Vragen

Started by Isabelle1990, Jan 21, 2016, 07:31 PM

Previous topic - Next topic

Isabelle1990

Goedenavond allemaal.

Ik heb even een aantal vragen. De afgelopen 5 jaar zijn door omstandigheden flinke schulden ontstaan bij mij. Ik bleef ze telkens maar voor me uitschuiven, omdat ik ze niet kon betalen. Ook heb ik (dankzij mijn ADD, nee ik wil daar niet alles op afschuiven, maar het speelt wel mee helaas) ontzettend veel moeite (gehad) met het overzicht in mijn financien, wat mede tot de situatie heeft geleid waarin ik mij nu verkeer.
Die situatie is als volgt:
Ruim geschat heb ik een schuld tussen de 10.000 en 15.000 euro bij verschillende schuldeisers. (dan heb ik mijn studieschuld bij DUO nog niet meegerekend). Met sommige daarvan heb ik zelfstandig geprobeerd een betalingsregeling te treffen, maar de minimum aflosbedragen die zij eisen, kan ik niet voldoen.
Ik werk wel en verdien ongeveer 1100 euro netto per maand. Daar moet ik mijn huur (ik woon zelfstandig) en al mijn andere vaste lasten van betalen.
Ik wil ontzettend graag mijn schulden aflossen, ik voel me er totaal niet prettig bij en het knaagt vreselijk aan me. Mijn vraag is alleen heel kort; hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Met schuldeisers die geen kant op willen zou ik haast zeggen dat ik naar schuldhulpverlening moet stappen, of is er een andere weg?
En, moet ik dan mijn auto verkopen? Deze heb ik nodig om naar mijn werk te gaan namelijk. Komt mijn werkgever dit te weten? Dit heb ik liever niet aangezien ik al een keer ontslagen ben bij een bedrijf omdat een van mijn schuldeisers ze had benaderd..Ik heb het enorm naar mijn zin op mijn werk en zou het vreselijk vinden als deze situatie zich herhaalt.

Oke, superveel vragen, maar ik weet me even geen raad meer.  :'(

Alvast heel erg bedankt voor het lezen en jullie eventuele antwoorden.

ollie bollie

Met een inkomen van 1100 netto per maand heb je geen of te weinig aflossingscapaciteit om een schuld van 10.000/15.000 euro af te betalen binnen een redelijke termijn. Je geeft ook aan dat je moeite hebt met het overzicht over de schulden. Ik kan je daardoor nog maar 1 ding aanraden en dat is zo snel mogelijk schuldhulpverlening aanvragen bij de gemeente.

Je komt dan in een traject terecht, waarbij je 3 tot 5 jaar lang niet veel te besteden zal hebben, maar dan ben je er wel vanaf. In jouw geval zullen ze ook een budgetcoach toewijzen, zodat je in de toekomst wel overzicht blijft houden op je financiën.

Het zal zwaar zijn, maar het is een pak van je hart wanneer er geen schuldeisers meer aan je deur komen. Je studieschuld wordt echter niet meegenomen in de schuldsanering, maar zal je na afloop van het traject alsnog moeten betalen.

Je auto houden is afhankelijk van de afstand naar je werk. Wanneer dat niet of slecht bereikbaar is met het openbaar vervoer, heb je een kleine kans dat je die mag houden.

Je werkgever zal het wel te weten komen, maar dat mag geen grond voor ontslag zijn. Maak je daar maar geen zorgen om, want wanneer je niet de schuldsanering in gaat, zullen je schuldeisers vanzelf wel aankloppen bij je werkgever.

Succes!
Carpe diem!

sacredfour

Isabelle1990, bij wie heb je de schulden? misschien kan ik helpen.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Katniss

Hoi Isabelle1990,

Wat fijn dat je de weg hebt gevonden naar dit forum. Er zijn hier heel veel mensen die je kunnen helpen. Ik lees dat je ADD hebt, mijn beste vriendin heeft dit ook, dus ik begrijp enigszins waar je tegenaan loopt.

