Schuldhulpverlening en zelfstandigheid

Started by excalibur, May 30, 2016, 07:01 PM

Previous topic - Next topic

excalibur

Goedenavond,

Na een overleg met het UWV is deze bereid mij te steunen bij omscholing tot hypnotherapeut en het opstarten van een eigen zaak hierin. Het is de bedoeling dat ik mijn huidige deeltijdbaan in de beveiliging gewoon behoud en daarnaast een eigen toko probeer op te starten die over een jaar of drie levensvatbaar moet zijn.

Echter, op dit moment moet ook een schuldhulpverleningstraject aangevraagd worden. Ik zit al lange tijd onder bewindvoering en alles is nu stabiel. Bij het verzoek aan mijn bewindvoerder voor een afspraak hierover geeft deze meteen aan dat ik dan niet in de schuldsanering zou kunnen. Inschrijven bij de kvk zou niet mogen. Volgens mij is dat onzin omdat ik gewoon mijn eigen baan in loondienst houdt.

Kan iemand mij hier iets over vertellen?

Groeten, Will

burningspirit

Het is geen onzin. Een eigen 'toko' zoals je het noemt, geeft risico op schulden en is dat nu juist niet waar je uit wilt komen? Inderdaad een inschrijving bij KvK kan een schulddienstverleningstraject frustreren of onmogelijk maken. Niet vanwege de inschrijving zelf maar vanwege de onzekerheid over wat het eigen bedrijf (of zelfstandig beroep) oplevert (belasting is niet duidelijk tot het jaar voorbij is) en wat de risico's zijn. Je zult met een eigen bedrijf moeten wachten tot je schuldsaneringstraject is afgelopen, ben ik bang.
Een UWV traject als dit en een schuldsanering.... helaas dat bijt elkaar.
Zo heb ik het tenminste begrepen.
Ik mag (in de WSNP) geen zelfstandig beroep uitoefenen. Ook niet als postbezorger bijvoorbeeld, onder meer omdat niet bekend is hoeveel belasting ik dan zal moeten betalen. Wil ik dit toch gaan doen, omdat ik geen ander werk kan vinden in loondienst, dan zal ik de rechter ervan moeten zien te overtuigen, dat het mag. Overigens konden wij niet eerder een schuldsaneringstraject krijgen, dan dat ons bedrijf was uitgeschreven bij KvK en alles definitief was afgerond.

Het lijkt mij niet tegelijkertijd te kunnen: schuldsanering en zelfstandig werken.

Iets anders: waarom ter wereld zou je dit willen? In een ander topic rep je over een auto die je niet mag hebben en nu heb je het over het beginnen van een eigen bedrijf. Het zal schuldeisers worst wezen dat jij over drie jaar leuk zal gaan verdienen. Ze willen het geld nu. Het UWV heeft geen verstand van schulden oplossen, wil jou alleen graag uit de (gedeeltelijke) uitkering hebben. Waarom doe je het niet één voor één. Eerst schulden oplossen en daarna pas een eigen bedrijf starten. En waarom ga je niet in gesprek met je bwv over de auto? Je werk maakt de auto nodig. Vraag gewoon wat je moet doen om toch die auto te mogen blijven rijden.

Misschien begrijp ik e.e.a. niet goed. Ik hoor dat graag. Kan er weer van leren.
Groet van mij.
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

excalibur

Ik begrijp je redenatie maar misschien dat wat achtergrondinfo eea duidelijk maakt.
Ik ben 54 jaar voor bijna 50% afgekeurd en heb op dit moment een deeltijdbaan met een tijdelijk arbeidscontract. De vooruitzichten ten aanzien van die baan zijn zeer slecht. Dit kan betekenen dat ik op termijn hoogstwaarschijnlijk weer volledig afhankelijk ben van een uitkering. Als ik wel kan blijven werken blijf ik toch een laag inkomen houden. Dus het is  dus sowieso niet te voorspellen wat mijn inkomsten zullen zijn, of ik nu in loondienst ben of niet. Tijdelijke contracten bieden geen inkomenszekerheid en stabiliteit.
Daarnaast heb ik het vermoeden dat schuldeisers gebaat zijn bij een zo hoog mogelijk inkomen.

