Iedereen een basisinkomen: Het experiment dat maar blijft terugkeren

Started by Dick, Jun 04, 2016, 11:50 AM

Previous topic - Next topic

Dick

Iedere maand 1.000 euro op je rekening gestort krijgen zonder dat je er ook maar iets voor hoeft te doen. Het klinkt te mooi om waar te zijn en toch zijn er flink wat experimenten in de maak om precies dit uit te proberen.

http://www.nu.nl/weekend/4272339/iedereen-basisinkomen-experiment-maar-blijft-terugkeren.html

Gaat dit werken of is dit onbetaalbaar, omdat niemand meer wil gaan werken? En voor wie is dit basisinkomen?
Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info

Marjan12

In wezen hebben wij dit toch ook, iedereen heeft inkomen, bijstand, toeslagen enz. Ik vind dat dit te ver gaat. De bijstand is echt het minimum, maar als je werkt heb je meer inkomen. Zo hoort het te gaan in het echte leven.

Stil-verdriet

Ik denk dat dit onbetaalbaar is, tenzij ze de geldpersen aanzetten.

Dick

Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info

jan

Het is ook onbetaalbaar. Vroeger krijgen vrouwen 159 euro per maand terug van de belasting, dit heeft men ook weer afgeschaft, omdat het niet werkt. Het geld moet ergens vandaan komen en waar is de prikkel dat je  gaat werken?
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

chapter

Ik hoor voornamelijk mensen in wwb zeggen jaaaa. Hieronder in mijn omgeving vooral mensen die gewoonweg niet willen werken... op mijn werk geregeld over gehad maar merendeel zou dan stoppen. Als je dan met 5 volwassene in huis woont hark je 5000binnen. Dan nog klagen dat ze geen toeslag krijgen.

Ik las ergens ook dat als je dan werkt ongeveer 3 euro krijgt. Zou voor mij 12 euro per uur minder zijn. Dan zou 144 uur fulltime nog kleine 400 zijn en 1000 basisinkomen tegen 2100 nu... verlies ik 600 euro.

chapter

En hou enorm van mijn werk maar ga niet voor 3 euro werken.

Marjan12

Quote from: chapter on Jun 04, 2016, 11:58 PM
En hou enorm van mijn werk maar ga niet voor 3 euro werken.

Ik ook, daarom moet er een groot verschil zijn, tussen uitkeringen en salaris. Als ik maar 100 euro meer per maand zou krijgen met een baan, ga ik niet werken. Van die 100 euro kan ik geen auto of werkkleding betalen. Zijn we in NL niet een beetje gek geworden?

chapter

meerendeel van mijn collegas zou acuut stoppen... Hadden het er gisterenavond nog over dat mooi zou zijn. Degene die nu al niet van bank komen krijgen dubbele en mensen die zich nu vaak schompes werken gaan er op achteruit en mogen voor 3 euro blijven werken. Terwijl het werk is wat niet door iedereen gedaan kan worden. Vakopleiding minimaal niveau 3 vereist door regering. Ik heb dan nu al medelijden met de oudjes en gehandicapten waar nu al amper iemand naar om kijkt van familie etc. Als dan ook alle personeel vertrekt omdat ze een basis inkomen hebben.

als ik in mijn omgeving kijk zijn het vooral de mensen met uitkering die roepen ja en de werkende die roepen nee of uurloon moet zo blijven. Dan gaan mensen die al langer binnen bedrijven werken bv van 15.00 naar 3 euro... Dat kan toch niet. Hopelijk maak ik het in dit leven niet meer mee.