Voor jou zou in mijn ogen de eerste stap zijn om te kijken of Humanitas bij jullie in de buurt hulp biedt bij thuisadministratie. Dat zijn vrijwilligers die jou helpen met jouw administratie.

Als je hier op het forum aangeeft wat voor schulden je precies hebt kunnen de ervaren mensen je helpen om de zaken te regelen.

Succes en welkom
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.

Isabelle1990

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb me inmiddels aangemeld voor schuldhulp, maar nog niks gehoord. Ook heb ik gisteravond eindelijk de knoop doorgehakt en het aan mijn vriend verteld. Dat had ik natuurlijk al veel eerder moeten doen en daarom is ie nu razend. Dat maakt het allemaal even nog erger :(

Scaredfour, op welke manier kan je helpen?

ollie bollie

Woon je samen met je vriend? Want dat kan van invloed zijn op het vrij te laten bedrag, dan wel de beslagvrije voet bij een eventueel loonbeslag.

Razend zijn helpt niet bij het oplossen van het probleem. Bekijk het van de zonnige kant! Je pakt je probleem nu aan en dat siert je. Iedereen maakt wel eens fouten, het gaat er om hoe je ze oplost en het in de toekomst niet zover meer laat komen.

De aanmelding bij de schuldsanering gaat bij mij eigenlijk best wel snel. Na twee dagen kreeg ik al de formulieren op gestuurd, waarin ik al mijn gegevens moet invullen en bewijzen moet aanleveren van schulden en vaste laste lasten. Die heb ik eergisteren ingeleverd en vandaag had ik al een brief binnen, dat ik 2 januari een intakegesprek heb.

Van belang is nu, dat je al je schuldeisers en vaste lasten op een rijtje gaat zetten. Kan een vervelend werkje zijn, maar zie het als een aanloop naar een schuldenvrije toekomst. Je wordt er alleen maar beter van en uiteindelijk zal je verlost zijn van stress.
Carpe diem!

Isabelle1990

Quote from: ollie bollie on Jan 22, 2016, 08:17 PM
Woon je samen met je vriend? Want dat kan van invloed zijn op het vrij te laten bedrag, dan wel de beslagvrije voet bij een eventueel loonbeslag.

Razend zijn helpt niet bij het oplossen van het probleem. Bekijk het van de zonnige kant! Je pakt je probleem nu aan en dat siert je. Iedereen maakt wel eens fouten, het gaat er om hoe je ze oplost en het in de toekomst niet zover meer laat komen.

De aanmelding bij de schuldsanering gaat bij mij eigenlijk best wel snel. Na twee dagen kreeg ik al de formulieren op gestuurd, waarin ik al mijn gegevens moet invullen en bewijzen moet aanleveren van schulden en vaste laste lasten. Die heb ik eergisteren ingeleverd en vandaag had ik al een brief binnen, dat ik 2 januari een intakegesprek heb.

Van belang is nu, dat je al je schuldeisers en vaste lasten op een rijtje gaat zetten. Kan een vervelend werkje zijn, maar zie het als een aanloop naar een schuldenvrije toekomst. Je wordt er alleen maar beter van en uiteindelijk zal je verlost zijn van stress.

Sorry ik lees dit nu pas. Ik woon niet samen met mijn vriend, dat wil ik pas als dit (een heel eind) is opgelost. Hij is gelukkig inmiddels niet meer boos. Ondertussen heb ik alles onder elkaar gezet, het is minder dan ik in eerste instantie dacht, maar nog steeds erg veel geld. Ik kom nu uit op zo'n 9000 euro.  De deurwaarders hebben inmiddels aangeklopt bij mijn werk. Mn baas reageerde heel begripvol en bood aan me te helpen met bijv een lening of meer uren werken.
Volgende week heb ik een verplichte info avond bij schuldhulp, waarna ik een gesprek kan inplannen om in te gaan op mn persoonlijke situatie.. Daar gaat dus nog wat tijd overheen helaas.

