Rechtbank advocaat

Started by Miss_Redheadzz, Jun 30, 2016, 08:31 PM

Previous topic - Next topic

Miss_Redheadzz

Misschien toch naar de rechtbank ofzo... of misschien een advocaat inschakelen..
Iemand enig tips of ideeën?

burningspirit

Miss Redheadzz,
Kan jouw woonbegeleider je niet verder helpen? Als het goed is weet die precies hoe jouw situatie is. En kan je de goede weg vinden.  En dan hoef je niet alleen in dat oerwoud van regeltjes en zo rond te dolen. Wat een verhaal zeg, dit is echt een soort van nachtmerrie voor je, lijkt me zo.
Mijn tip zou zijn: zoek samen met je woonbegeleider naar de hulp die je nodig hebt. Sociale raadslieden, maatschappelijk werk of de wijkcoach in jouw gemeente kunnen je helpen. Zoek eerst hulp voor je iets gaat doen. In elke gemeente is het weer net ietsjes anders namelijk.
Sterkte Missy!
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Miss_Redheadzz

Hoii bedankt voor je medeleven en je tip!

Ik ben gelijk met m´n woonbegeleider wezen uitzoeken maar zoals ik als eerder vertelde aan iemand anders er is niet echt bewijs.. en omdat alles om mn moeders haar naam stond en die er niet meer is kunnen we niet veel meer..

Nou hebben we wel afgesproken dat als er geen akkoord komt vanuit de zorgkantoor dat ik de sanering in gaat, wat dus betekent dat ze geen geld meer krijgen naar 3 jaar en het hele bedrag niet is af betaald, dan gaan we naar de rechtbank..

Vandaag had ik er ook nog met iemand over hadden we niet gelijk naar de rechtbank kunnen gaan en er over hebben want uit eindelijk ben ik geen dader maar slachtoffer...

Het is een gecompliceerde zaak vind ik zelf en gelukkig zijn er veel mensen om me heen die helpen.

burningspirit

Aha okee Miss. Ik begrijp het nu een beetje beter allemaal. Fijn dat je mensen om je heen hebt die je helpen. Het is ook erg ingewikkeld, dat vind ik ook. Het voelt ook erg oneerlijk dat iemand anders je in problemen brengt en dat diegene daar (bijna) niet op aangesproken kan worden.
Maar je komt hier uit. Het enige dat je nodig hebt is geduld. Houdt goede moed Missy  :)

chapter

het is een lastig pakket maar ga niet van hak op tak springen maar zoek zaken 1 voor 1 uit en niet 6 zaken tegelijk.
Ten eerste is vraag maar of 1 schuld als problematisch gezien wordt. Sanering is geen boodschap uit de winkel halen maar vraagt ook veel van iemand.

mogelijk is er met hulp juridische hulp een mogelijkheid om met zorgkantoor in gesprek te gaan. Laat je daarin begeleiden en ga niet alles op eigen houtje regelen want je kan er ook meer mee verpesten als winnen. Als vast staat dat jij toen minder jarig was dus onder de 18 is het maar de vraag of ze op jou kunnen vorderen.

Dit wordt weer anders als je de erfenis zuiver hebt ervaard. Je kunt dus beter op zoek naar een goede advocaat of jurist. Nu vlieg je alle kanten op in paniek en dat lost zeker niets op

Miss_Redheadzz

Fijn dat ik zoveel tips en adviezen krijg van jullie!

We hebben gezamelijk van de erfenis van me moeder afstand gedaan omdat er ook schulden weg kwamen.

Mijn begeleider regelt alles en gelukkig kan ik zelf ook alles regelen. PGB gaat boven mijn petje en is iets heel ingewikkelds.
Nou ben ik wel van plan om mn begeleider aan te spreken waarom we niet gelijk naar de rechtbank zijn gegaan... Want uiteindelijk hebben m´n begeleiders besproken dat de schuldsanering het beste is..

Nou kwam ik erachter ondanks dat ik niet alles op mijn eigen houtje ben gaan uitzoeken en hun wel.. dat ze het ook niet slim hebben gedaan want ja tenslotte ben ik slachtoffer en geen dader.

Wat niet netjes van mijn zorgverleners is dat ze eigenlijks niks hebben uitgezocht hebben en gewoon besloten hebben dat de schuldsanering het beste is... maandag ga ik weer met ze in gesprek en ga ik nog eventjes vragen waarom we niet gewoon gelijk naar de rechtbank zijn gegaan.

Nou ben ik natuurlijk niet alleen en heb een partner dus heel zwaar ga ik het niet krijgen.
Enigste voordeel is ook weer dat ik terug kan vallen op locaties voor avond eten ect. als ik helemaal niks meer heb.

Maar 1 ding weet ik wel.. ik denk dat mijn zorgverleners een te haastige beslissing hebben genomen.
Nou vraag ik me wel af.. kan je iemand aansprakelijk stellen waar geen bewijs voor is?
Want de partner van me moeder woonde wel samen maar waren niet getrouwd ect.

