Bank verrekent en houdt geen rekening met beslagvrije voet..

Started by Wim0505, Jul 29, 2016, 12:47 PM

Previous topic - Next topic

Wim0505

Hallo, ik loop bij schuldhulpverlening en heb EUR 30.000,- euro schuld.
Ik had twee rekeningen bij een bank. Eentje waar ik rood op stond EUR 2.800,- en termijn van terugbetalen had overschreden (kwartaalkrediet) en eentje waar ik niet rood op kon staan.
Nu heeft de bank mijn eerste bijstandsuitkering ingepikt. Door de rekening te blokkeren waar ik niet rood op kon staan en waar ik dacht veilig de uitkering op te kunnen storten. Zij zeggen op grond van verrekeningsrecht. Maar ik heb toch recht op een bestaansminimum. Ze houden geen rekening met beslagvrije voet. Dus heb maand achterstand in betalingen en ben maand doorgekomen met voedselbank en dingetjes op marktplaats zetten.
Dat kan toch niet de bedoeling zijn.  Ik heb samen met schuldhulpverlening wel brief op gestuurd dat ze rekening met beslagvrije voet moeten houden. Maar doen ze niet. Schuldhulpverlening zegt dat ik dan weinig meer kan doen. Maar is toch raar, aan iemands bestaansminimum komen.?Kan iemand mij hierin advies geven?

chapter

Als je in traject zit leggen ze geen beslagen meer. Zit je nog in de aanloop tot een regeling dan zullen ze beslag blijven leggen. ik zou zsm elders een rekening openen om te voorkomen dat je deze maand met hetzelfde zit. Het is wel waar dat je recht hebt op bvv maar vaak heel lastig met bankbeslag.

sacredfour

. De bank heeft het recht een schuld van een rekening te verrekenen met een andere rekening. Dit is contractueel afgedwongen. Volg chapter’s advies op en open een rekening bij een andere bank.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

nooitmeer

Dit is geen beslag maar inderdaad een verrekening waartoe ze het recht hebben. Het lijkt er op dat er geen afspraken met de bank zijn gemaakt in het traject over een afbetalingsregeling (of wat voor regeling dan ook) van de roodstand.

Dit is wel iets wat de schuldhulpverlener z.s.m. moet gaan regelen, anders blijft de bank dit doen.

Ergens een andere bankrekening openen gaat heel lastig worden met een negatieve BKR registratie. En ook al heb je recht op een basisbankrekening dan zou dit enkel kunnen bij je huidige bank. Wellicht dat je de rekening kan laten omzetten naar een basis rekening met de convenant voorwaarden. Dit kan ook alleen met hulp van de schuldhulpverlener.

Zie: https://www.nvb.nl/thema-s/bank-maatschappij/1395/basisbankrekening.html
zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!

sacredfour

Een negatieve BKR registratie is helemaal geen probleem als je een bankrekening wilt openen.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Abigail

Ik heb gewoon een nieuwe rekening kunnen openen bij de ING, heb daar met geen woord gerept over mijn financiële problemen. Toen de medewerker daar vroeg waaróm ik naar een andere bank wilde overstappen, heb ik gezegd dat ik niet meer tevreden was over de dienstverlening van mijn bank. De man van de bank probeerde me - uiteraard - ook nog allerlei andere producten en diensten te verkopen maar daar heb ik alleen maar beleefd maar resoluut 'nee' op gezegd, zonder me te verantwoorden.

Succes, Wim!

nooitmeer

Quote from: sacredfour on Jul 30, 2016, 03:28 PM
Een negatieve BKR registratie is helemaal geen probleem als je een bankrekening wilt openen.

Excuus dan.
Echter 20 jaar geleden toen elke bankrekening standaard met 2000 roodstand kwam, en je het er ook bijna niet vanaf kon laten halen, wel. Toen werd elke aanvraag door het BKR gehaald.

In die periode zat ik met een soort gelijk probleem. Ik had een negatieve BKR registratie bij de bank waar ik een rekening had lopen en bij elke aanvraag bij een andere bank kreeg ik nee te horen vanwege deze registratie.
zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!

burningspirit

Dezelfde ervaring als anderen hier.
Het kostte erg veel moeite om een rekening te openen bij een andere bank. Ik heb het een tijdje laten liggen en toen opnieuw geprobeerd op de manier van Abigail: geen info gegeven en een simpele verklaring waarom ik bij een andere bank een rekening wilde. De eerste keer was ik gewoon veel te eerlijk geweest, had gerept over onze schuld en vond het vreemd dat men je dan als een risico beschouwd. Maar goed: gewoon doen dus. En vooral niet teveel info geven.
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

gewoon

Als je verder geen credit op een rekening wil hebben heb je inderdaad bij ING in een half uur een rekening en vragen alleen of je de rekening echt gaat gebruiken als het een tweede rekening is.

Marjan12

Je hebt idd binnen een uur een tweede rekening, bij de ING. Als er geen roodstand is aan gekoppeld dat heb je deze binnen uur. Ik heb voor de zekerheid een tweede rekening genomen bij een andere bank, de angst zit er bij mij in dat ik, ook tegen dit soort ellende ga aanlopen.

burningspirit

Onze oorspronkelijke rekening was bij de ING, waar we ook een schuld hebben vanwege ons voormalige bedrijf. Onze tweede rekening hebben we kunnen openen bij de SNS. Geen enkel probleem gehad. Heb zelf alleen even af moeten leren om meer te vertellen dan wat ze vragen.  8) ;D
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)