advies bij schrijven blog over schulden

Started by sharon, Oct 08, 2016, 10:54 PM

Previous topic - Next topic

sharon

Beste leden van het schulden forum.

Momenteel schrijf ik een blog over schulden bij jongeren van 18 tot 30 jaar. De aanleiding hiertoe is het feit dat steeds meer jongeren in de schulden terecht komen. Zelf heb ik een aardige studieschuld en ook vrienden van mij hebben om uiteenlopende redenen schulden opgebouwd. Variërend van gokverslaving tot overbesteding en gebrek aan administratieve kennis. Ik wil jullie graag om advies vragen bij het zoeken naar onderwerpen.

Zelf heb ik een lijstje gemaakt met eventuele onderwerpen. mochten jullie hier iets belangrijks missen hoor ik het heel graag. Ik wil graag zoveel mogelijk mensen met diverse schulden aan het woord laten komen. Er zijn ook veel gevallen waar hulpinstanties tekort komen voor deze doelgroep. Zo zijn de schulden bij schuldhulpverlening vaak te 'klein' en kunnen ze nergens terecht. Misschien zijn er nog andere situaties die jullie vaak tegen komen die niet aan het licht worden gebracht. Op deze manier kan ik in gesprek gaan met instanties om ze met deze tekortkomingen te confronteren. Hier is mijn onderwerpenlijst:

Blog 1: In mijn eerste blog maak ik gebruik van cijfers en  infographics om de omvang van het probleem duidelijk in kaart te brengen.

Blog 2: Interview met initiatiefnemer kerstpakketten van Actie Stille Armoede

Blog 3: Naar aanleiding van nieuwsbericht: preventie op school door MoneyWays. Interview met trainer over reacties in de klas en de resultaten van dit preventieproject.

Blog 4: Interview met jongere die in schuld is gekomen door overbesteding.

Blog 5: Naar aanleiding van nieuwsbericht: Gemeente Den Haag koop schuld jongeren op met project Schuldenlab. Interview met oprichter van het project.

Blog 6: Interview met jongere die in schuld is gekomen door verslaving.

Blog 7: Rechtbankverslag van jongere met schuld.

Blog 8:  Interview jongere met studieschuld. Steeds meer studieschuld door afschaffing studiefinanciering.

Blog 9: Naar aanleiding van nieuwsbericht: Gerechtsdeurwaardersorganisatie Flanderijn geeft sinds 2015 een trainingsprogramma aan afgestudeerde jongeren die op zoek zijn naar een baan. Dit project wordt dit jaar ook gestart in Apeldoorn. Interview met oprichter over het project.

Blog 10: Een interview met Eliza Huizinga over zwerfjongeren met schulden

Er zijn natuurlijk nog veel meer onderwerpen te bedenken dus ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Alvast bedankt,

Groeten Sharon

jan

Sharon,

Wij worden overvallen op dit moment door dit soort personen die hier een onderwerp over willen schrijven. De ene is van een top5 tijdschrift en de andere zijn journalisten.

Ik persoonlijk wordt hier een beetje moe van.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Abigail

@Sharon
Op zich komt jouw vraag op mij wel serieus over. Wat ik echter mis is dat je jezelf wat nader voorstelt, vertelt wat het doel van je blog is en dat je een link naar je blog geeft, zodat mensen een indruk kunnen krijgen van jou en van waar je zoal over schrijft.
Schrijf je je blog, bijvoorbeeld, als studieopdracht en is het maar in beperkte kring leesbaar of is het een al heel bekend blog dat gaat over veel verschillende onderwerpen? Is het een zakelijk blog of een persoonlijk blog? Dat soort dingen dus.

Ik behoor sowieso niet tot jouw doelgroep en heb geen behoefte met mijn verhaal in de publiciteit te treden, maar als dat wél het geval was, zou ik eerst meer willen weten over jou en je blog voordat ik überhaupt maar zou overwegen op je verzoek in te gaan.

chapter

In blog zou ik vooral vanuit jou schrijven en niet in interview vorm in ieder geval. Nu lijkt het of je 1 iemand wegzet als gehele groep. Daarnaast willen niet veel met naam en al erop. En er zijn al zoveel schulden blogspot.  Interview zoals stille armoede prima maar ga mensen niet in hokjes zetten. Welke studieschuld voor 1 problematisch is is voor de ander geen probleem

sharon

Bedankt voor jullie reacties.

Ik ben het blog net begonnen. Dit is de link: jongmetschuld.wordpress.com (alleen de about is nog af) Voor mijn studie aan de School voor Journalistiek mocht ik voor het vak blog een onderwerp kiezen. Ik heb dus gekozen voor jongeren met schulden omdat ik dit ook veel om mij heen zie. Ik wil graag alle aspecten van schulden belichten en zo de kern van het probleem vinden. Ik vraag hier niet mensen om mee te doen met het blog. Ik snap heel goed dat jullie graag anoniem willen blijven. Ik kom hier ook niet pottenkijken. Heb van dichtbij ook schulden meegemaakt. (vader gokverslaafd) Het enige wat ik vraag is advies voor onderwerpen en aanpak. Ik snap het wel als jullie hier geen tijd voor of zin in hebben maar ik kon het altijd proberen.

Groeten Sharon

Dick

Wij geven altijd advies. Stel gerust je vraag en dan helpen we je graag.
Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info

sharon

Dankjewel Dick.

- Welke vragen over schulden zie je vaak op het forum terecht komen?

- Zijn er bepaalde situaties wanneer mensen tussen wal en schip raken waardoor ze geen aanspraak hebben op schuldhulpverlening?

- Merk je dat er steeds meer jongeren op het forum om hulp vragen?
(dit is waarschijnlijk lastig te zeggen omdat iedereen anoniem is)

Er komen vast nog wel meer vragen.