+-

Author Topic: Voor mij een gek verhaal.  (Read 11278 times)

Offline Nick1234

• + Lid
  • **
Voor mij een gek verhaal.
« on: January 28, 2016, 12:02:35 PM »
Beste mensen!

Gisteren wilde ik pinnen en kon ik niet betalen, wel geld op de rekening. Bleek een beslag.

Alleen hier begint het verhaal;

De partij die beslag heeft gelegd heeft een vordering op een vennoot van mij in haar privé
Wij delen een zakelijke rekening waar ik twee rekening nummers op heb, en de hoofdrekening is van mijn eigen onderneming (ook al delen we die rekening op papier ook).

Toen ik erachter kwam via de bank dat het om een bankbeslag gaat vroeg ik aan de medewerken of dit dan om een zakelijke schuld moest gaan, wat mij ten zeerste verbaasde, want ik heb zakelijk 0 Euro schuld en ik had ook nergens iets zorgwekkendst gelezen.

Bankmeneer gaf aan dat het dan wel om een zakelijke schuld zou gaan, aangezien het een zakelijke rekening betreft. Dit is ook wat mij bijstaat wat mijn accountant een keer heeft verteld, dat ze als je privé schulden hebt, dat ze die niet zomaar bij jouw zakelijk kunnen wegtrekken.

De gerechtsdeurwaarder is tot dusver niet eens bereid antwoord te geven op die vraag, ze zeggen alleen maar dat wij een en/of rekening hebben en dat ze daarom het recht hebben om beslag te leggen. Ik zou graag wat bevestiging willen hebben of ze wel volgens de regeltjes spelen, veel fora stellen wat ik ook stel, maar de gerechtsdeurwaarder blijft volhouden dat ze geen fout hebben gemaakt en nu is het aan mij uiteraard om het op te lossen.

Het gaat er in deze situatie niet om dat het probleem zo substantieel is dat het niet opgelost kan worden, maar omdat ik een gloeiende hekel heb aan dit soort organisaties en hun werkwijzen (helemaal na het contact van gisteren met deze specifieke organisatie) zou ik erg graag op een manier mijn gelijk halen.

Alvast bedankt.

Offline ollie bollie

• Top Poster
Re: Voor mij een gek verhaal.
« Reply #1 on: January 28, 2016, 03:29:37 PM »
Is het een V.O.F. , B.V. of een N.V.?

Bij de V.O.F. kan beslaglegging plaatsvinden op het vermogen van de onderneming. Bedrijfsauto’s, inventaris, voorraden, banktegoeden: beslag is gewoon mogelijk.

De andere vormen zijn een zelfstandige rechtspersoonlijkheid en daar mag het dus niet. Dan zou de onderneming zelf schulden moeten hebben en je zegt dat dat die er niet zijn.

Heeft de deurwaarder een executoriale titel? Die is namelijk nodig om een bankbeslag te kunnen doen.
Carpe diem!

Schulden Forum

« Reply #1 on: January 28, 2016, 03:29:37 PM »

Offline Nick1234

• + Lid
  • **
« Reply #2 on: January 28, 2016, 04:22:34 PM »
Het gaat om een V.O.F.

Wat absoluut belachelijk dat ze zonder correspondentie beslag op die rekening mogen leggen. Het zijn dus ook niet mijn schulden, maar mijn haat voor deze instanties en hun praktijken is er alleen maar door gegroeid. Het gaat om 70 Euro schuld, maandenlang staat die blijkbaar al open en nu leggen ze een beslag van €1000 op mijn moeder haar privé rekening en dus ook beslag op de zakelijke rekening. Stelletje bloedzuigers.

Offline ollie bollie

• Top Poster
« Reply #3 on: January 28, 2016, 04:57:33 PM »
Voordat ze overgaan tot bankbeslag, zal er toch echt wat van correspondentie aan vooraf zijn gegaan. Misschien niet naar jou toe, maar wel naar je moeder. Voor een beslag hebben ze een rechterlijke uitspraak nodig en/of een executoriale titel. Die is alleen te verkrijgen via een rechtzaak of het moet op basis van een hypotheekakte gaan. Wanneer je moeder de vordering betwist, kan je altijd die 70 euro onder protest betalen. Het beslag wordt dan opgeheven, maar je hebt nog steeds de optie open om de vordering aan te vechten.
Carpe diem!

