creditcardschuld kwijtschelding mogelijk?!

Started by cornel, Aug 31, 2016, 10:09 AM

Previous topic - Next topic

cornel

Beste mensen,

bij deze mijn vraag over mijn creditcardschuld van rond de 7000 euro bij Visa.

Ik ben benieuwd of er een mogelijkheid is tot kwijtschelding aangezien ze bij Visa een fout hebben gemaakt. Het zit namelijk zo

Vorig jaar in juli heb ik gespreidbetalen aangevraagd bij Visa. Ze hebben mij toen door een storing in hun systeem zoals ze dat noemen in een verkeerde groep ingedeeld (alleenstaand ipv gehuwd met kind) waardoor ze mij onterecht een te hoog krediet hebben verstrekt (te hoge capaciteitsberekening).

In een email schreven ze:

"Vanuit onze zorgplicht blokkeren wij nu uw World Card voor verder gebruik. Dit betekent dat u geen uitgaven meer kunt doen met uw Card. Uiteraard vinden wij het vervelend dat een fout in onze systemen ervoor zorgt dat wij uw Card moeten blokkeren. Wij bieden u hiervoor onze excuses aan.
Om u tegemoet te komen wordt het openstaande saldo van 7.208,25 door ons rentevrij gemaakt. Vanaf nu betaalt u dus geen rente meer over het openstaande saldo. De betalingsvoorwaarden blijven ongewijzigd; per maand moet u minimaal 2.5% van het openstaande saldo, met een minimum van â,¬ 20,- aan ons terugbetalen."

Ik heb sindsdien een paar kleine aflossingen kunnen doen maar inmiddels is de kaart geannuleerd en doormidden geknipt.

Ik ben benieuwd of ik door hun fout op kwijtschelding van de schuld kan aansturen??! Dit zou mij zeer goed uitkomen aangezien ik hiernaast nog een belastingschuld heb wegens het moeten beeindigen van mijn eigen bedrijf.

Ik hoor het graag als iemand hier meer over weet

burningspirit

Wow, Cornel! Ik weet er niets van af, maar het lijkt mij valse hoop, als ik het zo lees. Het geld dat je moet terug betalen heb je wel gebruikt toch? Lijkt mij dat rentevrij al een heel groot gebaar is eigenlijk.
Maar misschien zie ik het verkeerd?
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

chapter

Lijkt mij ook als je ander draadje bekijkt waar rente hoger is als schuld. Je maakt zelf 7000 op maar legt totale verantwoording bij visa. Is visa ook gaan kopen op afbetaling daar was je toch zeker zelf bij. Ik denk dat je al blij mag zijn met renteloos stelling anders is 7000 minimaal 800 op jaar aan rente erbij.

cornel

Ik leg de verantwoording niet bij Visa, ik ben me ervan bewust dat ik zelf verantwoordelijk ben voor het opmaken van die 7000 euro (niet vergoede operatie en ziektekosten voor mijn chronisch zieke vrouw) echter ben ik wel benieuwd naar hoe dit juridisch in elkaar zit.

sacredfour

Er valt altijd wel te onderhandelen met Visa. Ik heb zelf een 50% aanbod van de vordering kunnen doen voor finale kwijting. Visa had toen al een vonnis. Ik denk echter dat het aanbod dat jouw is gedaan heel redelijk is. Zou je naar de rechter stappen en Visa de zorgplicht verwijten, dan zal je ook als je de zaak wint het leenbedrag zonder kosten moeten terugbetalen. 
Ga eens uitrekenen wat je aan rente hebt betaald sinds je kredietlimiet is verhoogt.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Incasso_deskundige

Je hebt toch gewoon voor ruim â,¬ 7.000,00 uitgegeven dus dat moet je gewoon terugbetalen! Je had toch ook gewoon zelf minder kunnen uitgeven via Visa!?! Ik snap ook echt niet dat het uberhaupt bij je opkomt om zo onder de schuld uit proberen te komen. (Sorry dat dit hard klinkt, maar ik vind dat echt stuitend!) Je mag blij zijn dat ze je nu dit aanbod doen. Ze hadden ook de rente over je "normale maximale kredietbedrag" kunnen laten staan, dus je bespaart jezelf nu al heel veel geld.
Je kunt niet iedereen helpen, maar iedereen kan iemand helpen.