Gezien mijn cv, leeftijd en beperking zijn er nauwelijks mogelijkheden. De "toko" die ik voor ogen heb betreft een baan op het gebied van coaching/advies. Risico's zijn er nauwelijks of geen. Geen investeringen of overhead. Ik kan dit naast mijn huidige baan doen zodat er toch een gegarandeerd inkomen is. Als deze baan extra inkomen genereert is dat positief voor de schuldeisers. Voor mij is het een soort van "scholing" zodat ik ook in de komende jaren in het arbeidsproces kan blijven. Dit is wat ik de rechter wil voorleggen.

Wat de auto betreft: hierover heb ik met mijn bwv reeds overeenstemming. Ik kan nog steeds gaan werken.

burningspirit

Ik ben 58 jaar, heb een baan met 6 uren vast en de rest flex, Kan maximaal 15 uur per week worden.
Ik moet er in de schuldsanering (WSNP) minimaal 19 uur werk bij vinden of aantonen dat ik serieus mijn best doe minimaal 36 uur in de week werk te krijgen. Het werk wat ik altijd deed, in een branche waarin ik ook een eigen bedrijf heb gehad, kan ik niet meer doen. Verschillende banen gehad in dit beroep, nadat mijn eigen bedrijf verloren ging; dit toonde aan dat dit em niet meer gaat worden.

Als je schuldeisers wilt tevreden stellen zul je een plan moeten overleggen dat vertrouwen wekt bij hen. Ik ken jouw schuldeisers niet, weet niet om welk bedrag het gaat, maar dat hoeft voor mij ook niet. Jouw bewindvoerder onder wiens vlag je stabiliteit hebt bereikt, zegt niet voor de lol dat je met een inschrijving bij de KvK geen schuldsanering zult krijgen. Vraag je bwv wat hij/zij precies bedoelt, alvorens je naar een rechter stapt.
Misschien is er een ander schuldtraject te bewandelen, misschien is jouw plan voor jouw 'toko' wel te vaag. Ik weet dat niet.
Maar erg realistisch klinkt het me niet in de oren als je zegt dat je je coachingsbedrijf als een soort scholing ziet en je het meerdere malen 'een baan' noemt. Een eigen bedrijf is geen baan en het is ook geen scholing. Van coaching-bedrijven zijn er al een hele boel overigens. Wat kun jij voor iets speciaals aanbieden waardoor je van inkomen wordt voorzien in de toekomst? Wie zegt dat er überhaupt iets verdient gaat worden?
Sorry ik speel nu even een beetje advocaat van de duivel, maar zulk soort vragen kun je verwachten.

Een eigen bedrijf is iets waarvoor je een goed doortimmerd plan moet hebben en dat een massa verplichtingen met zich mee brengt. Heb je wel eens gehoord van kleine ondernemers die een giga belastingaanslag kregen omdat de belastingdienst het 'vermoeden' heeft,dat er veel meer werd verdiend dan werd gezegd en zich ijskoud bediende van de 'omgekeerde bewijslast'? Dat is één van de risico's.

Overleg gewoon goed met je bwv voor je stappen gaat zetten!
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

gewoon

Ha BS je hebt volkomen gelijk dat dit niet gaat werken.

Het is of je begint voor jezelf en betaald de schulden die je hebt van vroeger en maakt een nette betaal regeling.

Of het word schuldhulpverlening en daarna voor je zelf beginnen zonder schulden.

Wvandenboom je kunt die jaren wel gebruiken om je te voor te bereiden op je nieuwe toekomst.

En het is niet alleen dat je zonder grote investeringen kunt beginnen maar om geen nieuwe schulden te maken,  zou je dan gaan moeten reserveren voor de belastingdienst plus je hebt opeens mooie aftrek posten dus komt er 100% nul euro voor die schuldeisers bij, wel mogen zij begrijpen dat je maar 15 uur kunt werken voor hun en ??   30 uur voor je zelf om aan de uren norm te komen voor zelfstandige aftrek.

Daarom gaat dit niet,  als meer kan werken dan die 15 uur is dat mooi omdat de gedachte is dat je alles wat je kunt probeert te doen in die drie jaar, om wat terug te verdienen hoe weinig dat ook is.

Het kan dus echt niet naast elkaar wel achter elkaar