Help, hij heeft schuld

Started by Itsme, Mar 04, 2016, 03:33 PM

Previous topic - Next topic

Itsme

Ik weet niet of ik hier geholpen kan worden maar ik vind het al fijn dat ik hier mijn verhaal kwijt kan. Sinds 5,5 jaar het ik een relatie. Na een jaar zijn we samen gaan wonen waarna ik er al vrij snel achter kwam dat zijn financien niet helemaal op orde waren. Toendertijd erg mijn best gedaan alles afbetaald te krijgen, en voor een groot deel is dit toen ook gelukt. Enkele kleine schulden bleven over of er kwam af en toe onverwachts weer een brief binnen. Op de zorgverzekering na waren we bij met betalen. Althans, dat dacht ik.

Helaas ben ik er nu weer achtergekomen dat het toch niet zo goed loopt als ik had Gehoopt. Ik ontving een telefoontje van een deurwaarder waaruit bleek dat hij weer achterliep met betalen. Toen ik hem daarmee confronteerde was het niet waar zei hij. Hij bleef hierover liegen waarop ik met ruzie weg ben gegaan. Ik zou alleen terugkomen onder mijn voorwaarde en dat is dat hij alle financien uit handen geeft aan mij, plus zijn pinpas inleverd. Dit is vandaag gebeurd.

Nu ben ik ontzettend geschrokken van zijn rekening. Alleen de huur werd betaald, verder geen zorgverzekering, niets. Ik heb meteen de telefoon gepakt en ben betalingsregelingen gaan treffen. Hiermee moeten we er wel uitkomen, maar wat als er nog meer schulden zijn waar ik niks van weet? Dan denk ik over een jaar klaar te zijn met betalen en komt de volgende schuldeiser misschien wel weer aan? Hoe vind ik terug waar hij nog meer schulden heeft? Hoe erg zal het zijn...

ollie bollie

Je kan hem bij zijn bank zijn bkr registratie op laten vragen, dat wordt dan naar jullie huisadres gestuurd. Dan heb je direct de ergste te pakken, als daar wat geregistreerd staat.
Carpe diem!

Carol

Tjeemig, wat een vervelende situatie. Het advies om een BKR-uitdraai op te vragen is zeker goed, echter daar worden geen achterstanden huur, gas, water, licht en/of zorgverzekering geregistreerd.
Ik vind het top van je dat je dit voor je vriend allemaal doet. Probeer hem er wel bij te betrekken, leg uit wat je doet, zodat hij inzicht en overzicht krijgt.
Mijn advies bel ze allemaal op, of schrijf een brief, leg de situatie uit en dat je die op wilt lossen.

Knibbel

Ook ik vind het ontzettend sterk van je dat je dit allemaal voor jouw vriend over hebt, liefde kent geen grenzen zeggen ze ook wel eens...

Toch vraag ik mij af, nu ga jij eigenlijk zijn chaos opruimen, terwijl jullie dit eigenlijk samen zouden moeten doen, het zijn per slot van rekening zijn schulden. Hij zou zich dit moeten aantrekken en met jouw hulp en eventuele controle door jou, dit samen met jou moeten aanpakken, samen de schouders eronder en samen dit oplossen.

Het is natuurlijk heel lief van jou dat jij die verantwoording op je wilt nemen, maar maak je het hem nu niet te makkelijk... Hij durft misschien niet zijn 'tekortkomingen' naar jou toe te bekennen (schaamte?), getuige zijn ontkenning vanwege de deurwaarder. Misschien bang jou te verliezen... 

Ik wil echt niet oordelen, ik vind het ook top dat jij dit voor jouw liefde over hebt, maar samen iets opbouwen en problemen oplossen zorgt bij uitstek voor een stabiele basis voor een goede, gelukkige relatie waarin met name het vertrouwen in elkaar heel belangrijk is.
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron