Worden de boodschappen duurder of word ik makkelijker?

Started by Meelezertje, Jun 21, 2016, 08:02 PM

Previous topic - Next topic

Knibbel

Heb mijzelf eindelijk weer kunnen herpakken en ga proberen om met 'frisse' moed dat laatste stuk pad af te maken. Ik weet nog steeds niet hoe ik ineens op dat dieptepunt terecht ben gekomen. Alles liep soepeltjes, het einde begon al steeds meer in zicht te komen. Misschien kwam het wel door al die problemen en benauwde toestanden met mijn dochter en de tegenslagen die daarna kwamen. Deze vroegen al mijn aandacht en aanpak waardoor ik mijzelf weer voorbij ging  en niet meer alert was op signalen dat ik langzaam aan het afglijden was naar het vroegere nonchalant omgaan met mijn financiën. Tot ik op een punt kwam dat ik mij wel bewust werd dat het einde van de tunnel in zicht was, maar tegelijkertijd leek het alsof ik stil stond, niet meer vooruit kwam. Moe, moe van alles, overal op letten, continue met je beurs denken. En dan gebeurt er iets wat de trigger blijkt te zijn om jezelf weer een schop te geven en weer van voren af aan de zaken serieus aan te pakken en alert te blijven dat alle betalingen goed lopen. Ik heb blijkbaar weer een portie domme geluk gekregen.

Omdat mijn eigen fiets totaal opgebruikt was heeft meneer Knibbel via het fietsenplan van zijn werkgever, ipv voor zichzelf, een nieuwe fiets voor mij aangeschaft. Hiervoor moet hij drie jaar lang verlofdagen inleveren, lief toch.... Ik was als een klein kind zo trots en blij met deze fiets, ik hield van mijn fiets. Totdat hij zo'n vier weken geleden gestolen werd. Kapot was ik ervan, alsof ze mij een kind afgepakt hadden. Gelukkig was de fiets verzekerd via de werkgever van meneer Knibbel en in afwachting op toestemming van de verzekering voor de aanschaf van een nieuwe fiets, ging ik met een geleende fiets door het dorp voor boodschappen e.d. Laat ik nou zo'n drie weken terug een ongeluk met deze fiets krijgen. Een black-out en ik rij volop tegen een geparkeerde auto aan. Om met de woorden van mijn huisarts te spreken, ik had geweldig veel geluk gehad, en dat in meerdere opzichten. Lichamelijk ben ik er met een paar flinke kneuzingen aan been en rug vanaf gekomen, was ik anders terecht gekomen had ik waarschijnlijk een of meerdere breuken gehad.

Maar.... voor mijn gevoel was ik ook op ander gebied door het oog van de naald gegaan... Ik kreeg 27 juni namelijk een aanmaning van onze inboedel en WA verzekering, de incasso van maart en mei was niet gelukt, die stonden nog open. Waarschijnlijk zal ik wel een herinnering hebben gehad, maar ja... de aandacht was ergens anders. Of ik deze rekening Binnen 10 dagen wilde betalen. Uiteraard de waarschuwing dat tot het volledige bedrag betaald is alle schadeclaims vanaf maart niet in behandeling genomen werden. Indien het te betalen bedrag verwerkt was werden schadeclaims vanaf de dag daarna weer in behandeling worden genomen. Normaal gesproken zou ik hier niet zo van onder de indruk zijn geweest en waarschijnlijk gewacht hebben tot laatste dag om te betalen. Want wij hebben toch in 40 jaar zeggen en schrijven tweemaal beroep gedaan op onze verzekering en de laatste keer was zeker 20 jaar terug.  Dus wat kon ons nu gebeuren.

Maar ondanks mijn nonchalantheid had ik ergens toch het 'helder'' moment om de achterstand meteen te betalen. En daar ben ik nu dus ontzettend blij mee... want de geparkeerde auto heeft een paar flinke deuken opgelopen. Gelukkig dat ik op tijd de achterstand heb betaald zodat deze schade vanuit de WA-verzekering betaald kan worden,

Pfff... echt een geluk bij een ongeluk. En wellicht had ik dit nodig om weer eens goed met de neus op de feiten gedrukt te worden... Oplettendheid dat alle betalingen gedaan worden.
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Chrissie

Lieve knibbel,

Als je op dieet gaat lijkt het me dat je eeuwig bij de les moet blijven en volgens mij is het met het geld net zo. Je moet in oplossingen blijven denken maar soms lukt dat je gewoon even niet dan zijn die oplossingen even zoek.
Je doet zo goed allemaal wees niet te streng voor jezelf!
Heel veel sterkte hoop dat je snel weer beter bent.

