voedselbank

Started by www.budgetmiep.nl, Feb 12, 2016, 03:02 PM

Previous topic - Next topic

www.budgetmiep.nl

Hoi,

via mijn blog krijg ik veel klachten binnen over de voedselbank. Ik zou hier graag wat meer onderzoek naar willen doen en vroeg me af of het goed is als ik hier een topic over open? Het is niet mijn bedoeling om de voedselbank af te kraken, ik maak er zelf gebruik van en ben zelf zeer tevreden. Ik ben ook niet op zoek naar mensen die klagen over producten over datum. Zelf krijg ik deze ook en vaak zijn ze nog prima te eten. Het gaat dan daadwerkelijk naar het krijgen van producten die systematisch beschimmeld zijn, het zelf meenemen van producten en het niet serieus nemen van klachten die ingediend worden. Aangezien dit geen forum is over de voedselbank vraag ik het eerst, maar ik denk dat er wel veel klanten van de voedselbank op dit forum aanwezig zijn. Aangezien ik zelf wel zo tevreden ben, vindt ik het des te schrijnender dat anderen minder geluk hebben. Graag zou ik iets voor deze mensen doen. Maar dat kan alleen als er meerdere klachten zijn, die ook gegrond zijn.
Gr
7 jaar slechte schuldhulpverlening achter de rug, nog 2 jaar wsnp te gaan, blogger op www.budgetmiep.nl over de voedselbank, schulden, armoede en goedkoop leven, positiviteitsgoeroe

gewoon

Hier is een halfjaar geleden al ophef over gemaakt, rond 20 juli in de media.

Een  ontevreden medewerkster heeft hier een Facebook pagina voor gemaakt.

Meldpunt misstanden voedselbank

En dit loopt helemaal niet,  een paar grappen over producten over datum, en dat is het dan wel.

Maar ja de houdbaarheid van azijn, is immers zo goed als onbeperkt.

Ook dat zelf meenemen van producten is een naar blijkt een broodje aap,  omdat er ook uit gedeeld is aan asiel zoekers tijdens  de kerst en ziedaar de ( vermeende vermissingen )

Zeer bijzonder organisatie met 10.000 vrijwilligers,   klachten die  op een hand te tellen zijn,  een top prestatie, als je werkt zonder betaalde krachten.

En het siert deze mensen van de voedselbank,  dat zij ieder die echt ook geen stuiver hebben,  niet te vergeten tijdens de kerst in Nederland.   

Heb ook hier op het forum geen gewonden geteld,  als iets speelde,  dan ging het over alweer verse witlof veel te gezond,  ruil ik met de buren.

Er zijn wel verschillen tussen de banken, er zijn er bij die grote moeite hebben een pakket te maken,  en die moeten we niet na jagen,  maar bijschieten met donaties. 

www.budgetmiep.nl

Ik was inderdaad al bekend ja met deze groep. Ik heb hun ook gevraagd naar het gesprek dat ze hadden met voedselbank NL, volgens hun, maar tot op heden geen reactie. Ook daar zag ik alleen dingen als het over de datum zijn. Deze klachten neem ik niet serieus. Ik zit zelf bij de voedselbank en ook ik krijg producten over datum die nog prima te gebruiken zijn.
Echter heb ik persoonlijk heel andere klachten binnen gekregen van een serieuzere aard. Dit is vooral in een regio welke ik niet ga benoemen, omdat ik niemand wil bevooroordelen.
Bij mijn voedselbank is alles prima geregeld klachten worden serieus genomen en alles is bespreekbaar.
Zoals daar het verhaal is wordt er gedreigd dat je bij klachten van de lijst af wordt gehaald, als je een product wilt ruilen ivm allergie wordt je van de lijst gehaald. Ook zouden deze mensen zeer onvriendelijk zijn en iedereen veroordelen. Bijvoorbeeld als je rookt krijg je geen pakket meer, maar vervolgens gaan de vrijwilligers wel zelf buiten roken.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
7 jaar slechte schuldhulpverlening achter de rug, nog 2 jaar wsnp te gaan, blogger op www.budgetmiep.nl over de voedselbank, schulden, armoede en goedkoop leven, positiviteitsgoeroe

chapter

een tht datum is over algemeen een uiterste verkoopdatum geen uiterste gebruiksdatum.
het is bedoeld als aanvullen en merk dat veel mensen ontevreden zijn omdat ze een week lang vlees aardappelen groente brood beleg en lekkers verwachten. Het in niet in plaats van maar aanvulling op.
Als ik hier kijk verbaas ik mij om de mensen die er komen vette dikke autos maar wel kratje eten halen. Maar dan wel zeuren ik lust dit niet dat niet die vinden dat er meer a producten in moeten etc.
waarom kan de een van een wwb 200 overhouden en jaarlijks op vakantie en ander komt niet rond. Ligt dat alleen aan inkomen-lasten of ook aan hoe je met geld omgaat.

