Akkoor WSNP

Started by Buzzz, Mar 02, 2016, 01:14 AM

Previous topic - Next topic

Buzzz

Beste Forum leden,

Ik zit sinds 2014 in de WSNP en heb nu nog elf maanden te gaan. En onlangs wees iemand mij er op dat je ook akkoord kunt aanbieden. Nu weet ik ondertussen wel dat er twee mogelijkheden zijn en dan een liquidatie akkoord het beste is.

Nu zogezegd heb ik de afgelopen tijd heel minimaal geleefd en heb wat opzij kunnen zetten. Als ik nu kijk wat ik de komende elf maanden moet afdragen als boedel zou ik dit in een keer kunnen voldoen. Natuurlijk komt hier nog vakantiegeld bij en eventuele belasting teruggave van 2015.

Is het nu heel simpel gedacht wanneer ik dit in een keer aanbied ik dan voor een akkoord zou kunnen gaan?

Het lijkt mij dat schuldeisers ook eerder hun geld willen en het ziet er niet naar uit dat er meer in de boedel komt te zitten dan wat ik nu zou kunnen aanbieden.

En moet ik eventueel rekening houden met meer kosten? het is mij ook niet duidelijk of de Bewindvoerder eerst uit de boedel betaald word en dan het restant word verdeeld. Of dat de bewindvoerder los van de boedel betaald moet worden.

Ik lees graag jullie reactie of als er meer info nodig is om deze vraag goed te kunnen beantwoorden hoor ik het ook graag.

Groetjes,
Buzzz

jan

Heb je al aan je bewindvoerder gevraagd of dit mogelijk ?
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Buzzz

Nee dit heb ik nog niet gedaan. Ik wilde eerst inventariseren wat de mogelijkheden zijn en of dit een kans van slagen heeft.

chapter

vaak helpt bwv hiermee met bod aanbieden etc.
Zaak is wel dat je weet welke schuldeisers er zijn, wat is de hoogte etc.
En is het haalbaar met bedrag wat je hebt gespaard als bwv kosten etc er nog afgaan. Daarnaast kan zo n traject via rechtbank ook nog maanden duren en zou je na 3 maanden zo wie zo uit wsnp zijn en heb je je spaarpotje nog

gewoon

Vraag je,  wat nu nog het voordeel is een afkoopsom voor te stellen,  kan heel goed dat je schuldeisers dit prima zullen vinden,  maar je traject is dan wel mislukt door de afkoop.

WSNP maar geen schone lei aan het einde.

Loop je dan niet het risico dat er bij zullen zijn,  die vanwege het mislukken het overige opeisbaar stellen.

Hoe het ook zij je moet echt dan op papier hebben dat ALLE, schuldeisers akkoord gaan met een betaling tegen finale kwijting.

Buzzz

Is het niet gewoon zo dat wanneer je een voorstel doet je dan geen schone lei meer nodig hebt? Je hebt dan in principe een akkoord bereikt met de schuldeisers. Dus er blijven dan geen vorderingen meer open staan met een die schuldeisers. Een schone lei is dan volgens mij ook niet nodig. Het zelfde geld volgens mij als in een minnelijk traject. Waarbij een schuldeiser akkoord gaat met een bepaald percentage.

burningspirit

Wat ik hier over meen te weten is, dat het mogelijk is om tijdens de WSNP een aanbod finale kwijting te doen. Alles in goed overleg natuurlijk met alle partijen. De finale kwijting vervangt dan de schone lei. En een finale kwijting is in die zin gunstig, dat dan in elk geval elke schuldeiser deze finale kwijting heeft bevestigd, dus is het ietsjes eenvoudiger om ze na het traject van je lijf te houden. Maar als het goed is moet dat met die schone lei ook gewoon lukken, tenzij er iets mis is gegaan tijdens het WSNP traject, waardoor je die schone lei weer kwijtraakt, eventueel pas op later datum. Ik heb wel eens gehoord van mensen die dit overkwam door na-berekeningen van de belastingdienst.Finale kwijting is dus een iets zekerder document en niet terug te draaien in tegenstelling tot een schone lei.

Maar ik kan me ook in het andere commentaar hier wel vinden. Ik vraag me af wat voor goede reden je hebt om dit nu, nu je bijna aan het einde bent, nog even op die manier op te willen lossen? Als je het traject gewoon uitloopt, dan heb je straks gewoon je spaargeld nog..... tenzij .... bijvoorbeeld blijkt dat je ten onrechte spaargeld hebt ...? Deze actie (aanbod finale kwijting)kan volgens mij alleen als je het spaargeld uit je vtlb hebt gespaard. Als je het ergens anders uit wil betalen moet je er rekening mee houden dat er gecheckt wordt hoe je aan dat geld komt en als ze maar half denken dat dit in de boedel had gemoeten, dan heb je een probleem volgens mij.
Nu ja, ik begrijp gewoon niet zo goed waarom je dit nu zou willen?
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

cp2014

Waarom wacht je gewoon niet die 11 maanden af? Je bent er al bijna!
Volgens mijn bewindvoerder zaten hier wel wat haken en ogen aan, maar was het niet onmogelijk

xara

Buzz: ik ben het met cp2014 eens. Probeer die 11 maanden uit te zitten. De eerste 2 jaar zijn het zwaarst. Ik heb ruim 2 weken geleden schone lei gehad. Het laatste jaar is minder moeilijk dan je denkt, je bent al zo ver gekomen. En natuurlijk verandert het je persoonlijkheid, en gaat het vreten. Ik had het op precies hetzelfde moment als jij. Maar zet even door. Als je nu akkoord doet, kun je best nog wat schimmige dingen tegemoet zien, en vergeet bepaalde rentes/salarissen van bwv niet. En andere belastingdingen die je nog tegemoet kunt zien, die kun je nu misschien nog vanuit boedel (door teveel boven je VTLB betalingen) kunt goed maken.
Wat je ook beslist, ik hoop dat je het redt.