Ik had nog een vraag, kan het juridisch loket iets voor mij betekenen? Ik kreeg van iemand de tip om contact met hen op te nemen, maar ik weet niet zo goed wat ik van ze zou moeten vragen/verwachten.

ollie bollie

Wanneer je schulden bekend zijn en je betwist ze niet, dan zie ik geen toegevoegde waarde in een gang naar het juridisch loket. Wanneer er incassobureaus zijn, die niet juist handelen, heb je hier sacredfour. Die maakt gehakt van incompetente incassobureaus die hun zaakjes niet op orde hebben.

Wel een topbaas als hij je zo bij staat! Ik zou het minnelijk traject van de schuldsanering even afwachten, dat kan je namelijk een hoop schuld schelen. Wanneer daar uiteindelijk een bedrag uit komt, als tenminste al je schuldeisers meewerken, kan je misschien met een lening van je baas alles in 1 x betalen. En dan je baas afbetalen middels de extra overuren.

Of je doorloopt de schuldsanering voor een groot deel en koopt dan de rest af via een lening van je baas. Opties genoeg dus.

Het is wel van belang, dat je een strak budget aanhoudt, waarin je rekening houdt met alle vaste lasten. Zo voorkom je dat je weer in de penarie komt.

Succes! :)
Carpe diem!

Isabelle1990

Quote from: ollie bollie on Feb 01, 2016, 07:34 PM
Wanneer je schulden bekend zijn en je betwist ze niet, dan zie ik geen toegevoegde waarde in een gang naar het juridisch loket. Wanneer er incassobureaus zijn, die niet juist handelen, heb je hier sacredfour. Die maakt gehakt van incompetente incassobureaus die hun zaakjes niet op orde hebben.

Wel een topbaas als hij je zo bij staat! Ik zou het minnelijk traject van de schuldsanering even afwachten, dat kan je namelijk een hoop schuld schelen. Wanneer daar uiteindelijk een bedrag uit komt, als tenminste al je schuldeisers meewerken, kan je misschien met een lening van je baas alles in 1 x betalen. En dan je baas afbetalen middels de extra overuren.

Of je doorloopt de schuldsanering voor een groot deel en koopt dan de rest af via een lening van je baas. Opties genoeg dus.

Het is wel van belang, dat je een strak budget aanhoudt, waarin je rekening houdt met alle vaste lasten. Zo voorkom je dat je weer in de penarie komt.

Succes! :)

Super bedankt dat je zo snel reageert! Mijn baas heeft wel gezegd dat de hele schuld wel erg veel is om te lenen. Hij vroeg wat ik nodig had om 'iets minder in de problemen' te zitten, maar ik vind het erg lastig om daar antwoord op te hebben. De schuldeisers zijn namelijk allemaal niet erg makkelijk en tolerant, ik vrees dat ik dat stadium al voorbij ben. Maar goed, jouw advies is dus; wacht even af wat het minnelijke traject doet en ga dan in op het aanbod van je werkgever?

Over 'weer in de penarie komen', ik loop vanwege mijn ADD bij een psychologe. Afgelopen donderdag heb ik de moed gevonden haar dit te vertellen. Zij gaat me helpen om te voorkomen dat dit WEER gebeurt. En zelf ga ik er natuurlijk ook alles aan doen.

