Privacyschending op mijn werk?

Started by Isabelle1990, Jun 06, 2016, 10:24 PM

Previous topic - Next topic

Isabelle1990

Goedenavond allemaal,

Ik zit in het voortraject van een minnelijke schuldregeling. Alle deurwaarders duiken nu als pitbulls in mijn nek. Een ervan heeft er al beslag gelegd op mijn loon en nu krijg ik zojuist een brief dat er ook een tweede deurwaarder beslag wil leggen. Allemaal prima want dat mag, maar...
Nu is deze tweede deurwaarder langs geweest op mijn werk om dat beslag aan te kondigen. Zowel mijn werkgever als ikzelf waren die dag niet aanwezig. De brief die ik zojuist open, is ondertekend door een collega van mij. Ik voel me er totaaaal niet prettig bij dat deze mijn situatie nu kent. :( Mijn vraag is; mag dit zomaar? Deurwaarders hebben toch een geheimhoudingsplicht? En als dit niet mag, wat kan ik dan het beste doen?
En daarnaast, zou deze tweede schuldeiser niet gewoon contact op moeten nemen met de eerste schuldeiser(waar ik ze schriftelijk al naar had verwezen) die al beslag heeft gelegd? In plaats van zo theatraal langs te komen en mijn prive informatie aan collega's te verstrekken :-\

Ik vind het echt verschrikkelijk dat mijn collega het nu weet. Hij deed de hele week al een beetje raar tegen me, en nu moet ik er op deze manier achterkomen waarom dat zo was.  :'(

Incasso_deskundige

Ik denk dat de deurwaarder niet is langs geweest om het beslag aan te kondigen, maar om het beslag echt te leggen. Hierbij moet de deurwaarder een proces-verbaal van derdenbeslag afgeven bij de werkgever. Hierbij moet hij/zij dus kenbaar maken als deurwaarder en het doel van zijn bezoek kenbaar maken. Hij/zij zal dan vragen bij wie de beslagstukken afgegeven kunnen/mogen worden en de naam van degene die het stuk dan in ontvangst neemt, wordt door de deurwaarder in het beslagstuk vermeld. Die persoon hoeft zelf niet voor de ontvangst te tekenen. Er is hierbij (in beginsel) geen sprake van schending van de privacy, omdat de wet dit mogelijk maakt en deze gang van zaken voorschrijft.
Je kunt niet iedereen helpen, maar iedereen kan iemand helpen.

Isabelle1990

Quote from: Incasso_deskundige on Jun 06, 2016, 10:50 PM
Ik denk dat de deurwaarder niet is langs geweest om het beslag aan te kondigen, maar om het beslag echt te leggen. Hierbij moet de deurwaarder een proces-verbaal van derdenbeslag afgeven bij de werkgever. Hierbij moet hij/zij dus kenbaar maken als deurwaarder en het doel van zijn bezoek kenbaar maken. Hij/zij zal dan vragen bij wie de beslagstukken afgegeven kunnen/mogen worden en de naam van degene die het stuk dan in ontvangst neemt, wordt door de deurwaarder in het beslagstuk vermeld. Die persoon hoeft zelf niet voor de ontvangst te tekenen. Er is hierbij (in beginsel) geen sprake van schending van de privacy, omdat de wet dit mogelijk maakt en deze gang van zaken voorschrijft.

Bedankt voor je antwoord! Maar de deurwaarder moet dus altijd langskomen om beslag te leggen? En mijn collega heeft dus waarschijnlijk niet getekend, maar zijn naam is ingevuld. Heeft de deurwaarder hem dan wel of niet verteld dat hij voor mij kwam en waarom?

chapter

ja natuurlijk vertellen ze wel voor wie want op vonnis staat ook je naam vermeld. Vaak vragen ze in mijn geval steeds naar de salaris administratie en worden ook al de bedragen ingevuld van mijn inkomsten waar deurwaarder beslag oplegde. Die vulde de salarisadministrateur in.

is niemand aanwezig die deze info kan verschaffen krijg je denk ik gewoon brief die ingevuld moet worden.

sacredfour

Ik lees:
QuoteDe brief die ik zojuist open, is ondertekend door een collega van mij.

Ik neem aan de stukken in een gesloten envelop zitten. Zijn die dan niet geadresseerd aan de directie of aan de bestuurders?

De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Isabelle1990

Quote from: sacredfour on Jun 07, 2016, 03:21 PM
Ik lees:
QuoteDe brief die ik zojuist open, is ondertekend door een collega van mij.

Ik neem aan de stukken in een gesloten envelop zitten. Zijn die dan niet geadresseerd aan de directie of aan de bestuurders?
Nee de deurwaarder is dus zelf 'live' langs geweest op mijn werk om die brief te laten ondertekenen. Omdat mijn baas er niet was, heeft ie de brief door een collega laten ondertekenen. Ik kreeg hiervan gister een kopie per post, met dus de handtekening van mijn collega eronder..

Incasso_deskundige

Als een deurwaarder bij een werkgever langs gaat voor het leggen van derdenbeslag/loonbeslag, meldt hij/zij zich aldaar en zal hij/zij het doel van zijn bezoek kenbaar maken. Hierbij zal de deurwaarder, zeer bijzondere omstandigheden daargelaten, niet (direct) vertellen ten laste van wie hij komt.

Zodra duidelijk is bij wie de stukken afgegeven kunnen/mogen worden (dit is per bedrijf weer anders: soms de receptioniste, soms iemand van de afdeling personeelszaken/p&o of soms zelfs iemand van de directie) schrijft de deurwaarder in het stuk aan wie het is afgegeven en vervolgens geeft hij/zij het stuk af aan die persoon. Dit beslagstuk zit dan dus niet in een envelop!
Je kunt niet iedereen helpen, maar iedereen kan iemand helpen.