Chrissie

Vind het een beetje kromme gedachte van het roken moeten die vrijwilligers dan stoppen met roken van deze mensen? Het zou toch al te gek worden niet! Ik heb een vriendin die gaat drie maal in het jaar op vakantie vindt dat geweldig voor haar, maar  voor ons is dat niet haalbaar dan mag zij ook niet op vakantie gaan, dat kan je toch niet van de ander verlangen waar zijn nu mee bezig zeg.

Vindt het heel erg dat de mensen die roken geen voedselpakket krijgen maar dit gaat toch een stap te ver dat je een ander ook zijn genot verbiedt.
Ik zeg toch ook niet omdat ik zelf niet rook nog nooit gedaan overigens je stopt maar met roken dan houdt je ook geld over het zou niet in mijn hoofd opkomen, maar denk wel eerlijk het scheelt je bakken vol met geld als je niet meer rookt dat kan je weer in andere dingen stoppen dat geld, maar dat zullen de mensen ook prima zelf weten denk je niet? Weet uit mijn omgeving gewoon hoe moeilijk het is om te stoppen dus ik zal dat nooit van een ander verlangen!
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

www.budgetmiep.nl

Ik lees ook van meer dat ze met dikke auto's aankomen, maar ook hier heb ik zelf geen ervaring mee. De meeste komen met de fiets bij de voedselbank waar ik kom, als ze met de auto zijn dan rijden ze met een ander mee, of zijn het mensen die slecht ter been zijn. Zo heb je overal je vooroordelen uiteraard.
Maar ook als het allemaal maar wat opgeblazen gedoe blijkt te zijn rond deze klachten dan wil ik daar graag aandacht aan besteden.

Natuurlijk besteden veel mensen hun geld soms niet zo handig. Maar wie ben ik om te oordelen.

Bij onze voedselbank is ook geregeld iets over de datum, maar nog prima te eten. Er hangt ook een mooi overzicht van de voedsel en warenautoriteit bij mijn voedselbank, waar je op kunt zien welke producten je wel en welke je niet over datum kan eten. Zo kun je het zelf ook nog altijd controleren.

We wachten het af. Mocht ik verder zijn gekomen dan horen jullie het wel.

chapter

zal dat roken geen pakket niet wat genuanceerder liggen.
Ze berekenen wat je na vaste lasten overhoud. Hou je boven grens over maar rook je pakje per dag weg en daardoor kom je eronder kan je toch niet vragen om een pakket te krijgen?
Een ander snoept bv veel gaat veel naar bios etc. Het gaat om wat je netto overhoud na lasten en hoe je je overgbleven geld gebruikt ligt bij jou.
Lijkt mij niet als je in grens valt niet krijgt omdat je rookt, denk eerder dat degene netto meer overhoud maar onder grens voor eten komt door bv overmatig roken. Dat is een keuze

gewoon

Ha Chapter het zal zeker genuanceerder liggen, hoe vaak zijn niet hulp verleners,  slachtoffer van geweld of beledigen.

Heb twee jaar geleden ook een verhaal gelezen hier op het forum,  dat iemand een pakket ging halen 2 uur heen en 2 uur terug om te horen dat die deze niet kreeg,  omdat zijn bewindvoerder een fout had gemaakt in de aanvraag.

Kunnen ze ook niets aandoen,  en dat liep verder rustig af,  maar kan mij voorstellen dat er ook zijn die boos worden, en is al snel een tip van wij kunnen verder weinig doen,  misschien kunt u de komende week proberen  minder te  roken,  voor boodschappen, en zien wij u volgende week graag weer.

Rustig buiten de deur word uitgelegd,... krijg geen pakket moet maar stopen met roken,  de ........dat zeiden ze echt midden in mijn gezicht.

Alles van waarde is weerloos.