In de tijd vanaf nu, totdat het werkelijke traject van start gaat, is er dan iets wat ik kan doen/zeggen tegen mijn schuldeisers. Ik heb ze allemaal al gemaild ter inventarisatie en verteld dat ik me heb aangemeld voor schuldhulp, maar ze reageerden niet echt mild.. Het waren reacties met een gevoel van 'ja lekker boeiend, je moet gewoon betalen en wij gaan door met onze maatregelen'. Ofterwijl; mijn schulden blijven nog steeds oplopen dankzij de kosten die deurwaarders nu maken.. Kan ik dit voorkomen of niet?

ollie bollie

Weet je hoeveel je beslagvrije voet is? Hier kan je die berekenen: https://www.kbvg.nl/beslagvrijevoet

Alles boven de beslagvrije voet, mogen ze in beslag nemen. Elke schuldeiser zal zich echter moeten voegen bij de anderen en dan wordt het bedrag boven de beslagvrije voet verdeeld onder je schuldeisers. Althans, dat is als er al beslag is gelegd. Voor degenen die nog geen beslag hebben gelegd, kan je voorleggen even af te wachten tot het minnelijk traject dan wel de wsnp in werking treedt.

Leg je schuldeisers uit dat er al loonbeslag ligt (uit je posts kan ik opmaken dat ze zich al gemeld hebben bij je werkgever, dus ik ga uit van wel). Daardoor ben je niet in staat om nog een betalingsregeling aan te gaan, aangezien je al op de beslagvrije voet moet leven.

Zitten er schulden bij met een hoge rente? Dan zijn die misschien een optie om af te betalen met een lening van je baas. Scheelt weer een hoop rente.

Wanneer je wordt toegelaten tot de wsnp, gaan de loonbeslagen er sowieso vanaf en hebben je schuldeisers te maken met jouw toegewezen bewindvoerder.

Kan je een lijstje geven van je schuldeisers? Misschien zitten er een paar bij, die hier alle alarmbellen doen afgaan wat betreft dubieuze incasso's of incassobureaus die hun zaakjes niet op orde hebben.
Carpe diem!

Isabelle1990

Klopt, er is nu beslag gelegd op mijn loon.. Ik heb m'n beslagvrije voet indd berekend, deze houdt in dat ze maximaal 195 euro per maand mogen inhouden.

M'n grootste en meest vervelende schuldeiser is S.talm.an & R.ijken
Verder heb ik te maken met Fla.nderijn, Rosmalen GDW en C.ann.ock Ca.se..

ollie bollie

Ok. Hebben ze alle 4 beslag gelegd? Het kantoor dat als eerste beslag heeft gelegd, zal de "buit" moeten verdelen onder de anderen. Met name de laatste staat bekend om zijn zeer agressieve en onredelijke manier van innen. https://forum.www.radartv.nl/viewtopic.php?t=32063

Op deze manier, wanneer je een rentestop zou kunnen bereiken, ben je er na iets meer dan 46 maanden vanaf. De schuldsanering gaat echter proberen, via een minnelijk traject als eerste, een overeenstemming te bereiken met je schuldeisers. Dan kan er dus een eventueel een stuk van de schuld af.

Werk je nu fulltime? Dat is namelijk wel een vereiste van de schuldsanering. Wanneer je fulltime werkt, kan je meestal een gedeelte van je overuren behouden, zodat je wat extra's over hebt in de maand.

Belangrijk is nu, om een budget op stellen, waarbij al je vaste lasten betaald zijn en je geld over hebt om boodschappen te doen. Wanneer je van een inkomen ter hoogte van de beslagvrije voet rond kan komen, heb je al een goede basis om de schuldsanering te doorlopen.

Vertegenwoordigt je auto nog een behoorlijke waarde? Dan zal deze waarschijnlijk verkocht moeten worden en gaat het bedrag in de boedel. Of je je auto mag houden, is dus afhankelijk van de waarde en of je hem echt voor je werk nodig hebt. Zo uit mijn hoofd is dat meer dan 15 km afstand én onbereikbaar of niet op de juiste tijden met het openbaar vervoer.

Anyway, er is dus licht aan het eind van de tunnel en de schuldenlast is niet onoverkomelijk. Bekijk het maar even van de zonnige kant, slechter dan dit gaat het niet worden. Meer beslag kunnen ze niet leggen. Uiteraard zullen je schuldeisers niet blij zijn met een schuldsanering, dat betekent namelijk vaak, dat ze hun volledige vordering niet gaan krijgen.

