vraagje over ICS

Started by ikke48, Feb 16, 2016, 08:50 AM

Previous topic - Next topic

ikke48

goeiemorgen,

ik weet niet waar ik mijn vraag neer moet zetten dus doe het even hier.
mijn vriendin heeft wat problemen met ICS en nu hebben ze een mail naar haar werk gestuurt mag dat zomaar?
ik dacht namelijk dat dat niet mocht maar ik weet het niet zeker.

alvast dank voor jullie hulp

sacredfour

Nee, ze moeten zich houden aan de privacy wetgeving.  Ze mogen werk bellen, maar geen gegevens over jouw vriendin geven. Aan de andere kant kan je ze niet stoppen om op haar werk gegevens over haar te vragen. Ze mogen echter nimmer de indruk geven dat ze een schuld zou hebben bij ICS.
Is dat wel het geval laat haar dan direct een klacht indienen. 
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Knibbel

Nou Sacredfour, toen ik nog de creditcard had en nog helemaal in begin van mijn traject stond durfde ik vaak de telefoon niet op te pakken uit angst dat het weer een incassobureau of schuldeiser was. Vraag me niet hoe ze eraan kwamen, maar ze hebben toen zelfs mijn dochter via haar mobiel nummer gebeld en naar mij gevraagd. Ik heb hun daar naderhand over aangesproken en hun commentaar was gewoon dat zij die gegevens in hun systeem hadden staan, terwijl ik nooit het nummer van mijn dochter heb doorgegeven, alleen die van mijzelf. Ik dacht toen dat zij via mijn nummer konden achterhalen dat KPN mijn provider was en misschien via KPN gevraagd of ik nog bij andere nummers bekend stond. Het mobiel nummer van mijn dochter stond ook op mijn naam, hadden wij gemakshalve gedaan. Dus ik vroeg mij toen verschrikt af of KPN zomaar deze gegevens mocht doorgeven, heb dit nagevraagd bij KPN maar volgens hun doen zij dat nooit..... Of ik dit geloof? Ik twijfel nu nog altijd hierover.

Als je bepaalde gegevens hebt kun je tegenwoordig telefonisch zoveel dingen achterhalen. Bij de zorgverzekeraar moest ik een keer iets navragen/regelen voor mijn dochter, kreeg meteen het antwoord dat ik niet gemachtigd was. Mijn dochter stond toevallig naast mij en gaf dus telefonisch de machtiging dat ik in het vervolg alle financiele gegevens van haar mocht opvragen en/of regelen. Dit is toch wel zeer opmerkelijk, voor hetzelfde geld was ik niet die bewuste moeder en mijn dochter niet die bewuste dochter. Ook bij onze bank verstrekken ze telefonisch alle gegevens over jouw hypotheek e.d. als je maar over de juiste gegevens beschikt zoals het hypotheeknummer en bankrekeningnummer. Zelfs het belastingkantoor heeft ook deze handelwijze, en ik weet dit uit ervaring. Ik verbaas mij iedere keer weer hoe gemakkelijk dit allemaal kan. Ik wil maar zeggen... onze post gaat vaak fout, wij krijgen vaak post van anderen en anderen die van ons....
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

ollie bollie

Vergeet ook niet je facebookprofiel op "alleen te zien voor vrienden" te zetten. Hier halen ze ook veel informatie vandaan, zoals waar je werkt, je emailadres en je telefoonnummer. Alleen de deurwaarder mag bij de gemeente je gba gegevens opvragen, een incassobureau mag dit dus niet. Je werkgever hoeft ook niet mee te werken aan vragen van het incassobureau, alleen bij een deurwaarder zijn ze verplicht mee te werken met een loonbeslag (en ook dan alleen wanneer er een executoriale titel is).
Carpe diem!

Knibbel

Quote from: ollie bollie on Feb 16, 2016, 12:37 PM
Alleen de deurwaarder mag bij de gemeente je gba gegevens opvragen, een incassobureau mag dit dus niet.
Deurwaarder kan ik mij iets bij voorstellen, die handelen volgens 'rechterlijke' macht, maar een verzekeringsmaatschappij bijvoorbeeld. Heb altijd gemeend dat de gemeente gba-gegevens niet aan derden mag doorgeven. Toch heb ik in het verleden hier een andere ervaring in, gelukkig dan wel ten gunste van ons, maar toch...

Wij hadden een door ons 'vergeten' risicoverzekering lopen en die was zo'n twee jaar geleden beeindigd. In die zin dat het uitbetaald moest worden. Deze verzekering was jaren geleden afgesloten toen wij nog in onze vorige woning woonden en werd bij de koop van ons volgende woning overgenomen door een nieuwe risicoverzekering bij een andere bank. Althans dat dachten wij. Bleek dat er nog een klein bedrag op de oude verzekering lag en die moest uitbetaald worden met vermeerdering van een schadevergoeding vanwege woekerpolis. Zij hadden een brief hierover naar het oude adres gestuurd en toen zij vernamen dat wij daar niet meer woonden, hebben zij bij onze gemeente navraag gedaan over ons nieuw adres. En onze gemeente heeft dit inderdaad doorgegeven. Zijn wij achteraf heel blij mee, want op dat moment kwam ons dat geld als een geschenk uit de hemel om er de nijpendste schulden mee te kunnen betalen. Maar vraag blijft of gemeente deze gegevens uit het GBA zonder onze toestemming had mogen verstrekken...
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron