Mijn leven naar een schuldenvrij bestaan

Started by Eline05, Sep 21, 2016, 10:26 AM

Previous topic - Next topic

Eline05

Hallo allemaal,

Vandaag is de dag dat ik helemaal klaar ben met mijn schulden!!
Ik ben jong(23) en heb in de loop der jaren allemaal foute beslissingen gemaakt en wil nu heel graag leren om met geld om te gaan en ermee te leven dat ik daar al die domme beslissingen maandelijks heel veel moet aflossen.
Hieronder mijn schulden op een rij.

Roodstand: 2x min 500
Wehkamp: 3800,-
Studentenlening ing: 1100,-
Otto: 500,-
Familie: 900,-
Vrienden: 1000,-
Money at home: 1550,-

Alle rekeningen behalve huur en school 1 maand achterstand

Mijn plan is vanaf dat ik mijn loon krijg 250,- ervan aan de kant leg om zo een mini buffer op te bouwen dan voorkom ik eventuele nieuwe schulden en dan alle schulden langzamerhand af te lossen naar 0

Ik kan ongeveer 800 pm aflossen op papier..
Ik hoop hier wat steun te vinden in de moeilijke momenten!

Ik ga elke maand een opdate posten hoe het gaat en hoeveel ik hem afgelost.

Bedankt voor het lezen
Liefs Eline

burningspirit

Welkom hier Eline!
Mag ik je iets vragen? Ga je naar school en heb je ook daarnaast werk?
Het interesseert me wel hoe je dit allemaal wilt aanpakken. Misschien kun je iets meer over je plannen vertellen? Wellicht krijg je dan nog meer goede tips via dit forum.
Heel veel dingen zijn ook al helemaal opgeschreven via de vele topics.
Zet em op, Eline!
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Eline05

Hee,

Lief dat u reageert!
Heb het inderdaad even snel beschreven.
Hier het vervolg haha:

Ga niet meer naar school ik werk partime (5 avonden in de week) en probeer nog een beetje bij te verdienen met schoonmaken
Verder heb ik twee kinderen waarvoor ik een mooie toekomst wil creeren.

Ik hou op papier 800 pm over en als de kinderbijslag komt 1200.
Mijn plan was om van die 800, 250 euro te gaan sparen om niet nog dieper in de schulden te komen en de rest af te lossen naar schulden..
Begint bij de kleine schuld van 200 bij mijn broer
Daarna steeds naar wat grotere schulden.

Mijn probleem is dat heel erg ongeduldig ben wat vaak resulteerd in een maand heel veel aflossen en mezelf de volgende maand ervoor te belonen en dat moet een keer afgelopen zijn voordat ik met tonnen schuld zit!

burningspirit

Hoi Eline,

Al twee keer schrijf je dat je op papier geld over houdt. Wat moet ik me daarbij voorstellen? Heb je een plan op papier waarbij de vaste lasten tegenover de inkomsten hebt gezet?
Dat heb je echt wel nodig. Ik herken het dilemma en ben zelf bezig met een soort van kasboek.
Doel 1: precies in kaart brengen wat ik waarvoor uitgeef (waar blijft mijn geld?)
Doel 2: bouwen aan een reserve/buffer/afloscapaciteit (wat hou ik écht over?)
Zelf probeer ik overzichtelijk neer te zetten, ongeveer in de goede volgorde, wat er in komt en wat er uit gaat (moet). Ben er nog niet helemaal uit of ik het met pen en papier ga doen of op de computer. Mijn grootste struikelblok is dat ik het, als ik me goed voel, helemaal in mijn hoofd heb zitten. En dientengevolge me verbeeld geen zichtbaar plan nodig te hebben. Maar als ik me dus niet zo lekker voel dan gaat het fout. Een beetje zoals jij hebt met de ene maand veel aflossen en de andere maand dan weer in de problemen komen. Ellende is dat, als je een stukje maand overhoudt aan het eind van je geld (Loesje ;D)

Op het forum zijn voorbeelden te vinden hoe je zoiets kunt doen. Als je weet wat je nodig hebt en binnen krijgt, weet je ook wat je overhoudt. En vervolgens kun je daar je plan op trekken. Denk ook aan inbouwen van veiligheid met andere woorden: zorg ervoor dat je afspraken na KUNT komen. Niets is zo frustrerend voor alle partijen als beloftes die te groot en te snel gemaakt zijn.

Succes meisje,
Liefs van mij
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Eline05

Ja heb inderdaad mijn inkomen en uitgave op papier en dan hou ik zon 800 euro per maand over om af te lossen..
Mijn plan is van die 800 200 te sparen voor onverwachtte uitgave en 600 af te lossen..
Bedankt voor je lange bericht

Katniss

Hoi Eline,

Heb je bij je uitgaven ook rekening gehouden met zaken die niet maandelijks terugkomen, zoals de gemeentebelasting? Het beste is om dat soort zaken om te rekenen naar een maandelijks bedrag en dat dan opzij te gaan zetten. Misschien hou je dan iets minder over om af te lossen, maar dan heb je geen probleem als die rekening komt.

Heb je bij je uitgaven ook rekening gehouden met de minimale betaling van een aantal schulden?

Wat je zelf al aangeeft is het verstandig om eerst allerlei kleine dingen af te lossen. Alles wordt steeds overzichtelijker.

Succes!
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.