Dringende vraag -> Betalingsachterstand doorlopend krediet -> sommatie

Started by joepmel, Apr 07, 2016, 11:26 AM

Previous topic - Next topic

joepmel

Goedemorgen,

Door omstandigheden heb ik 2 1/2 maand achterstand op de afbetaling van mijn doorlopend krediet.

Dit bedrag kan ik niet in 1x voldoen. Ik heb inmiddels een brief gehad van een incasso bureau dat ik binnen 5 dagen het openstaande bedrag moet voldoen.

Indien ik dit niet doe, zal men het volledige bedrag opeisen en eventueel loonbeslag leggen staat er.

Stel het komt zover, valt er meestal nog een regeling te treffen met het incasso bureau? Ik betaal nu 14,9 procent rente over een bedrag van 20k. Is het niet beter om af te lossen via het incasso bureau?

sacredfour

Loonbeslag leggen kan alleen als er een vonnis is geweest. 14,9 % rente is schofterig!! Probeer een betalingsregeling te treffen. Zodra je weer bij bent met je betalingen moet je de bank in gebreke stellen. Gaat het niet lukken om de achterstand  in te halen, stel de bank dan gelijk in gebreke.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

joepmel

Thanks sacredfour, hopelijk kan ik een regeling nog treffen.

Je hebt het over in gebreke stellen. Vanwege de rente? Ik ben hier toch zelf mee akkoord gegaan een jaar of 5 terug.

Stom stom stom. Had beter moeten weten alleen zat het water aan me lippen destijds. Rente is vanaf begin al zo hoog geweest...

sacredfour

Was de rente toen ook zo hoog? Doet er niet toe. De Euribor is drastisch gedaald. Jouw rente had mee moeten dalen.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

joepmel

Ja, bij afsluiten was de rente ook zo hoog 14,9%. Nu is deze 14%.

Ik heb geen idee hoeveel de euribor gezakt is tussen 2011 en nu, en of mijn krediet hieraan gekoppeld is. (comfort card)

sacredfour

sacredfour

joepmel

Quote from: sacredfour on Apr 07, 2016, 03:00 PM
Heb je de incassobrief al verstuurd?

Krediet afsloten in Februari 2011. Ik ben niet bekend met de incassobrief, wat houd dit in?

Denk je echt dat men de rente dient te verlagen wettelijk?

Thanks sacredfour!

Edwin

De rente is hoger dan toegestaan, onder aanname dat het hier een consumptief (en dus geen zakelijk) krediet betreft, zou de maximale rente 12% plus de wettelijke rente voor consumententransacties (q.e. 2%) bedragen. Maakt dus 14%. Nu moet je (als je dat kunt) natuurlijk de betalingsachtertand inlossen, ook om te voorkomen dat het gehele krediet opeisbaar wordt gesteld voor zover dat nog niet gebeurd is, maar ik zou zeker aanraden om een vervelend briefje te schrijven dat je overweegt het bij de Autoriteit Financiele Markten neer te leggen want dit kan natuurlijk gewoon niet.

En verder wat de voorgangers zeggen, loonbeslag kan in een dergelijk geval alleen met een vonnis.

Edwin

Overigens, nog een aanvulling: aflossen via het incassobureau is doorgaans duurder, hoewel de vordering in een dergelijk geval NIET verhoogd mag worden met buitengerechtelijke incassokosten, gaat tegelijkertijd wel de rente op een normaal tempo doorlopen. Alleen wanneer je niet kunt betalen en er eventueel meer schulden zijn, heb je wellicht nog een kans om er beter vanaf te komen via een andere route.

Maar, is een goedkoper krediet geen optie, of lukt dat niet? Grofweg gezegd zie ik drie opties:

A. Doorgaan met het huidige krediet en je blauw betalen aan de rente

B. Het krediet oversluiten naar een goedkopere verstrekker, mits dat o.b.v. inkomens- en schuldpositie mogelijk is

C. De schuld gaan saneren, al dan niet na tussenkomst van de rechter. Zou ik je ontraden omdat je in dat geval ook het vrije beheer over je vermogen verliest, maar kan weleens nodig zijn als je het niet meer kunt betalen en /of er meer schulden zijn.

Overigens wordt tegenwoordig al vrij snel gerapporteerd aan het BKR dus wil je optie B uberhaupt openhouden dan zou ik asap de betalingsachterstand inlossen.

B>

sacredfour