Liefs!

burningspirit

Jeetje Missy,
Wat een gedoe zeg! Je bent wel een doorzetter volgens mij, jij laat je niet zomaar de kaas van het brood eten. Dat gaat jou helpen denk ik. Ik kan je alleen maar aanraden: blijf vragen stellen tot je het begrijpt en tot er iets wordt aangeboden dat voor jou goed aanvoelt.
Nog één tipje. Bij mij komt het woord zorgplicht in me op. Aan hun zorgplicht hebben jouw moeder en haar vriend niet voldaan. Dat ze niet getrouwd waren en dat je moeder niet meer leeft doet daar niks aan af. Verder hebben jouw begeleiders ook zorgplicht naar mijn mening. Volgens mij kun je ze daar ook op aanspreken. Misschien in de vorm van: Jullie horen me te helpen te zorgen dat ik rond kan komen van mijn geld. Jullie horen de dingen voor me uit te zoeken, als ik het zelf niet kan. En van daar uit de vraag: wie zoekt het nu even echt goed voor me uit, wie van jullie vindt voor me uit wat écht het beste is?
Hou vol, meisje!  En blijf je hulpverleners bestoken met vragen, net zo lang tot er voor jou een behapbare situatie ontstaat.

chapter

bs zorgplicht is niet aan de orde want vriend van moeder staat hier juridisch los van. PGB gelden stonden op haar naam. Ze waren niet getrouwd dus hij draagt geen verantwoording voor haar schulden.

redhead stap voor stap.. in een sanering nemen ze inkomen partner ook mee voor de lasten. Daarbij kun je niet even naar de rechtbank voor een sanering maar gaat daar een heel traject aan vooraf dat minimaal 4 maanden en in sommige gevallen wat jaren kost. nu gaat het maar om 1 eiser en lijkt het mij zinvoller als vast staat dat je toen minderjarig was om MET iemand met zorgkantoor in gesprek te gaan.

Hoe lullig ook ben je voor hun geen gesprekspartner en wordt je al niet voor vol gezien als je in instelling verblijft en gooi niet je glazen in maar laat een advocaat onderhandelen

burningspirit

Chapter,
Als moeder budgethouder was, dan was er wel degelijk een plicht, namelijk de plicht ervoor te zorgen dat het PGB op de goede manier werd gebruikt en beheerd. Het is triest dat ze daar nu niet meer op aangesproken kan worden, maar daar mag en kan Miss niet het slachtoffer van worden.
Ik ben het met je eens dat de eerste stap niet door Miss in haar eentje gezet zou moeten worden, maar met begeleiding die de weg weet in de PGB-jungle. Zoals ik het begrijp woont Miss niet in een instelling maar in een woning met begeleiding. Uit het verhaal van Miss begrijp ik dat de begeleiding haar helpt, maar dat er een paar dingen zijn ingezet die Miss niet echt vertrouwt.
In mijn ogen is het voor Miss het beste dat ze vragen blijft stellen aan haar begeleiding, net zo lang tot de goede weg wordt gevonden. Eerst moet worden uitgezocht of de vordering terecht op Missy's bordje ligt. M.a.w. of Miss juridisch gezien verantwoordelijk was voor het PGB geld of niet.

Om te beginnen het Zorgkantoor aanspreken dus. Als blijkt dat Missy zelf niet aansprakelijk kan worden gesteld (om welke reden dan ook)dan zal de schuldeiser andere wegen moeten bewandelen en Missy met rust moeten laten.
Mocht het op die manier niet van Missy's bordje af gehaald kunnen worden dan moet worden uitgezocht wat de beste manier is om schuldhulpverlening te starten.

Uiteindelijk KAN het zo zijn dat 1. Miss de schuld moet betalen/regelen 2. Een schuldregeling kan worden afgesproken (bijv met behulp van een saneringskrediet) 3. Een minnelijk traject moet worden bewandeld 4. Bij mislukken minnelijk een wsnp kan worden aangevraagd.

In elk geval allemaal dingen die Miss beter niet alleen kan doen, maar ik meen te hebben begrepen dat Miss geholpen wordt door haar begeleiding. Klopt dat Miss?

Even nog voor de beeldvorming: Ook ik zou dit niet alleen kunnen en ik heb het ook niet alleen gedaan bij mezelf. Ook ik had de ervaring dat ik niet voor vol werd aangezien, al heb ik 13 jaar een eigen bedrijf gehad terwijl ik vijf kinderen opvoedde. In het begin, toen ik nog vooral boos was, dat mij dit overkwam had ik het vaak op mijn lippen om te roepen: Ik ben Ma Flodder niet! Wat denken jullie wel?
Gelukkig heb ik me ingehouden en kon later, met hulp van anderen (!!!) toch de weg door het oerwoud vinden. Met andere woorden: Missy, zet door en hou vol. Blijf gewoon vragen!

jan

QuoteFijn dat ik zoveel tips en adviezen krijg van jullie!

