Beslag gelegd na niet na komen betalingsregeling

Started by wwww, Jul 15, 2016, 03:57 PM

Previous topic - Next topic

wwww

Hallo,

Voor een schuld van â,¬1400,- had ik met Janssen&Jansen een betalingsregeling afgesproken van â,¬140,- p/m.
De eerste 3 termijnen (Februari, Maart, april) heb ik toen in een keer betaald. (â,¬980,- rest. schuld)

Hierna ben ik door nogal een chaotische afgelopen paar maanden vergeten verder te betalen aan deze regeling. Vandaag heb ik een exploot gekregen van de deurwaarder waarin beslag word gelegd op mijn goederen, totale extra kosten zijn bijna â,¬900,- en nu staat er dus nog ruim â,¬1800,- open.

Mijn vraag is,
Mag een incassobureau als Janssen&jansen zomaar beslag leggen en zulke hoge kosten in rekening brengen zonder mij uberhaubt een herrinnering te sturen aan de betalingsregeling nadat ik deze niet betaald had?

In het verleden heb ik bij vergeten rekeningen altijd een herrinering gekregen van incasso's en/of bedrijven voordat hier enorme kosten voor gerekend worden. Ik had het idee dat dit ook verplicht was al weet ik dat niet zeker.

Hopelijk kan iemand mij hier meer duidelijkheid over geven.

Koen

burningspirit

Misschien een beetje kort door de bocht, maar;  dat jij geen herinnering hebt ontvangen betekent niet direct dat zij er ook geen hebben gestuurd.Heb je het hen al gevraagd, hen gebeld misschien?
En een beetje brutaal van mij misschien maar.... als jij een verleden hebt waarin je rekeningen vergat, waarom heb je daar dan geen oplossingen voor bedacht? Het is nu al juli en de laatste betaling ging over april. Dus ja. dan begrijp ik wel waarom er gereageerd wordt op deze manier.
Ik heb geen idee of dit zo toegestaan is, dat weten anderen beter dan ik. Maar ik vind het wel een beetje dom van jou, dit. 
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

peter

Welkom, Koen, je schrijft dat je min of meer een chaotisch leven. Zou het niet verstandig zijn, om hierin orde te gaan brengen? Dit is natuurlijk geen leuke boodschap.

QuoteVandaag heb ik een exploot gekregen van de deurwaarder waarin beslag word gelegd op mijn goederen, totale extra kosten zijn bijna â,¬900,- en nu staat er dus nog ruim â,¬1800,- open.

Is hier een gerechtelijke uitspraak van?
Peter
Administrator Forum

wwww

@Burningspirit

Ik heb telefonisch contact gehad. Janssen&Jansen zegt zelf niet verplicht te zijn mij te herinneren en zonder mededeling de procedure voor beslaglegging in gang te mogen zetten.

Misschien had ik het vergeten rekeningen gedeelte anders moeten formuleren. Hiermee doel ik op enkele vergeten rekeningen en voornamenlijk geweigerde automatische incasso's in de afgelopen jaren ivm een te laag saldo op de rekening. In die gevallen kreeg ik een mailtje met de vraag het desbetreffende bedrag binnen x aantal dagen over te maken.

De laatste betaling is in Februari gedaan (de enige betaling). Ik heb toen in 1 maal de eerste 3 termijnen betaald. dit was voor 28 Februari, de volgende betaling van â,¬140,- moest voor 28 mei overgemaakt zijn.

Ik begrijp zelf niet waarom er direct op deze manier is gereageerd. ipv van mij een herinnering te sturen waarna alles opgelost had kunnen zijn heeft Janssen&Jansen eind mei direct de procedure tot beslaglegging gestart, zonder dat aan mij mee te delen tot vandaag.

@Peter

Voor zover ik uit het exploot kan halen staat hier niets over een gerechtelijke uitspraak.

Nee ik zei dat de afgelopen maanden nogal chaotisch zijn, dit ivm met de gezondheid van mijn vader.

Dank voor jullie reacties

sacredfour

WWW er moet een vonnis zijn anders kan er geen beslag worden gelegd. Kan je dit uitzoeken?
Ja de deurwaarder mag overgaan tot beslag als jij je niet aan je afspraken hebt gehouden. Netjes is het echter niet.  Waar is beslag op gelegd? Als dit op je inkomen is, dan geeft dit zekerheid voor de schuldeiser.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

chapter

Denk dat je ook wat door elkaar haalt. Deurwaarder kan beslag leggen. Incassobureau niet. En dat kan pas na vonnis. Bevreemd mij wel dat je niet weet of er een vonnis is. Ga er wel vanuit daar deurwaarder dit pas kan na vonnis. Als je in 1 keer 3 maand termijnen kon betalen had je er nu vanaf geweest. Nu zit je met flink extra bedrag. Herinneringen is niet hun taak die heb je waarschijnlijk al genoeg gehad gaat van bedrijf naar incasso naar deurwaarder en rechtbank. Gaat dus wel paar maanden overheen. In vervolg meteen in internetbankieren toevoegen en als inkomen laag is en je dus vaak geen saldo hebt elke maand controleren of alles betaald is. Voor er meer lijken uit kast komen

Incasso_deskundige

De door jou genoemde kosten van het beslag lijken me niet correct. Het deurwaarderskantoor mag en zal de kosten doorberekenen conform het Besluit tarieven ambtshandelingen gerechtsdeurwaarders (Btag). Voor het leggen van beslag is inderdaad een vonnis/beschikking/dwangbevel nodig, dus blijkbaar zal die er zijn...
Je kunt niet iedereen helpen, maar iedereen kan iemand helpen.

peter

@Koen, als dit achter de rug is, zou het niet verstandig zijn om een keer schoonschip te maken. Je weet wat je zwakheden zijn en waar je op vastloopt. Het zou voor jezelf heel prettig zijn, dat je, je geldzaken onder controle krijgt. Dit voorkomt beslagen en incassotrajecten.
Peter
Administrator Forum