Offline Nick1234

• + Lid
  • **
« Reply #4 on: January 28, 2016, 06:14:16 PM »
Wat ik heb begrepen is dat de schuld erg oud is en dat ze er niet van op de hoogte waren. Mijn ouders hebben veel schulden, dus soms kan het best lastig voor ze zijn.

Mijn vader gaf aan dat het misschien al wel een jaar geleden is dat ze voor het laatst wat van die partij hebben gehoord. Het bankbeslag is drie dagen geleden op beide rekeningen gelegd en gisteren kregen we daar pas post van in de bus.

De situatie is best makkelijk, ze hebben nu de factuur van €70 naar €110 kunnen verhogen en de rest kan ze geen flikker schelen. Gisteren meerdere malen gebeld, derden verklaring verstuurt, vandaag weer gebeld en dan nog steeds kunnen ze het niet gewoon oplossen en het beslag opheffen.

Jammer genoeg zie ik van dichtbij maar te vaak hoe organisaties particulieren helemaal uitwringen voor een paar Euro's het menselijke component bij deze instanties is volledig ondergeschikt. Mijn ouders leven al onder de beslagvrije voet, dus het is zeer smerig dat ze nu alsnog via een omweg hun centjes willen krijgen. Het is echt jammer dat ze geen fout hebben gemaakt, ik had het niet laten rusten namelijk en wat een voldoening had ik eruit gehaald om hun tijd te verkloten.

In ieder geval bedankt voor de reacties, ik heb geleerd wat ik graag wilde weten.

Schulden Forum

« Reply #4 on: January 28, 2016, 06:14:16 PM »

Offline ollie bollie

• Top Poster
« Reply #5 on: January 28, 2016, 06:29:15 PM »
Ik vraag me af of ze wel beslag mogen leggen, wanneer je ouders onder de beslagvrije voet zitten....
Carpe diem!

Offline gewoon

• VIP-2
  • Top Poster
« Reply #6 on: January 28, 2016, 09:22:22 PM »
Ha Nick

Dat bankbeslag word door de bank al na een paar dagen opgeheven en er kan alleen geld van de rekening gehaald als er een positief saldo is daarom dat er geen info vooruit gegeven word dat het beslag er aan komt.

Wel vind ik het heel raar dat zij op twee rekeningen tegelijk,  beslag leggen heb ik nog niet eerder gehoord, en het gaat maar om een bedrag van E 110,-- ? is dat ergens nog een rest van een ooit veel groter dossier, anders slaat dit nergens op.

Van de bank komen er ook nog wat kosten voor het beslag,  en als je bij de Rabobank zit die komt dan nog smerig briefje dat het niet nog een keer moet gebeuren en dan misschien de rekening opheffen,  overige banken doen hier niet moeilijk over.

« Last Edit: January 28, 2016, 09:24:06 PM by gewoon »

Offline sacredfour

• Top Poster
« Reply #7 on: January 28, 2016, 10:44:45 PM »
De deurwaarder mag niet zomaar beslag op een bankrekening leggen als er niet eerst geprobeerd is de schuldenaar aan te manen. Als dit aanmanen heel lang geleden is dan is deze actie van beslaglegging twijfelachtig in zoverre dit rechtmatig zou zijn.  Je zou dan kunnen overwegen een klacht in te dienen bij de Kamer v Gerechtsdeurwaarders.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Offline Nick1234

• + Lid
  • **
« Reply #8 on: January 29, 2016, 01:37:47 PM »
Mjah, behalve dan dat ik een mooie brief schrijf, helpt het onze situatie ook maar enigzins?

Deze gerechtsdeurwaarder (Cannock Chase) staat zelfs bij de banken te naam als een "extreme" partij, vrij vertaald is dat waarschijnlijk dat ze over lijken gaan. Iets wat deze situatie goed illustreert. Ik begrijp dat de beslaglegging niet aangekondigd wordt, maar ze hadden ook kunnen manen, er stond meer dan genoeg geld op de rekening en het had direct opgelost kunnen worden.

Wij hebben alle stappen gezet om het beslag van de rekening te halen en de schuld af te lossen, maar Cannock Chase laat ons doodleuk nog een paar dagen extra wachten op een oplossing. Echt een bedrijf wat je wat mij betreft mag afknallen, het personeel wordt ook lekker getraind om zo cynisch mogelijk de "klanten" te woord te staan. Hoe veel stukken ziel lever je wel niet in om voor een callcentre van een gerechtsdeurwaarder te werken, die zelfs bij banken als vrij "extreem" te boek staat.

