Schulden afbetalen gaat langzaam

Started by Eline05, Oct 12, 2016, 12:42 PM

Previous topic - Next topic

Eline05

Goedemorgen allemaal,
Ik heb al een keer eerder mijn verhaal geschreven en heb nu net de eerste maand achter de rug waarin ik heb afgelost.

Hoewel ik een relatief kleine schuld heb en ik die binnen een jaar moet kunnen aflossen met ons inkomen vind ik het zo la g duren..
Ik leef van loon tot loon heb 250 euro afgelost deze maand en moet nu weer 4 weken wachten tot dat ik weer kan aflossen.. In de tussentijd sta ik voor mijn gevoel stil en boek ik weinig vooruit gang..

Meerdere mensen last van? Hoe blijven jullie toch gemotiveerd?
Hoor het heeeeel graag

Groetjes Eline

Chrissie

Wat de meeste grote valkuil is die schuldenaren maken is dat ze het liever nog gisteren dan vandaag achter de rug willen hebben maar helaas gaat dat niet met schulden daar heb je echt geduld bij nodig, heb dat ook gehad de gedachte liever gisteren dan vandaag.

Door het voor jezelf bij te houden zie " mijn verhaal met schuldenmeter" het lijstje, houdt je de motivatie erin. DAt maakt alles tastbaarder tenminste zo heb ik het 11 jaar gedaan het heeft mij geweldig geholpen. Misschien doen anderen het op andere manieren alle manieren zijn goed!
Na verloop van tijd zie je het zakken dan wordt je heel blij.
Weet niet of je het zin hebt om het te delen met ons op het forum voel je vrij erin je bent van harte welkom, wij schrijven er als mede bewoners wat onder ter motivatie dat kan je er door heen slepen.
Hoop dat je met alles wat kunt.

En voordat je er om denkt is het jaar voorbij ;)
Veel succes!

Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Eline05

Super knap crissie daar heb ik echt respect voor!
Hoe kan ik uw verhaal opzoeken ben wel benieuwd..

Mijn schulden na deze maand zijn:
Roodstand: -500
Roodstand man: -500
Vrienden: 825,-
Familie: 700,- wat ik moet terug betalen, 4000 gekregen..(betaal ik terug als alles is afgelost voel me er erg lullig bij)
Money at home: 950,-
Wehkamp: 3800,-
Otto: 550,-
Lening ing: 1170,-
Achterstanden bij elkaar qua rekeningen ongeveer 800,-
(Loop meeste rekeningen een maand achter betaal niet meer via incasso maar als ik een brief krijg)

Hoe kan ik het beste de motivatie erin houden?
Tips zijn zeer welkom!

Chrissie

Heb het even opgezocht ;mijn verhaal kan je vinden onder:

- mijn verhaal
- pagina 2
- bijna helemaal onderaan " mijn verhaal met schuldenmeter"
  hij verdwijnt bijna naar pagina 3.

Weet niet of het nog mogelijk is we zijn nu wel 11 jaar verder en de regels zijn zeer aangescherpt maar zou je de lening van de Ing omhoog kunnen gooien zodat je money at home , Wehkamp en Otto hier in kan stoppen. De Wehkamp, Otto en money at home kosten jou het meeste rente.
Mocht dit niet nu willen want bij ons wou het niet meer doordat onze schulden te hoog waren hebben wij deze  in de roodstand en lening gestopt je kan er naar informeren of dit mogelijk is.

Dan ga je opnieuw een lijstje samenstellen:
Daarna pak je eerst de degene met die het meeste aan rente kost dat is zoals ik het zie de roodstand werk je die weg daarna ga je pas de anderen aanpakken.
Rente kost je zoveel die kun je het beste zo snel mogelijk wegwerken.

Aantekening: Roodstand: deze rente wordt per dag berekend
                          lening: deze rente wordt per maand berekend.

Wat ik zelf heel prettig vond is dat eerst de ene schuld wegwerkte daarna pas met de volgende doorgaat dan zie je bult verdwijnen het geeft rust.

Nu nog even een andere vraag: 
Heb je ook een aparte rekening voor de boodschappen en eentje voor het betalen van je rekeningen
daar kun heel veel winst uit halen.

En misschien kun je bij Flits kijken ze houdt hier een al enkele jaren de boodschappen bonnen bij dat werkt ook zeer goed. Zal even voor je kijken waar Flits haar verhaal staat.

Chrissie

Flits haar verhaal staat bij:

- bespaar en budget tips
- boodschappen budget
- leefgeld schulden stand.