Een indicatie is dat er aan geplakt word, en zelf steken ze wel een sigaartje op,  dat iemand dus echt boos is, en het genuanceerder lag.

burningspirit

Graag wil ik ook even een reactie geven.
Wij hebben nu tijdelijk (voor 3 maanden) een voedselbank pakket. Het is al enkele jaren geleden en als we zouden ontvangen wat we horen te ontvangen, zouden  we geen recht hebben op een pakket. Nu hebben we problemen met UWV en Gemeente, waar we niets aan kunnen doen, en dus tijdelijk extra hulp in de vorm van voedsel- en kleding bank.

Wat ik gemerkt heb is dat de voedselbank veel strikter moet werken dan voorheen, een aantal jaar geleden. Bij onze voedselbank mochten we in het verleden blijven zitten tot het half vijf was geweest en dan werd alles wat niet was afgehaald en bederfelijk was, uitgedeeld aan de mensen die de moeite hadden genomen om te wachten. Voorheen was dit op een andere locatie in onze stad al afgeschaft, omdat er regelmatig mensen agressief werden bij dat verdelen van overgebleven voedsel.

Nu wordt dus het overgebleven bederfelijke voedsel inderdaad meegenomen door de vrijwilligers van de voedselbank. Die delen het weer uit aan mensen die het nodig hebben. Soms direct aan mensen die om wat voor reden dan ook niet op hun lijst staan en wel zijn gekomen. Maar ook aan asielzoekerscentra en aan gezinnen die geen pakket krijgen omdat er iets mis ging of omdat ze zich schamen om het aan te vragen. Let wel: die vrijwilligers doen óók dat wegbrengen van overgebleven voedsel in hun eigen tijd en nemen de moeite om de gezinnen discreet op te sporen, die dit nodig hebben.

Natuurlijk zal er wel eens iets verkeerd gaan of niet helemaal eerlijk. En daar moeten mensen op aangesproken kunnen worden. Vooral een verkeerde houding (arrogant) van een vrijwilliger nodigt uit tot een goed gesprek, liefst in aanwezigheid van plaatselijk maatschappelijk werk of de leiding van de Voedselbank in die plaats.

Ik zie niet zoveel heil in het verzamelen van klachten. Tegen de tijd dat je weet of en klacht gegrond is, had het allang opgelost kunnen zijn. Ik denk ook dat dit soort dingen bij uitstek in de kleine kring moet worden opgelost. En trouwens: mensen zullen altijd blijven zeuren. Daar kunnen omstanders vaak meer goed aan doen dan dat het via 'hogerop' moet worden geregeld.  Wat ik regelmatig doe is een praatje aanknopen met zo'n 'zeurpiet' en dan in bedekte termen uitleggen, dat sommige manieren niet echt gepast zijn in de context van een voedselbank. Of ik breng mensen op nieuwe ideeën over wat ze met bepaald voor hun onbekende producten kunnen doen. Of ik kom tot de ontdekking dat die mensen gewoon een keer hun dag niet hadden en eigenlijk wel blij zijn, dat ik er naar vraag, want dan kunnen ze even hun ei kwijt.

Nog iets anders. Ik heb wel bezwaar tegen de manier van spreken hier en daar. Ik kom een keer "vette dikke auto" tegen en in de daarop volgende reactie wordt het nog eens gezegd: dikke auto. Ik vindt dit nogal tendentieus en negatief.
Ik wil zeggen: niet alles is wat het lijkt. Als je bij mij een blik in de keuken werpt, zie je een paar hele dure apparaten staan bijvoorbeeld. En ik kom ook regelmatig bij de voedselbank met nogal sjiek uitziende kleding. En ja, heel af en toe komen we met een auto aanrijden. Niemand weet dat die apparaten in mijn keuken deels meer dan tien jaar oud zijn en deels gewoon gratis gekregen als beloning voor een klus. Verder heb ik al jaren geen kleding meer hoeven kopen omdat ik een paar vriendinnen heb die mij bellen, zodra ze ergens kleding in mijn maat te geef weten. En tenslotte is de auto waarin we rijden een overgebleven exemplaar bij een vriend van ons (zijn vader overleed en hij kreeg de auto, dus wij mochten zijn auto hebben) We hebben de auto op naam van mijn schoonvader laten zetten, die er ook de kosten van betaald. Wij mogen er in rijden en helpen hem met van alles en nog wat.