Lang verhaal kort; ook ik vind de hele situatie van geen kant kloppen, hiet is smerig om zomaar op meerdere rekening te graaien voor zo'n luttel kutbedragje, het is smerig om iemand niet verder te helpen als hij/zij alle mogelijke stappen zet om het proces te versnellen, het is smerig om beslag te leggen bij iemand die onder de beslagvrije grens leeft voor zo'n luttel bedrag en schijt te hebben aan alle repercussies die volgen voor de andere partij. Het is smerig om op geen enkele wijze op een sociale wijze met elkaar om te gaan, want voor hun is het makkelijk, jij had maar geen schuld moeten maken en zij mogen doen wat ze willen.

Schulden Forum

« Reply #8 on: January 29, 2016, 01:37:47 PM »

Offline Nick1234

• + Lid
  • **
« Reply #9 on: January 29, 2016, 02:55:52 PM »
Laatste moment van contact was maart 2015, beslag is gelegd halverwege deze week.

Mevrouw hing de telefoon op toen ik vroeg waarom ze bij mijn ouders geen loonbeslag hadden gelegd (mijn ouders leven dus onder de beslagvrij) en hoe die beslissing dan tot stand komt op beslag op bankrekeningen te leggen.

Offline sacredfour

• Top Poster
« Reply #10 on: January 29, 2016, 03:46:49 PM »
Het klinkt voor mij alsof ze onrechtmatig gehandeld hebben. Beslagleggen op een bankrekening als het inkomen onder de beslagvrije voet is, is misbruik maken van het middel:
BW. Artikel 3:13
1. Degene aan wie een bevoegdheid toekomt, kan haar niet inroepen, voor zover hij haar misbruikt.
2. Een bevoegdheid kan onder meer worden misbruikt door haar uit te oefenen met geen ander doel dan een ander te schaden of met een ander doel dan waarvoor zij is verleend of in geval men, in aanmerking nemende de onevenredigheid tussen het belang bij de uitoefening en het belang dat daardoor wordt geschaad, naar redelijkheid niet tot die uitoefening had kunnen komen.
3. Uit de aard van een bevoegdheid kan voortvloeien dat zij niet kan worden misbruikt.
En artikel 8 van de Verordening beroeps- en gedragsregels gerechtsdeurwaarders
Je kan naar de voorzieningsrechter om de beslaglegging ongedaan te laten maken.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Offline Nick1234

• + Lid
  • **
« Reply #11 on: January 29, 2016, 05:33:24 PM »
HEERLIJK DEZE ANTWOORDEN :)

Door jullie reacties ben ik wat gaan graven vandaag en ben tot dusver zover gekomen:

- Er is geen geldige titel

CC (Chanoc Chase) refereert aan een titel van Hefpunt in 2013, wil niet ingaan op mijn verdere vragen welke titel dat is geweest.

Medewerker van Hefpunt verteld mij dit:
- Er is in 2013 een relatiebeslag gelegd door Hefpunt.
- Na de gehele procedure en het uitblijven van betalingen is het uitbesteed aan CC
- CC mag de titel van 2013 gebruiken, maar moet wel tijdig melden dat een nieuw beslag eraan komt (8 dagen) en dat is sowieso niet gebeurd.
- Meneer van Hefpunt verteld mij dat ze op slechts één rekening beslag mogen leggen als het om één vordering gaat.
- In het "exploot van executoriaal derdenbeslag" staat de regel: "Alle rekeningen ten name van de geëxecuteerde" - wat in conflict is met het wetboek, je mag immers alleen beslag leggen op betaalrekeningen. Ben benieuwd wat jullie hiervan zeggen.

Eerder deze dag wat juridische hulp ingeroepen en deze vertelden mij het volgende:

- Een beslag moet aangekondigd worden (8 dagen) om het beslag te voorkomen.
- Alleen bij een titel van: "uitvoerbaar bij voorraad" mag er zonder aankondiging beslag gelegd worden.
- Beslag leggen op rekening terwijl er onder de beslagvrije voet geleefd wordt mocht volgens haar naar het wetboek wel, maar waren er uitspraken geweest waarbij de rechter stelt dat de schuldeiser rekening had moeten houden voor de consequenties van schuldenaar. Iets wat Sacredfour hier onderstreept.