Wanneer je auto wel een behoorlijke waarde vertegenwoordigt, is het misschien een idee om die te verkopen en een goedkoop autootje te gaan rijden. Samen met een lening van je baas voor een bepaald bedrag, zou je dan eventueel de belangrijkste (lees: hoogste rentevoet) in een keer af kunnen kopen en dan voor de rest een betalingsregeling. Dat zou te financieren kunnen zijn middels overuren.

Maar wanneer er eenmaal loonbeslag is gelegd, zullen ze niet snel geneigd zijn om dat er vanaf te halen. Ik denk daarom, dat een schuldsanering nog steeds jouw beste optie is. Tenzij je een auto hebt van 9000 euro...

Even afwachten dus, wat het minnelijk traject van de schuldhulpverlening gaat bereiken. Het is fijn dat je een steuntje in de rug hebt van je baas, dat zal het een stuk gemakkelijker maken! :)
Carpe diem!

sacredfour

Isabelle, ik denk niet dat ik veel kan toevoegen aan het advies van ollie bollie.  Als er beslag is gelegd betekend dit dat de schuldeiser een titel heeft en de vordering in de laatste fase zit.
Zijn er schuldeisers die nog geen dwangbevel hebben verstuurd of waar nog geen vonnis is?
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

chapter

toch een kanttekening.
Ze kan voor baas meer uren werken dat zegt dus dat ze niet fulltime werkt. mogelijk zit daar stuk extra aflossing. Ook in een sanering moet je fulltime werken mits dat door je beperking niet kan.
En dus sneller van de schuld af.

Auto heeft deze hoge waarde verkopen en goedkopere kopen zoals bollie zegt. Waarde in sanering mag ongeveer 1000 euro zijn.

Maar schuldsanering met name wsnp is toch niet zo simpel als misschien lijkt. namelijk 3 jaar fulltime werken, vtlb op een schuld die met fulltime werken mogelijk zelf weg te harken is in 3 jaar.
Daarbij is eis van wsnp dat de schuldenaar is gestopt met betalen of dreigt te stoppen omdat schulden problematisch zijn.
De vraag is of ze problematisch zijn. De schulden 9000 zijn te overzien en mogelijk zelf af te lossen in die tijd. Mogelijk gedeeltelijk met lening baas om kleinere schulden als eerste af te lossen. rentestop vragen etc.
duo wordt in sanering niet meegenomen en dien je dus nu niet mee te rekenen als over 3 jaar dan overal vanaf. vergeet niet dat starten met traject en slagen minnelijk of wsnp geen kwestie van 1 maand is maar maanden soms wel jaren. In die tijd is je schuld al flink geslonken met loonbeslag.
Rekenen wel je bvv na want vaak klopt deze niet.

Maak lijst van in en uitgaves zo weet je of je nu wel rond gaat komen.
Worden toeslagen verrekenend bv dan mag deurwaarder deze niet meetellen als inkomen/correctie op huur etc

Isabelle1990

Afgelopen week heb ik de intake gehad bij schuldhulpverlening. Ik heb een vrij hoge schuld, maar ook een erg hoge afloscapaciteit (aldus de schuldhulpverlener). Daarom denken zij dat er een minnelijk traject opgestart kan worden. Ik hoop zo dat dat gaat lukken! Baal alleen enorm dat het voortraject ongeveer een half jaar duurt. ???
Heb vrijwillig een budgetcoaching traject aangevraagd, zodat er even iemand over mijn schouder meekijkt tijdens het voortraject.
Beetje bij beetje ga ik vooruit..

Edit: de schulden zijn inderdaad problematisch. Nu ik alles bij elkaar heb, is het toch wel meer dan dat ik in eerste instantie dacht :( Ik zou het zelf niet meer kunnen oplossen ivm gigantische rente en kosten die schuldeisers (blijven) rekenen.