We zijn hier voor elkaar en het maakt niet uit wie je bent.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Miss_Redheadzz

Hoiii nogmaals weer bedankt voor het meedenken in deze lastige situatie

Wat ik heel lastig vind is hoe ik aangekeken wordt als ik vertel dat ik begeleid woon.
Ik zou het allemaal zelf kunnen regelen maar dit is iets wat inderdaad boven mn petje gaat!

Ik vind het wel heel erg vreemd dat we niet gelijk een raadsman hebben erbij gehaald of meteen naar de rechtbank zijn gegaan. Soms is het lastig dat mensen dan denken dat je je eigen keuzes en beslissingen niet kan maken.. Helaas hebben ze pech en is het hun wel duidelijk dat ik niet zo zwaar beperkt ben.

Het klopt wel dat de voormalige partner van moeder gewoon niet aansprakelijk gesteld kan worden over deze schuld.. Mijn partner en ik zijn niet samen ingeschreven op op de zelfde woning bewust omdat er anders beslag zou gelegd worden op onze uitkering... En ik denk dat ze weinig kunnen doen tegen iemand die onder curatele staat.

Er is uiteindelijk wel bewijs dat ik niet de budget in beheer had. Zorgkantoor kan het makkelijk natrekken waar hun mijn PGB naar toe stortte en op welke naam.. en wie de handtekeningen heeft neergezet wat dus uiteindelijk neer komt op mijn moeder... Maar ja hebben we niks aan..

Ik moet wel toegeven dat mijn zorgverleners een zorgplicht hebben en er weinig van laten zien. Daarom ga ik ze wel aankomende week erop aanspreken dat we dit anders hadden moeten aanpakken.
Gelukkig hoef ik het allemaal niet op eigen houtje ( het is natuurlijk niet zo als ik begeleid woon dat ik niks zelf kan regelen, hangt af wat je mankeert)

Als ik kijk naar de PGB van de rest ben ik spot laag want sommige betalen 75.000 per half jaar..
En laat ik ook eerlijk zijn, iemand zei laatst M.... ( je mag me naam best weten hier) je kan beter niet hier wonen want het kost je veel geld en je krijgt alleen maar schulden!
dat is gewoon uiteindelijk wel zo.. Zorg gedoe .. altijd wel wat in de zorg haha !

En ik weet zeker dat het uiteindelijk goed komt!en ik vind het zo fijn om met jullie hier over te kunnen hebben want ja je gunt niemand schulden of wat dan ook ongeacht de situatie.
Kijk maar naar voetbal beetje achter de bal aanrennen en scoren en je hebt 30 miljoen in de week op je bank WAUW!! (nou ben ik dan een fanatieke italiaan voor italie haha)

Ik hoop gewoon dat dit goed komt en als ik uiteindelijk toch niet in de sanering kom en het zelf moet betalen ja dan zal ik 12 jaar bezig zijn.. we hadden even een berekening gemaakt. Maar ik wil dat alles gewoon goed wordt uitgezocht.

Liefs! En nogmaals bedankt dat jullie je gedachtes hierover delen

jan

QuoteAls ik kijk naar de PGB van de rest ben ik spot laag want sommige betalen 75.000 per half jaar..
En laat ik ook eerlijk zijn, iemand zei laatst M ( je mag me naam best weten hier) je kan beter niet hier wonen want het kost je veel geld en je krijgt alleen maar schulden!
dat is gewoon uiteindelijk wel zo.. Zorg gedoe .. altijd wel wat in de zorg

Wij zijn een anoniem forum, iedereen mag hier een schuilnaam of een fake naam hebben. Op een forum lezen veel mensen mee. Een schuilnaam is te bescherming van jezelf, want niemand hoeft te weten wie jij bent.

Wij kunnen M.... ook aanpassen als je dit wilt.

Jan (een Ex-schuldige)

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Miss_Redheadzz

ja dat is prima hoor! mij maakt het niet zo heel veel uit.. altijd fijn dat het voor je bescherming is natuurlijk hehe!!

jan

Quote from: Miss_Redheadzz on Jul 04, 2016, 09:40 AM
ja dat is prima hoor! mij maakt het niet zo heel veel uit.. altijd fijn dat het voor je bescherming is natuurlijk hehe!!

Het maakt ons wel uit,voorzichtigheid gaat voor alles :)

Jan (een Ex-schuldige)

Moderator

chapter

Om welke reden ben je onder curatele geplaatst. Klopt dat wel aangezien je wel je eigen geld etc beheerd. Onder curatele is een erg vergaande maatregel. Ik zou dan curator aan werk zetten. Iemand onder curatele mag normaal bar weinig en is voor veel zaken onbevoegd. Tot welke leeftijd van jou liep pgb of moeder als voor jouw 18 de overleden.