Hallo
Op mijn uitkering is het afgelopen jaar beslag gelegd van 50 euro voor een aflossing leenbijstand van de gemeente.
Nu is mijn vakantiegeld ook ingehouden voor deze aflossing.
Echter heb ik onlangs mijn beslagvrije voet laten berekenen, en deze moest verhoogd worden met z'on 50 euro per maand.
In principe is mijn vakantiegeld dus ten onrechte ingehouden.
Heb ik alsnog recht op mijn vakantiegeld met terugwerkende kracht?
Op het internet lees ik van wel als het gaat om een deurwaarder, maar bij een uitkeringsinstantie twijfel ik hier over omdat ik dit artikel tegen kwam op schuldinfo.nl;
Wanneer de beslagvrije voet te laag is vastgesteld (bijvoorbeeld halvering vanwege het niet verstrekken van informatie) en de debiteur verstrekt alsnog de informatie, dan moet de deurwaarder volgens de wetgever de beslagvrije voet wel met terugwerkende kracht aanpassen. In het Memorie van Antwoord staat namelijk:
"is in onwetendheid te veel aan de beslaglegger betaald, dan moet hij dat onverwijld teruggeven of verrekenen."
Deze interpretatie is zowel door de Kamer voor Gerechtsdeurwaarders als de Nationale Ombudsman overgenomen. Zo overweegt de Kamer voor Gerechtsdeurwaarders:
"Het is (...) de bedoeling van de wetgever om de wettelijk voorgeschreven beslagvrije voet zoveel mogelijk correct toe te passen hetgeen met zich brengt dat de beslagvrije voet met terugwerkende kracht gecorrigeerd dient te worden indien achteraf alsnog de juiste gegevens voor toepassing van een hogere beslagvrije voet worden geleverd."
Voor de invordering van uitkeringen gelden overigens afwijkende regels. De beslagvrije voet is nihil zolang de debiteur geen informatie verstrekt. Wanneer de debiteur alsnog de informatie verstrekt hoeft de beslagvrije voet in dit geval niet met terugwerkende kracht aangepast te worden.