Eline05

Super bedankt voor de informatie!
Ik heb u verhaal al gelezen kan alleen niet meer zien met welke schuld u begon..

Zal flits zo even opzoeken..
Heb geen aparte rekeningen maar betaal de boodschappen altijd van maandgeld dit is omgerekend 70 per week voor 4 personen en 2 kleine kinderen..

Verder heb ik dat al uitgezocht maar kom er niet voor in aanmerking omdat ik zelf te weinig daarvoor verdien helaas..
Ik moet maandelijks een aantal bedragen omlaag brengen
Elke maand :
20,- money at home
78,- wehkamp
250,- aan vrienden

Daarnaast probeer ik nog klein beetje te sparen en zo veel mogelijk extra aflossen te doen..
Als ik bij vrienden en familie op 0 sta wil ik graag mijn ing aflossen..

Dit is tenminste het plan haha
Zal zo even duidelijke schuldenmeter eronder maken zoals u ook heeft

Chrissie

Ik ben gestart met bijna 30.000 euro.

Eline05

Wauw jemig wat ontzettend knap crissie!!
Einde is nu inzicht!

Mijn schuldenmeter:
September: 9274.44
Oktober:      8949.44

Dit is zonder de achterstanden die laat ik eerst even voor wat het is.. doe het al jaren zo eerst dit maar eens flink na beneden brengen

Chrissie

Mag ik jou vragen hoe lang jullie in de schulden zitten ( jaren)? waaruit je gezin bestaat is dat alleen je man, jij zelf en je twee kinderen.
Heb je verhaal opgezocht had hem nog niet gezien sorry.

Je bent wel heel goed bezig! ;)

Eline05

Tuurlijk mag dat
Zolang ik mij herrinderen zit ik in de schulden..

Toen ik 14 was tot mijn 18de had ik een vriend die heeel veel uitgaf
We deden samen altijd leuke dingen kochten dure kleding gingen vaak uiteten etc.
Dat leven was ik dus gewend
Op mijn 19 werd ik plotseling zwanger van mijn man we woonden toen nog thuis en moesten snel alles regelen
Ik heb de eerste tijd samen met hem op een studentenkamer gewoont we hadden erg weinig en konden eigenlijk niet rondkomen..
Toen begon het gokken gewoon om rond te komen dom natuurlijk maar kon op dat moment niet anders dacht ik..
Schulden stappelde zich op toen we verhuisden naar een woning..
En het leven zoals ik dat kende ging door kon er geen afscheid van nemen..
Dat is het even kort samengevat..
Ik ben 23 man 25
Kinderen 3.5 en 8 maanden

Ben er nu zo ontzettend klaar mee en wil heel graag leren met geld om te gaan

Chrissie

Je steekt je hoofd nu niet in het zand en gaat de confrontatie aan heel dapper van je, je doet het heel goed!
Je mag gewoon je tegen me zeggen zou dat heel fijn vinden.
Onze doel van de forum(s) is dat we elkaar helpen, ondersteunen we gunnen iedereen een schone lei.

Eline05

Dat is ook de reden dat ik hier graag mijn verhaal kwijt wil!
Al zoveel gelezen en nog geen 1 negatieve reactie gezien van waarom je zo in de schulden zit etc
Ga hier elke maand een schuldenmeter neerzetten!

Katniss

Hoi Eline,

De eerste stap is gezet, je steekt je kop niet langer in het zand, maar gaat ervoor.

Zodra je klaar bent met het betalen van je vrienden/familie zou ik ervoor kiezen om de roodstand weg te werken. Deze kost je elke maand veel geld.
Daarna beginnen met de kleinste schuld. Op die manier wordt het steeds overzichtelijker.
Houd je ook rekening met onverwachte zaken? Dus zorg je voor een buffertje. Dit laatste is ook heel belangrijk om te zorgen dat de problemen niet

Heel veel succes, je komt er echt wel!
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.

Chrissie

Begrijp ik goed uit je andere verhaal dat je alleen  op de huur en school geen achterstand hebt? Dus je hebt ook een achterstand op je gas en licht, zorgverzekering etc. buiten de wehkamp, otto en lening ? klopt dit? En je spaart 200 euro per maand?

Eline05

Ja dat klopt de rekeningen worden de 29ste afgeschreven en ik betaal altijd maand erop de 20ste..

Spaar 170 pm maar dat is alleen voor de jaarlijkse kosten zoals riolering etc.. anders krijg ik over een half jaar weer hetzelfde probleem..

Andere post klopt niet helemaal meer denk ik