Vrijwillig bewind vast laten leggen bij de rechter

Started by HZHNE, Mar 10, 2016, 09:09 AM

Previous topic - Next topic

HZHNE

Ik heb een algemene vraag.
Een kennis van mij heeft op dit moment een vrijwillig bewind. Een vriend van mijn kennis regelt nu alle zaken voor die kennis.

Nu wil die vriend het via de rechter laten lopen.
Dit omdat er dan bijzondere bijstand aangevraagd kan worden voor de bewindvoeringskosten.
Zitten hier voor en nadelen aan?

gewoon

Hoi HZHNE

Over de voordelen van een bijzonder bijstand kun je volgens mij in lezen over welk bedrag zal gaan.

http://rotterdam.antwoordopbijstand.nl/inhoud/index/pid/354

Maar waar ik even bij stil staat is dat die bewindvoerder een vriend is en die vriend wil nu het via de rechter laten lopen voor wat geld dit zie ik dan toch als erg ongewenst.

Is niet alleen een recept om die vriendschap om zeep te krijgen mocht de door de rechter aangewezen bewindvoerder het niet goed doen,  dan ben je verder van huis en kom er dan maar eens vanaf.

Als dit een idee mocht zijn is het wel heel prettig dat het een idee van die kennis zelf is.

En niet dat de vriend er geen zin meer in heeft,  of een voordeel denkt te zien.

chapter

en let de bewindvoerder ook op de nieuwe eisen aan opleiding etc. Als degene geen hbo heeft kan het al lastig worden bij rechtbank. een vriend hoeft toch geen 120 te vangen voor paar betalingen

gewoon

Ha Chapter

De rechter wijst toch een bewindvoerder aan, en dit is  1 van de redenen,  dat er sprake kan zijn van verstrengeling van belangen,  als de kennis zelf een vriend zou voorstelen.

En die vriend zal geen E 120,-- per maand willen hebben maar het leek een leuk plannetje.

Er zijn al genoeg voorbeelden van andere toeslagen die terug naar de belastingdienst moeten hier op het forum ( denk ook aan kinderopvang door een kennis zonder papieren ) dit zou het volgende zijn wat terug naar de DB moet en gezien word als fraude.

Knibbel

Quote from: chapter on Mar 10, 2016, 05:39 PM
en let de bewindvoerder ook op de nieuwe eisen aan opleiding etc. Als degene geen hbo heeft kan het al lastig worden bij rechtbank. een vriend hoeft toch geen 120 te vangen voor paar betalingen
Ligt eraan of deze kennis een professionele of niet-professionele bewindvoerder is...
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Knibbel

Quote from: gewoon on Mar 10, 2016, 06:02 PM
De rechter wijst toch een bewindvoerder aan, en dit is  1 van de redenen,  dat er sprake kan zijn van verstrengeling van belangen,  als de kennis zelf een vriend zou voorstelen.
De kennis kan en mag zelf een bewindvoerder voordragen Gewoon. En het gebeurt best vaak dat de rechter dit zal goedkeuren. In het geval van een niet-professionele bewindvoerder (familielid, vriend e.d.) moet deze natuurlijk wel aan bepaalde voorwaarden voldoen, zoals zelf niet in schuldhulpregeling, zelf niet onder bewind, geen direct verbonden of behandelende hulpverlener, geen faillissement en dergelijke. Bovendien moet bij de rechter goed onderbouwd worden waarom het noodzakelijk is dat de kennis onder bewindvoering geplaatst moet worden, eventuele gevraagde bewijzen hiervan moeten ook ingestuurd worden.

Daarnaast wordt ook gevraagd, indien er een partner of volwassen kinderen aanwezig zijn, of deze hiermee accoord gaan. En anders (ook bij volwassenen) nog aanwezige ouders en volwassen broers en zussen. De rechter kan een accoordverklaring vragen van de familie. Uiteindelijk is het de rechter die bepaald of het noodzakelijk en of verstandig is de vriend als bewindvoerder aan te stellen, het kan ook zijn dat de rechter een andere bewindvoerder (professionele) geschikter vind.

Boedelbeschrijving, administratie, jaarlijkse verantwoording, dit hoort zowel bij professionele als niet-professionele bewindvoerder. De beloning van 120 euro of hoger is volgens mij alleen bedoeld voor professionele bewindvoerder, een niet professionele mag rond 50 euro per maand vragen.

En ja, er wordt echt wel gefraudeerd.....

gewoon

Oké

Maar vraag mij dan af wat een rechter moet met de overweging u hebt al uit vrije wil deze bewindvoerder en u staat hier dus voor het hekje,  om die vriend betaalt te krijgen door de overheid is dat uw verzoek ?

Hoeft die kennis niet aan mij uit te leggen,  maar aan de rechter

Knibbel

Quote from: gewoon on Mar 10, 2016, 09:45 PM
... u staat hier dus voor het hekje,  om die vriend betaalt te krijgen door de overheid is dat uw verzoek ?
Is natuurlijk de vraag of men dit aan de rechter vertelt....  ;) Van de andere kant, wanneer je door een rechter officieel als bewindvoerder wordt aangesteld heb je natuurlijk meer bevoegdheden en is de 'vrijblijvendheid' van de kennis niet meer zo vrijblijvend. Ook bij vrijwillig bewind moet je een aparte beheerrekening hebben waarop alle inkomsten en uitgaven in en uitgaan. In feite geef je het beheer over jouw financien uit handen en dan mag je toch hopen dat die persoon het ook echt wel goed met je voor heeft...

De rechter verplicht je ook niet om jouw bewindvoerder een vergoeding hiervoor te geven, dit bepaalt de bewindvoerder zelf of hij/zij hiervoor betaald wil worden. Alleen de hoogte van het bedrag staat vast.

Als curator van mijn dochter zou ik  mij zelf zelfs 90 euro per maand mogen uitbetalen, maar ik ga echt geen geld hiervoor verlangen. Het is mijn kind,

HZHNE

Bedankt voor jullie antwoorden.

Wat ik begrepen heb moeten de broers en zussen van de huidige (vriend( bewindvoerder allemaal tekenen voor het bewind. één van de zussen twijfelt of ze wel gaat tekenen.

Feit is dat de vriend van mij niet zonder bewind kan. Betreft iemand die verslaafd is. Geen bewindvoering zou betekenen dat alles aan drugs opgaat.

Degene die nu de bewindvoering doet, wil graag op termijn een bewindvoeringskantoor openen.
Hij ziet zijn huidige cliënt als leercase. Hij wil graag weten hoe de dingen in zijn werk gaan. Overigens heb ik wel vertrouwen in de vriend die het nu doet. Ik denk niet dat deze misbruik maakt van de situatie.