Iets wat heel erg vervelend is, maar ik weet niet tot in hoeverre schadelijk voor bovenstaande punten is dat mijn moeder op advies van CC een zogenaamde "versnelde derdenverklaring" via de bank heeft verstuurd aan CC, de bank vertelde mij vandaag dat dit een bevestiging is dat wij akkoord geven aan de vordering van CC. Als dat echt zo is, dan is dat de meest smerige truuk ooit van CC om mensen die kant op te sturen bij dit soort illegale beslagen.

Ik ben in ieder geval in battlemode en ga graag verder om CC aan te pakken, nogmaals bedankt voor de tips en antwoorden, ze helpen enorm en worden ook enorm gewaardeerd!!

Offline ollie bollie

• Top Poster
« Reply #12 on: January 29, 2016, 05:37:40 PM »
Nog een belangrijke: beschikt CC over een akte van cessie? :)
Carpe diem!

Offline Nick1234

• + Lid
  • **
« Reply #13 on: January 29, 2016, 05:40:06 PM »
Hoe kan ik dat het beste uitzoeken?

Offline ollie bollie

• Top Poster
« Reply #14 on: January 29, 2016, 05:43:47 PM »
Een email/brief sturen naar CC, waarin je vraagt om de akte van cessie. Ze zijn verplicht die te verstrekken. Wanneer ze die niet hebben, zijn ze geen partij in deze zaak en is het beslag dus onrechtmatig.
Carpe diem!

+-User

Welcome, Guest.
Please login or register.

Forgot your password?

+-Stats ezBlock

Members
Total Members: 3170
Latest: Stevej
New This Month: 2
New This Week: 0
New Today: 0
Stats
Total Posts: 45148
Total Topics: 5602
Most Online Today: 3190
Most Online Ever: 16013
(August 21, 2019, 02:38:13 PM)
Users Online
Members: 0
Guests: 3183
Total: 3183

Laatste berichten

leefgeld schulden stand by Freek en Jolanda
Today at 06:33:21 AM

Creditcards by Katniss
September 16, 2019, 07:25:40 AM

Hulp aan probleemhuishoudens Den Haag bespaart samenleving kosten by redactie
September 13, 2019, 12:19:33 PM

Problematische schulden by admin
September 08, 2019, 11:00:03 PM

Consumentenmail augustus: zo krijg je inzicht in kosten en risico's als je een financieel product ko by redactie
September 04, 2019, 07:01:21 PM

AFM beboet Novum Bank voor aanbieden flitskrediet zonder vergunning by Marcel87
September 03, 2019, 08:29:35 PM

overkreditering/zorgplicht persoonlijke lening by sacredfour
September 03, 2019, 09:59:16 AM

Mijn Schulden meter by Cliffhanger
September 03, 2019, 06:19:30 AM

32% heeft betalingsachterstanden wn minder meldingen bij schuldhulpverlening by Cliffhanger
September 01, 2019, 02:56:51 PM

Afgewezen baan bij overheid vanwege WSNP by equestrian
August 29, 2019, 09:13:52 PM

Coderingvrij BKR en belangenafweging by Marjan12
August 22, 2019, 08:34:26 AM

Niet (meer) studerende kinderen by equestrian
August 05, 2019, 05:15:27 PM

Wat is beste hulpmiddel om je schulden inzichtelijk te maken by Marjan12
July 27, 2019, 09:48:07 AM

OPR-bedrijfskrediet nieuwe Woekeraar ? by sacredfour
July 27, 2019, 06:59:15 AM

Te warm by Marjan12
July 25, 2019, 09:37:37 PM

43000 schuld na executieverkoop by chapter
July 06, 2019, 11:15:09 PM

Vraag over BRP en inschrijvingen van medebewoners met apart huishouden by jan
July 02, 2019, 04:42:43 PM

Heeft u nog een beleggingsverzekering (woekerpolis)? by jan
June 30, 2019, 02:35:38 PM

Huizenbezitters betalen niet meer dan het financiële nadeel bij rentemiddeling by Dick
June 27, 2019, 08:43:36 PM

Hall of fame (Leden die schulden-vrij zijn) by jan
June 24, 2019, 04:23:50 PM