Natuurlijk zijn er mensen die niet te goeder trouw zijn. Maar wie ben ik om daar over te oordelen? Dat zal ik dus ook nooit doen. Ik ben vaak wel nieuwsgierig. Maar niets belet me om inderdaad ook dan een praatje aan te knopen met de persoon in kwestie. Mocht het dan zo lijken dat er iets niet klopt, dan kan ik altijd nog overwegen om er een melding van te doen.

P.S. sorry voor mijn grote lappen tekst.... ik zit echt weer op de schrijfstoel tegenwoordig  ;D
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Jiske

Quote from: burningspirit on Feb 14, 2016, 08:51 PM

Nog iets anders. Ik heb wel bezwaar tegen de manier van spreken hier en daar. Ik kom een keer "vette dikke auto" tegen en in de daarop volgende reactie wordt het nog eens gezegd: dikke auto. Ik vindt dit nogal tendentieus en negatief.
Ik wil zeggen: niet alles is wat het lijkt. Als je bij mij een blik in de keuken werpt, zie je een paar hele dure apparaten staan bijvoorbeeld. En ik kom ook regelmatig bij de voedselbank met nogal sjiek uitziende kleding. En ja, heel af en toe komen we met een auto aanrijden. Niemand weet dat die apparaten in mijn keuken deels meer dan tien jaar oud zijn en deels gewoon gratis gekregen als beloning voor een klus. Verder heb ik al jaren geen kleding meer hoeven kopen omdat ik een paar vriendinnen heb die mij bellen, zodra ze ergens kleding in mijn maat te geef weten. En tenslotte is de auto waarin we rijden een overgebleven exemplaar bij een vriend van ons (zijn vader overleed en hij kreeg de auto, dus wij mochten zijn auto hebben) We hebben de auto op naam van mijn schoonvader laten zetten, die er ook de kosten van betaald. Wij mogen er in rijden en helpen hem met van alles en nog wat.

Natuurlijk zijn er mensen die niet te goeder trouw zijn. Maar wie ben ik om daar over te oordelen? Dat zal ik dus ook nooit doen. Ik ben vaak wel nieuwsgierig. Maar niets belet me om inderdaad ook dan een praatje aan te knopen met de persoon in kwestie. Mocht het dan zo lijken dat er iets niet klopt, dan kan ik altijd nog overwegen om er een melding van te doen.

Helemaal mee eens.

Voordat de miserie bij mij begon, had ik een vriend (zakenman) die woonde in Belgie in een huis van E 485.000,-- (getaxeerd voor de crisis) en die reed rond in een X5.
Ik verbleef daar veel in de weekends en crosste dan dus ook rond in die X5. Allemaal klatergoud.
Dat maakte mij ook niet rijk(er).

Relatie is overigens stukgelopen, om andere redenen, wel werkte mijn zoon voor die man en stond er in Nederland een spiksplinternieuwe (lease) Golf van de zaak, waar mijn zoon in rondreed, voor mijn voordeur, met alle buurtroddels van dien.
Mensen beoordelen veel te vaak anderen aan de buitenkant.

chapter

in dit geval niet alleen van buitenkant want erna zijn regels hier flink aangescherpt en bleek ook dat er meerdere onterecht gebruik maakte en mensen die nodig hadden op wachtlijst stonden. nu wordt er hier half jaarlijks gecontroleerd

www.budgetmiep.nl

Hoi burningspirit,

ik ben het er ook helemaal mee eens. Veel dingen lijken niet wat ze zijn. Het is niet zo dat ik zoals ik al eerder zei de voedselbank omlaag wil halen. Ik was er ook gewoon benieuwd naar. Maar tot dusver is het allemaal nogal overdreven wat ik tegen kom. Op een persoon na die er duidelijk erg mee zit. Ik hoop iig dat ik die persoon kan helpen en overtuigen dat ze toch haar klachten uitspreekt. De grote angst dat ze geen pakket meer krijgt lijkt me ook ver gezocht en mocht dit daadwerkelijk gebeuren dan lijkt me juist meer aantoonbaar voor haar, dat deze voedselbank schijnbaar niet zo keurig te werk gaat. In ieder geval ben ik ervan overtuigd dat het ook voor haar wel goed komt.
Tot dusver niet veel bijzonders tegen gekomen dus.