Forum > Over alles en nog wat

Iedereen een basisinkomen: Het experiment dat maar blijft terugkeren

<< < (6/6)

Katniss:
Waarom denken jullie dat er een prikkel nodig is om te werken?

Ik denk dat juist door een basisinkomen er veel minder problemen zullen zijn. Ik heb geen financiële prikkel nodig om te werken. Mijn intrinsieke prikkel is om een deel te zijn van de samenleving.
De bijstand die er is, heeft teveel beperkingen om mensen echt de kans te geven om te helpen in de samenleving.

Dat er niet naar mensen omgekeken wordt is juist doordat iedereen zo druk met geld verdienen. Iedereen moet meer en meer, veelal gedreven door angst. Angst om er niet bij te horen of angst om niet genoeg geld te hebben.

Dan de onbetaalbaarheid. Als je goed kijkt, valt dat dus mee. Van de mensen die zouden kunnen werken, is er tussen de 65% en de 70% die werkt (komt neer op ongeveer 5,5 miljoen mensen). Een relatief kleine groep dus. Met een basisinkomen zou er echt een deel zijn die ander werk zou gaan doen. Is dat slecht? In mijn ogen niet. Werk dat niet veel mensen willen doen, zal beter betaald moeten worden. Daarnaast denk ik dat er veel meer mensen zullen gaan mantelzorgen. Mensen gaan veel meer doen waar ze goed in zijn en waar hun hart ligt. Er zijn namelijk ook mensen die met plezier naar hun werk gaan.

Met € 1.000,- zonder toeslagen kun je het prima redden, ik denk zelfs dat je het met € 800,- kunt redden. Er zijn namelijk geen voorwaarden. Met 2 personen heb je al € 2.000,- (of  € 1.600,-. Daarnaast heb je vrijheid om creatief te zijn. Een kennis van mij heeft een gezin in huis genomen. Hij heeft een groot huis, is anders alleen. Daar hij geen toeslagen en/of uitkering krijgt, heeft hij die vrijheid. Ze wonen nu al 2 jaar met elkaar en ze hebben het heel gezellig samen. Die vrijheid heb je ook met een basisinkomen.

burningspirit:
Ik heb geen financiële prikkel nodig om te werken. Mijn intrinsieke prikkel is om een deel te zijn van de samenleving.

Zo is het precies ook voor mij! Wat ik meen op te merken is, dat mensen die werken 'voor het geld' dat meestal niet als een alledaags geluk zien. Ik wel. Ik ben blij om te mogen doen wat ik doe. Ik zou meer van dat soort dingen (begeleiden, helpen) doen als me die vrijheid gegeven werd. En ik ben tevreden met wat ik aan inkomen binnen krijg. Ik heb echt maar weinig nodig om gewoon gelukkig en tevreden te zijn. Ik heb juist het gevoel weer te leven, nu de financiële druk zo'n stuk minder is.

gewoon:
Ha kan die prikkel ook missen,  zelfs zo al zou ik door een staatslot 10.000 per maand krijgen dan zal ik even wat bloemen buiten zetten maar kan na een korte tijd geen bloemen meer zien,  en ga gewoon doen wat ik nu ook doe, ik hou van mijn werk.

Maar eigenlijk is dit een discussie die ik zou verwachten in Amerika of zo,  iedereen E 200,-- om een heel klein beetje aan te leunen tegen dat kleine landje aan de overkant waar er tot op extreem hoog niveau een basis is,  het begint daar met E 850,-- en kun je erg veel kosten verhalen,  door toeslagen en overige en is het niet raar dat je uitkomt richting de E 1.500,-- andersom de gene die daar werken en meer verdien vallen overal buiten ook verplicht duur huren en verplicht geen huurtoeslag en zien een salaris verdampen dat het om het even is om wie het gaat.

En ieder blij is als er E 200,-- over zou zijn aan het einde van de maand, voor de boodschappen.

Wel is het,  dat daar 17 miljoen  mensen nog al prikkelbaar zijn,  tja ieder voordeel hebt zijn nadeel.

Dat is logies als je in de basis staat opgesteld

burningspirit:
Haha Gewoon.... jij zegt het met bloemen  ;D ;D ;D
Door de toeslagen hebben wij al een basis van 6 á 700 euro per maand..... daarbij opgeteld de bijstand die we zouden krijgen als we niet (kunnen/mogen) werken zitten wij al ruim over de 1500 euro heen.....
Het enige is dat het uitkering- en belastingstelsel zo ongelooflijk ingewikkeld is, dat er nogal wat mensen hier in dit landje niet van alles wat kan gebruik maken, eenvoudigweg omdat ze niet weten hoe ze het moeten doen  ::)
Nja, we zullen zien of het een utopie blijft. Ik zou er heel veel voor over hebben, als alles wat meer overzichtelijk zou zijn en vooral minder ingewikkeld!

Navigation

[0] Message Index

[*] Previous page

Go to full version
Mobile View