gemeente.

Zet je achterstanden ook in het lijstje van de schulden.

Zijn de bedragen voor de vrienden/familie afgesproken? Of wil je dit zelf zo?

Eline05

Super bedankt voor alle tips dat u heeft neergezet ga er vanavond mee aan de slag!

We hebben inderdaad nog geen deurwaardes we betalen alles net 'op tijd' laatste aanmaning..
Met vrienden is afgesproken dat ik vanaf vorige maand 250 per maand terug betaal daardoor blijft er weinig over om rekeningen in te lopen..

Familie zou ik ook zsm terug betalen.. dat is het lastige..
Denk dat ik daarom eerst vrienden en familie doe en probeer elke maand op een rekening in te lopen..

Chrissie

Weet niet of je nog wat met deze tip kan misschien doe je het al wel dan gooi je het maar naast je neer.

De kinderbijslag splitste ik in drie stukjes, deed wat op de betaalrekening zodat de rekeningen goed bleven lopen deed een stukje op spaarrekening voor kleding van de kinderen als ze dat nodig hadden en een stukje deed ik in de schulden dan zakte het wat sneller.
Zo deed ik het ook met het vakantiegeld.
Hoop dat je er iets aan hebt.

jan

Schulden aflossen is topsport! Het aflossen kan niet snel genoeg gaan. @Chrissie heeft een goed stappenplan neergezicht. In sport termen is het een uitstekken trainingsschema. Het lijkt langzaam, maar als je het wegzet over een jaar zie het resultaat.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Katniss

Ik houd ook altijd een lijstje bij van waar het geld wat op mijn spaarrekening staat voor bedoeld is. Bijvoorbeeld:

• Dierenartskosten 65,-
  • ANWB lidmaatschap 70,-
Mijn huidige dieren zijn nog jong, dus als ik daar maandelijks 10,- voor spaar, dan kom ik de komende jaren prima uit.
Het ANWB lidmaatschap is 96,-, hiervoor spaar ik dus 8,- per maand. Zo heb ik dus potjes voor alle rekeningen die niet maandelijks langskomen en een potje voor 'onvoorzien'.
Bij mij werkt het heel goed om het echt zelf over te maken. Zodra mijn salaris binnenkomt verdeel ik mijn geld over mijn potjes, betaal ik mijn rekeningen en maak ik geld over naar mijn rekening voor mijn boodschappen en benzinegeld. Op dit manier zie ik dat mijn geld op is en kom ik niet in de verleiding om dingen te kopen die ik eigenlijk niet nodig heb.

Je vroeg of ik mezelf alles ontzeg. Nee, dat doe ik niet. Als ik dat zou doen, houd ik het niet vol. Dus soms verwen ik mezelf. Gelukkig ben ik snel te vrede. Een reep chocolade bijvoorbeeld. Het is echt niet nodig, maar daar verwen ik mezelf soms gewoon mee, waarna ik een week lang elke dag een stukje ervan eet  :). Of een keer een lunchsalade op brood als deze in de aanbieding is. Je kunt immers niet de hele tijd op je tenen lopen. Wat Jan al aangeeft: schulden aflossen is topsport.

Wat je ook kunt doen is bij je gemeente informeren. Misschien hebben ze wel, net als hier, cursussen zoals: "uitkomen met je geld". Zeker als ik lees dat je elke keer net op tijd bent met betalen, is het misschien handig als je een beetje hulp krijgt. Humanitas heeft volgens mij ook mensen die je kunnen helpen. Een wijs persoon heeft ooit eens gezegd: het is niet hoeveel geld je hebt wat gelukkig maakt, het is dat je grip hebt op de financiën en genoeg hebt om van te leven.
Dat zie je hier op het forum ook heel erg terug. Niemand heeft het makkelijk hier, maar op het moment dat je grip krijgt, met of zonder hulp en inziet dat deze rottige situatie een einde kent, komt er rust.
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.

Chrissie

QuoteMet vrienden is afgesproken dat ik vanaf vorige maand 250 per maand terug betaal daardoor blijft er weinig over  om rekeningen in te lopen. Familie zou ik ook zsm terug betalen... dat is het lastige..   

Je moet zelf even kijken wat je hier mee doet maar ik opper het toch maar. Begrijp het ook als je niet kunt het is namelijk niet gemakkelijk.
Maar zou het misschien mogelijk zijn dat je je vrienden en familie het uitlegt dat het bedrag voor aflossen aan hun te hoog is , dat je eigenlijk eerst de achterstanden moet weg werken dat hun even voor een tijdje bijvoorbeeld op 50 euro zet ( dus vrienden 50 euro en je familie 50 euro per maand) zodra je de achterstanden hebt weggewerkt hun bedrag weer omhoog zet. Je geeft ze intussen wel al geld zodat ze vertrouwen houden en je krijgt zelf even weer lucht.

Katniss

Ik heb je verhaal nog even opgezocht.