Woon je met 5 in 1 huis hark je dus ff 5000 binnen en je hoeft er de deur niet meer voor uit.. Veel bv immigranten wonen al met veel in huis dat worden er meer dan kun je met 10 personen 10.000 binnen harken. Dat heb je toch helemaal niet nodig aan kosten van wonen energie en eten of ben ik nu gek

jan

Jan (een Ex-schuldige)

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Xdewit

Jullie stellingen gaan er van uit dat er genoeg werk is voor iedereen en dat iedereen capable genoeg is om mee te doen. De regering heeft nu al een mooie oplossing hoor: participeren. Dus werken voor je uitkering. Dat een paar banen erdoor weg bezuinigd kunnen worden is dan ook weer lekker meegenomen. AFgelopen jaar in de zorg alleen al 17.000 banen wegbezuinigd.
Ik heb niet echt een mening hierover maar vind dat er wel erg makkelijk met vooroordelen wordt gestrooid: veel mensen zonder baan willen niet werken. Een dergelijke redenatie maakte us Giel pas: dikke vrouwen hebben geen doorzettingsvermogen en zorgen niet goed voor zich zelf. Het wordt een beetje Nederland's gemeengoed. Hoed jezelf voor te simplistische redenaties.

jan

Er is werk zat in Nederland, alleen het moet eerlijk worden verdeeld.
Jan (een Ex-schuldige)

Moderator

Meelezertje

Zonder te ver af te dwalen van dit onderwerp; onder voorwaarden heeft het best kans van slagen, mijns inziens.
Ik denk dat er veel stress is in huishoudens die moeten rondkomen van 2 volle 'uitgeklede' baantjes. Stress is niet goed. Stress kost de maatschappij ook veel, zeker op termijn.

Jan spreekt over eerlijke verdeling van het werk; tegen normaal loon, neem ik aan. Omdat iedereen 'gedwongen' wordt 2 volle banen te hebben binnen een huishouden om alles financieel draaiende te kunnen houden, zijn mensen bereid om tegen een (steeds) lager loon te gaan werken. Er is namelijk een te groot aanbod van arbeidskrachten ten opzichte van het beschikbare werk. Zouden een aantal mensen uit het arbeidsproces gehaald kunnen worden, zal er weer een hoger (eerlijker) loon geboden moeten gaan worden. Omdat dan het aantal beschikbare werknemers minder is.  Nu  wordt er veel geld rondgepompt dmv subsidies, bijv in  de kinderopvang. Wat ik zie zijn jonge mensen met kinderen, die maar wat graag de financiële mogelijkheid zouden hebben om zelf de eerste jaren meer zelf voor hun kinderen te zorgen. De opvang wordt voor een groot deel gesubsidieerd. Zo verdient een (vaak) andere ouder zijn geld met het opvoeden van jouw kind. Ja zo kan je ieder aan het werk houden. Maar wat zou het fijn zijn voor velen als zij (een tijdlang) die subsidie zouden krijgen om het mogelijk te maken dat ze zelf voor hun kinderen zorgen. Het hoeft niet natuurlijk als je daar geen behoefte aan hebt. Maar nu kun je niet kiezen als ouder. Dat zou opgelost kunnen worden met een vorm van basisinkomen.  Ook voor mantelzorgers geldt zoiets. Hoeveel mensen ervaren veel stress omdat ze niet kunnen zorgen voor hun hulpbehoevende naasten/ ouders. Wat ze graag zouden willen doen, maar vanwege te weinig  tijd vanwege die drukke banen (die nodig is om het zelf financieel rond te breien) geen mogelijkheid hebben om familie bij te staan in tijden van nood.
Dus ik vind het goed om de mogelijkheden voor een bepaalde vorm van basisinkomen te onderzoeken.
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

Marjan12

chapter

Meelezers.  Maar zou toch mal zijn dat ik van 2100 salaris naar 1000 basis zal gaan en nog 3 euro kan verdienen wat ook zwaarder belast zal worden. Op 3 euro gerekend keer 144 is kleine 400 euro tegen 2100 nu. Dan zou ik met basis en fulltime blijven werken er 600 op achteruit gaan. De groep die niet wil gaat dan ook niet werken. En groep die nu werkt stopt... ene collega na andere zegt voor 3 a 5 euro stop ik direct.
We hebben banen in zorg met veel verantwoording waar vakopleiding voor nodig is. Wie gaat dat werk straks doen. Mogen alle oudjes en gehandicapten van instelling de kist in.