Opleiding volgen

Started by Sander, Jul 31, 2016, 08:15 PM

Previous topic - Next topic

Sander

Ik zou graag een opleiding willen volgen tot vrachtwagenchauffeur .
Omdat ik in de wnsp zit heb ik daar dus geen mogelijkheden toe .
Heb wel via de wwb een kleine aanvulling op het inkomen van mijn vrouw .
Al een paar keer bij hun geweest om te praten over werk maar dit zet ook geen zoden aan de dijk  :(
Ik heb alle keren dat ik moest komen aangegeven dat ik wel graag een opleiding zou willen om mijn kansen te vergroten op de arbeidsmarkt .
Maar omdat de aanvulling te laag is en geen volledig inkomen is doet de gemeente hier
geen moeite voor .
Zei al tegen hun : Als ik dus van mijn vrouw scheidt dan heb ik een hoger inkomen en dan mag ik wel een opleiding doen ?
Hun antwoord was daarop : ja , dat klopt .  ???
Maar nou ben ik dus benieuwd of er nog andere wegen zijn om uiteindelijk een opleiding te volgen .
En nee , niet door een lening ofzo  ;)

gewoon

Ha Sander

Een paar jaar geleden las ik het verschrikkelijke verhaal dat iemand hier op het forum schreef dat die een gratis opleiding had gedaan met een baan garantie maar kon de wagen niet meer op door een traumatische aanrijding.

En kwam hierdoor in grote problemen omdat hij zijn opleiding opeens terug moest gaan betalen,  vanwege dat ongeluk.

Schrijf het maar,  voordat je tegen deze constructie aanloopt iets wat je in natura terug verdient is ook een lening.

Kun je geen goedkope opleidingen vinden in aanloop naar je nieuwe toekomst bijvoorbeeld de techniek leren hoe je een trekker zelf kan onderhouden of repareren dit is een enorm aanneem argument de verwachting, dat je het materiaal heel houd voor de opdrachtgever of firma.

Je hebt 3 jaar om het verschil te maken  op andere die ook de weg opdraaien  met hun net  verse opleiding

chapter

de kans lijkt mij miniem. Ten eerste zijn de bbl opeldiingen er steeds minderen werken en leren. Veel bedrijven werken nu met subsidie en die krijgen ze bij jou niet omdat je geen inkomsten hebt of aanspraak op wwb. Wel stuk aanvulling maar dat is minder. Zorg wel met aangeven dat je kan werken je niet in een gratis werken project komt.. rc hanteert vaak dat opleiding je werk niet hindert. Waar wil je je lessen van betalen voor vrachtwagen want daar zijn ze niet zo scheutig meer mee. Ik heb zelf via werk bbl opleiding kunnen doen als ik op mijn huisige uurloon bleef en werkgever droeg alle kosten. Opleiding beperkte mij niet in zin dat ik naast studie nog 36 uur werkte. Hou er ook rekening mee als om welke reden dan ook niet lukt je met een schuld zit die je niet mag hebben. je moet dan studie terug betalen

burningspirit

Hoi Sander
Ik denk zelf dat het in de jaren dat we/jij een wsnp (bijvoorbeeld) traject volgen dat je je wensen ondergeschikt moet maken aan wat men zoekt. Zoekt men goede chauffeurs, dan heb je mazzel misschien en mag je een opleiding volgen. Zo niet, dan vis je achter het net.
Zelf kwam ik bij een zorginstelling terecht en mocht cursussen volgen. Nog geen werk van die kant maar wel die investering. Is het geen investering dan geen cursus voor jou. Het is hard en zakelijk maar zo werkt het blijkbaar tegenwoordig.
Zit het uit, Sander, die drie jaar! Daarna ben je wat vrijer. Toon je bereidwilligheid en hou vol tot het einde. Daarna kun je weer meer doen wat jij zelf fijn vindt. Misschien zelfs gewoon de cursussen betalen die je nu al graag zou willen volgen.
Ik zie het zelden allebei. Én ontwikkelen én je schuld oplossen. Het gaat bijna nooit samen. Als wel dan vaak een kwestie van geluk en pure mazzel.
Zie onder ogen dat je nu een gouden kans hebt om van je schuld af te komen en plan ná die periode je ontwikkeling en wat je leuk vindt om te doen. Alles wat je in tussen tijd kunt doen of ontvangen is mooi mee genomen, maar geen recht of standaard procedure.
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Sander

Kort samen gevat :
Opleiding via gemeente en of uwv zit er niet meer in .
Wel via diverse opleid instituten maar zit je aan een lening vast .
Met mazzel bij een werkgever ...

Zo jammer eigenlijk ...
Solliciteer me gek maar dat zijn meestal tijdelijke banen en via
uitzendbureaus ...

Voor de rest dan maar blijven vechten voor een plekkie op de arbeidsmarkt en inderdaad de tijd uitzitten tot meer vrijheid en kijken wat ik dan kan doen  ;)

Bedankt voor jullie tips en uitleg luitjes  :D

burningspirit

Opleiding via gemeente en of uwv zit er niet meer in.....

Zo is het niet helemaal Sander
Sommige gemeentes starten trajecten om mensen aan werk te helpen. Mijn man is nu tot einde 2016 'afvalcoach' bij onze gemeente. Hij helpt mensen te begrijpen en uit te voeren hoe onze gemeente het afval wil gaan scheiden. Loopt met een collega in 'zijn' wijk over straat en spreekt mensen aan, lost dingen op, geeft voorlichting, geeft knelpunten of plekken door waar rommel ligt.  En heeft het daarbij reuze naar zijn zin. Ze zijn als het ware de rechterhand van handhaving. Zoals parkeerwachten voor de politie zijn. Als hij moet solliciteren krijgt hij daar vrij voor. En hij krijgt gewoon betaald vlgs de regels: 36 uur minimumloon.
In elk geval dusdanig dat we tegenwoordig daardoor afloscapaciteit hebben.  ;D

Je moet dus ook een beetje mazzel hebben. In sommige gemeenten kun je wél een chauffeurspas halen, of buschauffeur worden, als daar het behoefte aan is. Of aan de slag in een technisch beroep, waardoor je een speciale opleiding krijgt. Net wat men nodig heeft. Goed blijven opletten en zelf actief blijven. Dan maak je best een kans. Netwerken, initiatief nemen, zelf ergens op af gaan. En ja, dat klopt, een vaste aanstelling wordt zelden of nooit gegeven, dat is namelijk veel te risicovol voor veel bedrijven. Maar dat is zoals het is.

Zelf leg ik me neer bij mijn situatie. Ik kan niet vrijuit kiezen wat ik graag zou willen doen. Maar ik probeer wel om er iets van te maken. Ik ben 58 en mijn man bijna 54. En toch hebben we kansen gezien een gegrepen. Voor ons is het een kwestie van in oktober 2018 weer kunnen kiezen. Voor nu geldt dat we gewoon moeten laten zien dat we ons best doen om geld te verdienen. Betekent dus dat we niet kieskeurig mogen zijn. Maar wel in de gaten moeten houden of we, wat we doen, ook vol kunnen houden.

Zet em op Sander!

Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)