Je geeft aan dat je 800,- p.m. zou kunnen overhouden. Hiervan wil je 250,- p.m. sparen voor onverwachte zaken, dat is heel verstandig. Kijk daarbij dan ook direct naar de niet maandelijks lasten, zoals Chrissie heel goed heeft weergegeven.

Dan houdt je dus 550,- p.m. over voor aflossingen.

Dan heb je afspraken met de vrienden voor 250,- p.m., wehkamp voor 78,- p.m (zou ik meteen 80,- van maken. Dat rekent makkelijker en is toch weer elke maar 2,- extra aflossing)
En verder 20,- voor money at home. Dit betekend dat je elke maand nog 200,- hebt voor extra aflossingen. Kijkend naar jou situatie, zou ik dit in het begin even zo laten. Als het goed gaat betekend dat namelijk dat je de roodstand inhaalt. Vervolgens kun je weer overgaan op het betalen van de rekeningen op tijd. Ik weet natuurlijk niet welke rekeningen je precies hebt, maar even een voorbeeld. Over 5 maanden zouden jullie rekening theoretisch uit de rode cijfers zijn. De maand daarna zou je de rekening van de energie (ik neem voor het gemak aan dat deze lager is dan 200,-) twee keer kunnen betalen, zodat je daar een maand op hebt ingelopen. Op die manier zorg je dat je elke maand een stapje maakt.
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.

Eline05

Katniss:
800 euro is ongeveer het gemiddelde
Soms 1000 soms 5 a 600..
Ik heb een 20 uur contracr dus dit krijg ik sowieso uitbetaald verder koop ik dingen op op marktplaats en knap ik het op en verkoop ik het weer hiermee verdien ik per maand ook aardig wat aan.. maar dat verschilt dus..
Volgende maand heb ik een goede maand dus denk ik dat ik 1000 'over hou'
Ik twijfel heel erg waar te beginnen.. en moet nog een beetje uitvinden wat ik ga laten en wat ik ga doen omdat ik het anders niet volhoud

Chrissie:
Ja dat zou ik heel graag willen maar ik schaam mij daar te erg voor.. ze hebben op die voorwaarde geld aan mij geleend en als ik daarop terug kom dan voelt het alsof ik u vertrouwem beschadig.. en dat is geld mij niet waard..

Eline05

Die potjes heb ik inderdaad ook al gemaakt vorige maand!
Probleem is alleen als geld te kort kom ik het er weer uithaal dat moet ik nog even leren dat niet te doen

Chrissie

Begrijp jou gevoelens Eline heel goed, maar nu ga ik even advocaat van de duivel spelen je een spiegel voorzetten.

Stel je gaat naar de kredietbank voor informatie of naar de humanitas of een andere instantie en deze vinden dat je het niet zo kan redden maar de schuldsanering in moet gaan. Dan krijgen jou vrienden en familie het geld ook niet volledig terug weet niet precies het percentage wat ze erop verliezen maar dat kunnen anderen jou wel vertellen die ook in de schuldsanering zitten. (Sorry dat ik het zo hard zeg had dit liever niet willen doen.)  Terwijl jij het zo graag anders had gewild dan kunnen ze ook het vertrouwen in je verliezen.

Het is heel moeilijk begrijp je zo goed; schaamte maakt alles zo verrekte moeilijk dat zorgt voor een zeer hoge drempel , maar ik denk dan toch dat ze liever gehad hadden dat je met ze gepraat had. Je probeert nu met alle macht je vrienden en familie alles terug te geven denk dat ze dat heel erg waarderen. Laat gewoon het stappenplan zien dan weten ze dat je er alles aan doet.

Ga het er nog even op een andere manier neerzetten:

Stel jij hebt geld aan iemand geleend wat zou jij dan graag willen?
Had je dan liever gehad dat deze persoon bij jou kwam om te praten als deze het niet op kon brengen met een plan van aanpak erbij of dat je nergens van weet en zomaar een percentage geld moet missen.
Waar zou je zelf voor gaan? denk daar goed over na neem dan een beslissing.

Eline05

zo schulden meter vanaf 10 november tot 10 december:

-vrienden: 500,-
-familie: 350,-
-2x 500 min
-1000 studentenlening
-950,- money at home
-wehkanp en otto (hetzelfde betaal alleen de rente

-spaar: 140,-
-spaar kinderen: 70,-

Katniss

Ziet er goed uit Eline. Zeker omdat je ook een beetje reserve hebt staan.

Eline05

dankjewel katniss!

Ik doe mijn best, deze maand veel kunnen aflossen en wat aan de kant kunnen zetten omdat ik extreem veel had verkocht..
Ik weet dat dat deze maand anders gaat zijn dus deze maand zal het weer langzaam gaan.. iets waar ik niet tegen kan en echt moet leren..

Ook heb ik nog steeds moeite met impuls aankopen maaaar ik doe me best!

hoe gaat het met jou?