Schulden al na 2½ jaar afgelost - en dan?

Started by Abigail, Jul 17, 2016, 10:29 PM

Previous topic - Next topic

Abigail

Mijn minnelijk traject is eind mei 2014 ingegaan. In principe ben ik eind mei 2017 dus klaar met aflossen. Het is de bedoeling dat 100% van de schulden wordt afgelost. Ik krijg geen finale kwijting/schone lei omdat dat niet aan de orde is.

Stadsbank keert eenmaal per jaar (eind mei) het opgespaarde bedrag uit aan de schuldeisers. Mijn schuldeisers hebben inmiddels dus twee maal een bedrag ontvangen.

Nu is het zo, dat ik in principe eind december 2016 al klaar zal zijn met aflossen in plaats van eind mei 2017. Weten jullie hoe het dan verder gaat? Krijgen de schuldeisers dan al begin 2017 het laatste bedrag uitgekeerd, ben ik dan schuldenvrij en mag/moet ik zo snel mogelijk daarna m'n eigen financiën weer gaan regelen? Of loopt mijn traject door tot de officiële einddatum en krijgen mijn schuldeisers meer uitgekeerd dan overeengekomen? Uiteindelijk is het natuurlijk zo, dat de schuldeisers de schuld als het ware hebben bevroren toen Stadsbank zich ermee ging bemoeien. Ze hebben de rente niet verder laten oplopen en krijgen dus minder uitgekeerd dan ze zouden hebben gekregen wanneer ze de rente over de schulden hadden kunnen laten doorlopen. Zouden ze dan aanspraak kunnen maken op een grotere uitkering?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt!  :)

Abigail

Inmiddels ben ik een beetje wijzer geworden.

Mijn schuld is inderdaad eind dit jaar volledig afgelost. Omdat de schulden voortijdig worden afgelost, wordt mijn schuldensituatie achteraf als 'niet problematisch' beschouwd. Dit betekent dat de schuldeisers alsnog achterstallige/misgelopen rente kunnen gaan vorderen. Stadsbank kan hier niets tegen doen.

Er mág dus nog rente worden gevorderd maar het is niet gezegd dat de schuldeisers dat ook daadwerkelijk gaan doen. Is er hier iemand die daarmee ervaring heeft?

Gelukkig sluit ik het hele traject af met nog een reservepotje, dus ik zal die rente wel kunnen betalen, maar 't is toch wel een klein tegenvallertje, moet ik eerlijk bekennen.