Vriendin met schulden

Started by Winne, Feb 22, 2016, 09:36 PM

Previous topic - Next topic

Winne

Sinds 2 jaar heb ik een vriendin.

Ik. Heb een goede baan. Een koopwoning met een overwaarde van ca. â,¬50.000,- en een aardige spaarrekening.

Zij. Een redelijke goede baan. Een huis wat onderwater staat ca. â,¬30.000,- en een schuld van â,¬25.000,- 

Ik wist waar ik aan begon, maar ik kan haar verleden niet veranderen, maar haar wel een toekomst bieden. Wegens omstandigheden is het niet mogelijk dat zij bij mij intrek. We zijn dus op zoek naar een koopwoning.

Zij wil proberen in de schuldsanering te gaan, maar ik weet niet of dit verstandig is, ik moet dan het nieuwe huis op mijn naam zetten en de hypotheek in mijn eentje kunnen dragen. Een andere oplossing is volgens mij, haar huis met verlies verkopen en het verlies meenemen in de nieuwe hypotheek en haar schuld gezamenlijk aflossen.

Wat is de beste mogelijkheid?
Zijn er opties die ik vergeet?

ollie bollie

Hey Winne,

Een schuldsanering, met minnelijk traject ervoor gaat minimaal een traject worden van tegen de 4 jaar. Daarna moet zij ook nog eens 5 jaar wachten met het aanvragen van een hypotheek. Als ik je verhaal zo lees, lijkt het me best mogelijk om dat zonder schuldsanering te doen met 2 inkomens. Dan is zij waarschijnlijk ook eerder van haar schulden af en heb je geen 5 jaar wachttijd.

Misschien is het een optie om een afkoopsom tegen finale kwijting aan te bieden aan de schuldeisers? Je kan de schuldenlast middels zo'n afkoopsom behoorlijk laten verkleinen. Die som kan zij jou dan met haar loon terug betalen aan jou over een periode van zeg 3 jaar. Na het afkopen van de schuld, kunnen jullie dan makkelijk samen eerder een huis kopen.  ;)
Carpe diem!

Edwin

Ik wil me niet mengen in privé-aangelegenheden, maar hoop wel dat je garanties hebt dat ook álle schulden bekend zijn? 

In dat geval denk ik dat het slim is om uit jouw vermogen een aanbod tegen finale kwijtign te doen, wat zij vervolgens bij jou aflost. Het is dan ook wijs dat jij de schuldeisers aanschrijft.

Tenzij je er drieduizend procent zeker van bent dat álle schulden opgehelderd zijn, zou ik geen huis kopen op beide namen. Alleen al om te voorkomen dat er beslag op wordt gelegd als er nog eens oude schuldeisers op komen duiken.