Een hele dikke knuffel dame!
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

chapter

jeetje knibbel. Hopelijk gaat het weer met je en houd je geen blijvende klachten over. Die wa was wel goede om direct te betalen idd anders was het niet meer te overzien. Blik van auto geeft hoge kosten

Gezinzondernaam

Wij merken ook op dat winkelen binnen ons budget moeilijker en moeilijker is aan het worden!

We zijn met 2 volwassenen en 3 kinderen waarvan 1 baby.
Per week geven we 150 euro uit maar dat is wel inclusief pampers, huishoudgerief en lichaamsverzorging zoals shampoo

2 weken geleden verkocht de winkel alles uit wegens verbouwingen. Toen hebben we extra vlees en vis ingekocht tegen de helft van de prijs en ingevroren. Daar hebben we nu de voorbije 2 weken wel wat aan gehad want de winkelmand was telkens 20 a 30 euro goedkoper in die weken.

De enige tip hiervoor is promo-shoppen en weekmenu hanteren zoals velen hier doen?

Meelezertje

QuoteDe enige tip hiervoor is promo-shoppen en weekmenu hanteren zoals velen hier doen?

Promo-shoppen en weekmenu: Ja.
Maar er is meer--> Alleen goedkope groente en fruit. Goedkoopst brood en geen luxe broodjes. Goedkoopst vlees en beleg. Thee ipv koffie. maar 1 keer per week limo en geen snoep. Geen bier of wijn. Druppeltje doucheschuim, half 'erwtje' tandpasta, ieder 2 handdoeken voor de hele week (minder was en halve dosering wasmiddel, azijn als wasverzachter), kleding luchten, veel nadenken om leuke kosteloze/ goedkope kadootjes te kunnen kopen. Geen huisdieren aanschaffen.
Ik vind mezelf niet zielig dat ik zo moet leven om voortaan uit de schulden te blijven. Je leert genieten van kleine dingen.
Een bedrag van 150 per week komt op mij erg riant over. Het gaat je vast lukken dit structureel naar beneden te krijgen.
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

Gezinzondernaam

Zolang onze baby ook groeimelk krijgt zal dat bedrag toch moeilijk naar beneden te krijgen zijn. Je kan niet tot 1 jaar borstvoeding geven als je terug moet werken.  :)

Maar ik snap je strategie.

DirkMil

Ik heb ook wel het gevoel dat alles in de supermarkten duurder en duurder wordt.
Ik besef ook dat ik meer en meer prijzen vergelijk tussen verschillende supermarkten. Iets dat ik vroeger veel minder deed.

De jaarlijkse inflatie is veel hoger dan de indexatie van de lonen.
En sparen op spaarrekening (met rente innen als hoofddoel) zie ik het nut niet van in. Momenteel staan de rentevoeten historisch laag. Sparen blijft natuurlijk heel belangrijk!!!

Meelezertje

Een tip.

Gisteren was ik bij de Zeeman. Elk seizoen houden die super goede opruimingen. Ook de verzorgingsproducten gaan soms op de schop. Ik heb nu ingeslagen 4 flacons doucheschuim en 4 grote flacons shampo voor bij elkaar â,¬2,-. En een kraamkadootje voor binnenkort â,¬1,50 en 3 mooie flanellen pyjamaatjes voor de kleinkinderen voor Sinterklaas volgend jaar voor â,¬5,85. Vorige (zomer)opruiming had ik 2 heerlijke parfums voor â,¬1 en 1 hypo wasmiddel voor â,¬0,25 En vorige winteropruiming mutsen,dassen en wanten voor een schijntje.
Denk vooruit en sla je slag! Ik probeer wel gericht aan te schaffen. Het was erg verleidelijk om heel veel (kraam)kadootjes in te slaan,maar omdat ik niet zeker weet dat ik die nodig ga krijgen...
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45